Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
De student wordt geadviseerd om het volgende opleidingsonderdeel te hebben gevolgd in een voorgaande onderwijsperiode: Algemene beginselen van het recht (4742)
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2 ba major Sociologie (diversiteit) met minor Bestuurskunde (democratie) | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2 ba major Sociologie (diversiteit) met minor Communicatiewetenschappen (digitalisering) | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft kennis van de belangrijkste theoretische stromingen, basisbegrippen, onderzoekstradities en historische ontwikkelingen binnen het domein van de sociale wetenschappen en kan deze duiden vanuit een sociaal-wetenschappelijk multidisciplinair perspectief. | | - DC
| De student kan, met verwijzing naar pertinente en actuele voorbeelden, centrale begrippen en beginselen van het recht van de mensenrechten op correcte en duidelijke wijze uitleggen. | | | - BC
| De student legt centrale begrippen en beginselen van het recht van de mensenrechten correct en duidelijk uit. | | | - BC
| De student verwijst bij het uitleggen van centrale begrippen en beginselen van het recht van de mensenrechten naar pertinente en actuele voorbeelden. | | - DC
| De student kan, met verwijzing naar pertinente en actuele voorbeelden, uitleggen hoe maatschappelijke uitdagingen en problemen worden aangepakt of opgelost onder het recht van de mensenrechten. | | | - BC
| De student legt uit hoe het recht van de mensenrechten maatschappelijke uitdagingen of problemen aanpakt of oplost. | | | - BC
| De student verwijst naar pertinente en actuele voorbeelden bij het uitleggen van de wijze waarop het recht van de mensenrechten maatschappelijke uitdagingen of problemen aanpakt of oplost. | | - DC
| De student kan in groep een multidisciplinair onderzoek voeren, waarbij pertinente verbanden worden gelegd tussen het recht van de mensenrechten en de maatschappelijke uitdagingen die worden bestudeerd in de specialisatie Sociologie, op het vlak van diversiteit en/of het waarborgen van sociaaleconomische rechten. | | | - BC
| De student legt bij het rapporteren over in groep uitgevoerd onderzoek op heldere wijze uiteen hoe de groep tijdens het onderzoek verbanden heeft gelegd tussen twee disciplines: het recht en sociale wetenschappen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan mondeling, schriftelijk en visueel rapporteren over wetenschappelijk onderzoek op een onderbouwde, coherente en overtuigende wijze. | | - DC
| De student kan op duidelijke en wetenschappelijk verantwoorde wijze rapporteren over in groep uitgevoerd onderzoek over een actueel mensenrechtelijk vraagstuk of uitdaging. | | | - BC
| De student rapporteert op duidelijke wijze over in groep uitgevoerd onderzoek over een actueel mensenrechtelijk vraagstuk of uitdaging. | | | - BC
| De student hanteert academisch taalgebruik bij het rapporteren over in groep uitgevoerd onderzoek. | | | - BC
| De student maakt bij het uitvoeren van het onderzoek wetenschappelijk verantwoorde keuzes en legt deze keuzes op heldere wijze uit indien ernaar wordt gevraagd tijdens de presentatie van het onderzoek. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen houdt rekening met sociale en ethische normen in het eigen denken en handelen, op basis van een open, integere en kritische wetenschappelijke houding en een maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef. | | - DC
| De student kan op respectvolle wijze in debat gaan over actuele maatschappelijke vraagstukken, met correct en overtuigend gebruik van begrippen en beginselen uit het mensenrechtelijk kader en de omringende literatuur. | | | - BC
| De student draagt tijdens casussessies en hoorcolleges actief bij aan het debat over actuele maatschappelijke vraagstukken. | | | - BC
| De student draagt op respectvolle wijze bij aan het debat, naar zowel de medestudenten toe als de (groepen van) personen of stakeholders die aan bod komen in het debat. | | | - BC
| De student onderbouwt het eigen standpunt tijdens het debat door middel van correct en overtuigend gebruik van begrippen en beginselen uit het mensenrechtelijk kader en de omringende literatuur. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan probleemoplossend, zelfsturend en innovatief denken en handelen, op basis van kritisch reflecteren over het eigen leerproces. | | - DC
| De student kan relatief eenvoudige casussen over actuele mensenrechtenkwesties oplossen, met correct en overtuigend gebruik van de toepasselijke mensenrechtelijke kaders en beginselen. | | | - BC
| De student identificeert op correcte wijze de mogelijke mensenrechtenschendingen in concrete casussen. | | | - BC
| De student stelt oplossingen voor in casussen over actuele mensenrechtenkwesties. | | | - BC
| De student maakt bij het oplossen van casussen op correcte en overtuigende wijze gebruik van de toepasselijke mensenrechtelijke kaders en beginselen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan wetenschappelijke informatie op een effectieve manier delen en samen met anderen naar een resultaat toewerken. Daarvoor beschikt zij/hij over de vaardigheden om op een correcte, gestructureerde, toegankelijke en overtuigende manier te communiceren. Zij/hij is ook in staat om vlot en constructief met anderen samen te werken in een multidisciplinair en divers team. | | - DC
| De student kan op effectieve en constructieve wijze samenwerken in groep bij het uitvoeren van onderzoek over een actueel mensenrechtelijk vraagstuk of uitdaging. | | | - BC
| De student werkt op effectieve en constructieve wijze samen met anderen om tot een gedragen groepswerk te komen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is in staat om relatief eenvoudige juridische oefeningen en casussen op te lossen (na het volgen van Algemene beginselen van het recht)
|
De student kan zelfstandig, in het kader van het uitvoeren van onderzoek, relevante literatuur en andere bronnen identificeren over een bepaald maatschappelijk thema of over een (beweerd) probleem in de maatschappij.
|
|
|
Mensenrechten zijn de basisrechten waarover iedere mens beschikt louter en alleen door haar/hun/zijn mens-zijn. Door het genot van mensenrechten juridisch te waarborgen, beoogt het recht van de mensenrechten individuen en groepen van personen te beschermen tegen willekeurige machtsuitoefening door de overheid én te verzekeren dat iedereen een menswaardig leven kan leiden in vrijheid en gelijkheid. De keerzijde van het toekennen van mensenrechten aan iedere persoon, is het bestaan van uiteenlopende juridische verplichtingen voor de overheid. De overheid moet de mensenrechten eerbiedigen, beschermen en vervullen. Deze verplichtingen gelden voor alle niveaus van de overheid, van lokale besturen tot de federale overheid.
In het opleidingsonderdeel Mensenrechten worden de mensenrechten vanuit juridisch oogpunt bestudeerd, met voldoende aandacht voor de omringende sociaalwetenschappelijke en filosofische literatuur. Doorheen het opleidingsonderdeel verwerven studenten aan de hand van hoorcolleges, casussessies en zelfstudie zowel basiskennis als fundamentele inzichten in de centrale begrippen, de beginselen en de werking van het recht van de mensenrechten. Studenten bestuderen wat mensenrechten zijn, hoe ze juridisch worden beschermd, onder welke voorwaarden ze kunnen worden beperkt, wat de uiteenlopende mensenrechtelijke verplichtingen van de overheid zijn, en welke instellingen de overheid controleren op de naleving van diens verplichtingen. Studenten verwerven ook inzicht in een aantal centrale debatten over mensenrechten, met bijzondere aandacht voor de mate waarin mensenrechten wel en niet een antwoord kunnen bieden op complexe maatschappelijke uitdagingen.
Op inhoudelijk vlak wordt bijzondere aandacht besteed aan sociaaleconomische mensenrechten (bv. recht op arbeid, recht op onderwijs, recht op behoorlijke huisvesting) en aan de rol van mensenrechten op het vlak van identiteit en diversiteit (bv. rechten van personen met een handicap, mensenrechten en migratie, mensenrechten en religieuze diversiteit). De inhoudelijke thema’s worden afgestemd op de actualiteit en kunnen aldus variëren per academiejaar. Ze sluiten in ieder geval in belangrijke mate aan bij de uitdagingen die centraal staan in de specialisatie Sociologie van de Bachelor Sociale Wetenschappen.
|
|
|
|
|
|
|
Casussessie ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Studenten moeten deelnemen aan elke deelevaluatie. Onder deelevaluatie wordt verstaan: 1) het geheel van evaluaties tijdens de onderwijsperiode en 2) de evaluatie tijdens de examenperiode. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die niet deelnemen aan alle deelevaluaties kunnen geen eindcijfer behalen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Extra info | Tweede examenkans:
Behoud van deelcijfer voor afzonderlijke onderdelen van de evaluatie (groepswerk, kennisclip, schriftelijk examen) indien de student is geslaagd voor dit onderdeel van de evaluatie.
Evaluatievorm van tweede examenkans blijft hetzelfde voor de kennisclip, maar kan verschillen voor wat betreft het schriftelijk examen (bv. een mondeling examen) en het groepswerk (bv. een individueel paper of take-home opdracht). |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Samengestelde bundel met informatie over het opleidingsonderdeel; literatuur voor de hoorcolleges en casussessie; en oefeningen en casussen voor de casussessies. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|