Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Materials design and synthesis (4678)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de masterjaar materiomics specialisatie opleidingsonderdelen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3. De master in materiomics heeft een inzicht in hoe modelleer- en synthesemethoden functionele eigenschappen voorspellen respectievelijk beïnvloeden en kan duurzame materialen ontwerpen op basis van in-operando functionaliteit, waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt van de synergie tussen computationele en experimentele methoden. | | - DC
| DC3.3 De student heeft inzicht in hoe een synthese de eigenschappen van een materiaal beïnvloedt. | | - DC
| DC3.6 De student kan met het oog op een bepaalde eigenschap en/of structuur van een materiaal de keuze voor een synthesemethode verantwoorden. | - EC
| EC 4. De master in materiomics kan zelfstandig internationale wetenschappelijke literatuur raadplegen, samenvatten en kritisch interpreteren, er correct naar verwijzen en deze gebruiken voor het identificeren en verkennen van nieuwe domeinen, die relevant zijn voor het vakgebied. | | - DC
| DC4.4 De student kan relevante wetenschappelijke literatuur gebruiken om materiaalgerelateerde probleemstellingen op te lossen en/of om nieuwe domeinen te identificeren en te verkennen, die relevant zijn voor het vakgebied. | - EC
| EC 6. De master in materiomics kan zowel schriftelijk als mondeling communiceren en een goed onderbouwd standpunt innemen in een wetenschappelijke discussie, gaande van een algemeen tot gespecialiseerd niveau, aangepast aan het doelpubliek. | | - DC
| DC6.1 De student kan op een adequate manier mondeling en schriftelijk rapporteren. | | - DC
| DC6.3 De student kan, op basis van relevante en wetenschappelijk onderbouwde argumenten, een logisch opgebouwd standpunt innemen en verdedigen. | - EC
| EC 8. De master in materiomics kan integer handelen en zelfstandig ethische en maatschappelijke implicaties van wetenschappelijke ontwikkelingen in zijn/haar domein beoordelen, met bijzondere aandacht voor duurzaamheid. | | - DC
| DC8.3 De student houdt rekening met duurzaamheidsaspecten bij het creëren van een nieuw materiaal, apparaat of proces. | - EC
| EC 10. De master in materiomics kan zelfstandig nieuwe kennis verwerven en het eigen leerproces opvolgen, evalueren en bijsturen. | | - DC
| DC10.3 De student kan zelfstandig nieuwe informatie verwerven, verwerken en kritisch interpreteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student wordt verwacht voorkennis te hebben van:
1. Elementen, atomen en periodiciteit 2. Chemische bindingen, moleculaire structuur 3. Moleculaire orbitalen en bindingstheorie 4. Chemische formules en stoichiometrie 5. Chemische reacties en reactiestoichiometrie 6. Reacties in waterige oplossingen: zuur-base gedrag, neerslagreacties, complexvormingsreacties, redoxreacties 7. Fasen: gassen, vloeistoffen en vaste stoffen 8. Chemische thermodynamica en chemisch evenwicht 9. Chemische kinetica 10. Organische verbindingen en reacties
|
|
|
- Overzicht van synthesemethoden voor oxides, sulfides, fosfaten en metalen in poedervorm; met inbegrip van reactiemechanismen (focus op chimie douce).
-
Gespecialiseerde synthesemethoden voor anorganische nanomaterialen (bv. gecontroleerde afmetingen, specifieke morfologieën, gecontroleerde porositeit, metastabiele fasen, defectcontrole, functionalisatie van oppervlakken en dergelijke)
-
Design van precursor moleculen voor diverse anorganische materiaalsynthesemethoden en relatie tussen precursor en materiaaleigenschappen
-
Predictieve synthese en high throughput synthese
-
Karakteriseren van synthese via off-line en in-situ methoden tijdens de synthese
-
Groene chemie
-
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Studenten met een examencontract doen de presentatie en dienen de take-home opdracht in tijdens de examenperiode in plaats van tijdens de onderwijsperiode. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De opdracht en de presentatie kunnen niet opnieuw gedaan worden. De resultaten van de evaluaties tijdens de onderwijsperiode worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via blackboard (pdf files, power point slides). Tevens wordt verwezen naar wetenschappelijke artikels zoals reviews die gedownload kunnen worden via de bibliotheek van UHasselt. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Synthesis of inorganic materials,Ulrich Schubert en Nicola Hüsing,4th edition,Wiley
- The sol-gel handbook, Part 1: sol-gel chemistry and methods,ed. D. Levy & M. Zayat
- Chemical solution deposition of functional oxide thin films,T. Schneller, R. Waser, M. Kosec, D. Payne,2013,Springer
- Comprehensive inorganic chemistry III, chapter on “Conventional and less conventional solution based synthesis of battery materials: cathodes, anodes and electrolytes”.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|