Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Geavanceerde functionele organische en polymere materialen (4896)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de masterjaar materiomics specialisatie opleidingsonderdelen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De master in materiomics heeft een diepgaand begrip van de grondbeginselen van functionele materialen, in het bijzonder aangaande de relatie tussen samenstelling, structuur en functionele eigenschappen op alle lengteschalen en in hun operationele en werkende omgevingen. | | - DC
| DC1.1 De student kan de structuur van materialen uitleggen en de kennis hierover toepassen. | | - DC
| DC1.2 De student kan eigenschappen van materialen uitleggen en de kennis hierover toepassen. | | - DC
| DC1.3 De student kan technieken voor karakterisering en modellering van materialen uitleggen. | | - DC
| DC1.4 De student kan apparaten uitleggen en de kennis hierover toepassen. | | - DC
| DC1.5 De student kan synthese- en depositiemethoden voor materialen uitleggen. | | - DC
| DC1.6 De student kan eigenschappen begrijpen vanuit de structuur. | - EC
| EC 2. De master in materiomics kan chemische en fysische beginselen combineren die het mogelijk maken om nieuwe materiaalconcepten te bedenken op basis van een interdisciplinaire benadering. | | - DC
| DC2.6 De student kan chemische en fysische concepten en methoden relateren aan elkaar om materialen te begrijpen. [leerlijn interdisciplinariteit - coördinatie: de student kan relaties leggen tussen verschillende perspectieven] | - EC
| EC 3. De master in materiomics heeft een inzicht in hoe modelleer- en synthesemethoden functionele eigenschappen voorspellen respectievelijk beïnvloeden en kan duurzame materialen ontwerpen op basis van in-operando functionaliteit, waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt van de synergie tussen computationele en experimentele methoden. | | - DC
| DC3.3 De student heeft inzicht in hoe een synthese de eigenschappen van een materiaal beïnvloedt. | | - DC
| DC3.5 De student kan een materiaal- en apparaatarchitectuur selecteren met het oog op een specifieke toepassing/functionaliteit. | | - DC
| DC3.6 De student kan met het oog op een bepaalde eigenschap en/of structuur van een materiaal de keuze voor een synthesemethode verantwoorden. | | - DC
| DC3.7 De student heeft kennis van experimentele concepten en methoden. [leerlijn interdisciplinariteit - identificatie: de student weet welke fenomenen er bestudeerd worden in de verschillende disciplines en welke methoden en theorieën er worden gebruikt] | - EC
| EC 6. De master in materiomics kan zowel schriftelijk als mondeling communiceren en een goed onderbouwd standpunt innemen in een wetenschappelijke discussie, gaande van een algemeen tot gespecialiseerd niveau, aangepast aan het doelpubliek. | | - DC
| DC6.1 De student kan op een adequate manier mondeling en schriftelijk rapporteren. | | - DC
| DC6.3 De student kan, op basis van relevante en wetenschappelijk onderbouwde argumenten, een logisch opgebouwd standpunt innemen en verdedigen. | - EC
| EC 10. De master in materiomics kan zelfstandig nieuwe kennis verwerven en het eigen leerproces opvolgen, evalueren en bijsturen. | | - DC
| DC10.3 De student kan zelfstandig nieuwe informatie verwerven, verwerken en kritisch interpreteren. | | - DC
| DC10.4 De student kan vraagstukken uit het domein van de materiomics identificeren en oplossingen suggereren. | | - DC
| DC10.5 De student kan nieuwe materiaalgerelateerde interdisciplinaire kennis relateren aan zijn/haar bestaande disciplinaire kennisbasis. [leerlijn interdisciplinariteit - coördinatie: de student kan relaties leggen tussen verschillende perspectieven] |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst de basisconcepten van vaste-stof fysica en organische chemie (zoals aangeleerd in de algemene vakken in 1ste Master Materiomics).
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel omvat 4 modules: 1: Elektro-optische eigenschappen van organische halfgeleiders; 2: Materiaalvereisten voor organische elektronica (devices); 3: Ontwerp, synthese en karakterisatie van organische halfgeleiders; 4: Bio-organische elektrische materialen en hun toepassingen.
Module 2 wordt georganiseerd in de vorm van een opdracht: Welke materiaalvereisten zijn gewenst voor een bepaald type device (OLED, OFET/OECT, OPD, …)?
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student is geslaagd op dit evaluatieonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minstens 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 85 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minstens 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de presentatie en aan het practicum waaraan evaluatie gekoppeld is, is verplicht. De student moet ook het verslag van het practicum indienen. |
|
|
|
Gevolg | Bij ongewettigde afwezigheid op de presentatie of op het practicum waaraan evaluatie gekoppeld is, of bij niet indiening van het verslag van het practicum om een ongewettigde reden, krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een “N = evaluatie niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie”. |
|
|
|
Extra info | Voor het verslag van het practicum (5%) wordt een pass/fail-evaluatie gehanteerd. In het geval van overmacht of examencontract wordt een passende vervangopdracht (literatuur rond het onderwerp van het practicum) voorzien ter vervanging van het verslag van het practicum. Voor studenten met een examencontract wordt de presentatie tijdens de onderwijsperiode tevens vervangen door een presentatie in de examenperiode. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De studenten kunnen het practicum waar het verslag aan gekoppeld is niet opnieuw doen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Voor dit opleidingsonderdeel wordt gebruik gemaakt van een studieleidraad/reader (o.a. collectie van artikels) en ppt-slides, aangeboden via Blackboard. Voor module 1 en 2 wordt gesteund op het handboek van A. Köhler/H. Bässler - Electronic Processes in Organic Semiconductors - an Introduction (Wiley VCH - 2015). |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Electronic Processes in Organic Semiconductors - an Introduction,A. Köhler/H. Bässler,2015,Wiley-VCH,9783527332922,https://lifeofacollegeengineer.files.wordpress.com/2016/06/25ry2-electronic-processes-in-organic-semiconductors-an-introduction.pdf |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|