Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar handelsingenieur | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De bachelor HI voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor HI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor HI analyseert technologie en technologische innovaties aan de hand van activiteiten die samen vorm geven aan een coherent technologiemanagementsysteem. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan elementaire wiskundige berekeningen toepassen waaronder afleiden, integreren, logaritmeren etc.
|
|
|
Het doel van dit opleidingsonderdeel bestaat erin de student te laten kennismaken met de basis van chemie- en technologietaal en deze te leren begrijpen, met het oog op het verwerven van inzicht in fundamentele en toegepaste chemisch-technologische processen. Aan de hand van de kennis opgedaan binnen dit opleidingsonderdeel zal de student tevens een basisinzicht verwerven in de factoren die beslissingen op het gebied van productiemanagement mee in juiste banen leiden.
In het eerste deel van het opleidingsonderdeel wordt aandacht besteed aan de fijnstructuur van de materie, de chemische reactie en de thermochemie, het chemisch evenwicht o.a. zuur-base reacties, oxidatie-reductie reacties, neerslag- en complexvormingsreacties en de beginselen van de reactiekinetiek. Via cases worden industriële basisprocessen en toepassingen in uiteenlopende actuele gebieden toegelicht. Hierbij is er aandacht voor duurzaamheid, duurzame chemische processen en industrie, en grondstofschaarste. De inhoud wordt gekaderd binnen de Vlaamse/Belgische chemische industrie, economie en/of duurzaamheidsproblematiek.
In het tweede deel zal de nadruk liggen op organische materie. Hierbij zullen de structuur en de eigenschappen van organische verbindingen met heteroatomen besproken worden. Tevens zullen de grondslagen van relevante organische reacties worden besproken. Er wordt een inleiding gegeven tot polymere materialen. Industriële productieprocessen zullen als illustratie gebruikt worden bij deze basisprincipes, met aandacht voor duurzaamheidsaspecten en huidige transities in de organische chemische industrie.Tot slot wordt er een hoofdstuk besteed aan de grote hedendaagse duurzaamheidsuitdagingen waaronder plasticvervuiling en schaarste aan fossiele bronnen, en oplossingen daarvoor zoals circulariteit.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
wetenschappelijke poster ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 8 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het cijfer voor de zelfstudieopdracht (groepswerk) die uitmondt in een wetenschappelijke poster met bijhorende posterpresentatie blijft behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
Andere: | poster met presentatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de zelfstudie-posteropdracht in groep en presentatie van de poster voor jury zijn vereist. Deelname aan het practicum is vereist. |
|
|
|
Gevolg | In geval van gewettigde afwezigheid bij de posterpresentatie wordt in overleg met de docent een individueel inhaalevaluatiemoment gepland, tijdens hetwelk de student vragen bij de poster kan beantwoorden. In geval van gewettigde afwezigheid bij het practicum, contacteert de student de docent en wordt in overleg een vervangopdracht uitgewerkt. Deze kan bijv. inhouden dat de student de berekeningen, voortvloeiend uit experimentele resultaten van medestudenten in dit practicum, uitvoert en verwerkt in een verslag. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
periodiek systeem,code PERSYSBMWBIOHI, te verkrijgen in boekhandel |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursustekst - deel 1
- Cursustekst - Deel 2
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Fundamentele begrippen van algemene chemie,Karel Bruggemans; Yvette Herzog,De Boeck,9789045549798
- General Chemistry: Principles and Modern Applications,Ralph H. Petrucci; Geoff E Herring; Jeff Madura; Carey Bissonnette,11,Prentice Hall,9780132388269
- Chemistry in Context: Applying Chemistry to Society,McGraw-Hill,9780073522975
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Powerpoint presentaties die tijdens de hoorcolleges gebruikt worden, en ander studiemateriaal worden ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI toont zelfstandigheid bij het uitvoeren van een literatuurstudie. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan elementaire wiskundige berekeningen toepassen waaronder afleiden, integreren, logaritmeren etc.
|
|
|
Het doel van dit opleidingsonderdeel bestaat erin de student te laten kennismaken met de basis van chemie- en technologietaal en deze te leren begrijpen, met het oog op het verwerven van inzicht in fundamentele en toegepaste chemisch-technologische processen. Aan de hand van de kennis opgedaan binnen dit opleidingsonderdeel zal de student tevens een basisinzicht verwerven in de factoren die beslissingen op het gebied van productiemanagement mee in juiste banen leiden.
In het eerste deel van het opleidingsonderdeel wordt aandacht besteed aan de fijnstructuur van de materie, de chemische reactie en de thermochemie, het chemisch evenwicht o.a. zuur-base reacties, oxidatie-reductie reacties, neerslag- en complexvormingsreacties en de beginselen van de reactiekinetiek. Via cases worden industriële basisprocessen en toepassingen in uiteenlopende actuele gebieden toegelicht. Hierbij is er aandacht voor duurzaamheid, duurzame chemische processen en industrie, en grondstofschaarste. De inhoud wordt gekaderd binnen de Vlaamse/Belgische chemische industrie, economie en/of duurzaamheidsproblematiek.
In het tweede deel zal de nadruk liggen op organische materie. Hierbij zullen de structuur en de eigenschappen van organische verbindingen met heteroatomen besproken worden. Tevens zullen de grondslagen van relevante organische reacties worden besproken. Er wordt een inleiding gegeven tot polymere materialen. Industriële productieprocessen zullen als illustratie gebruikt worden bij deze basisprincipes, met aandacht voor duurzaamheidsaspecten en huidige transities in de organische chemische industrie.Tot slot wordt er een hoofdstuk besteed aan de grote hedendaagse duurzaamheidsuitdagingen waaronder plasticvervuiling en schaarste aan fossiele bronnen, en oplossingen daarvoor zoals circulariteit.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
wetenschappelijke poster ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 8 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het cijfer voor de zelfstudieopdracht (groepswerk) die uitmondt in een wetenschappelijke poster met bijhorende posterpresentatie blijft behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
Andere: | poster met presentatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de zelfstudie-posteropdracht in groep en presentatie van de poster voor jury zijn vereist. Deelname aan het practicum is vereist. |
|
|
|
Gevolg | In geval van gewettigde afwezigheid bij de posterpresentatie wordt in overleg met de docent een individueel inhaalevaluatiemoment gepland, tijdens hetwelk de student vragen bij de poster kan beantwoorden. In geval van gewettigde afwezigheid bij het practicum, contacteert de student de docent en wordt in overleg een vervangopdracht uitgewerkt. Deze kan bijv. inhouden dat de student de berekeningen, voortvloeiend uit experimentele resultaten van medestudenten in dit practicum, uitvoert en verwerkt in een verslag. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
periodiek systeem,code PERSYSBMWBIOHI, te verkrijgen in boekhandel |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursustekst - deel 1
- Cursustekst - Deel 2
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Fundamentele begrippen van algemene chemie,Karel Bruggemans; Yvette Herzog,De Boeck,9789045549798
- General Chemistry: Principles and Modern Applications,Ralph H. Petrucci; Geoff E Herring; Jeff Madura; Carey Bissonnette,11,Prentice Hall,9780132388269
- Chemistry in Context: Applying Chemistry to Society,McGraw-Hill,9780073522975
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Powerpoint presentaties die tijdens de hoorcolleges gebruikt worden, en ander studiemateriaal worden ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|