Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Structuurchemie (0251)
|
5.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Inleiding tot chemie (3462)
|
5.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Beginselen van anorganische chemie en vastestofchemie 1 (1391)
|
5.0 stptn |
|
|
Chemische thermodynamica (3988)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de chemie | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten teĀ begrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren. | - EC
| EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 11: De bachelor in de chemie is in staat op een efficiƫnte manier gegevens op te zoeken, te verzamelen, er de internationaal relevante informatie uit te selecteren en te verwerken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- Studenten kennen de basisbegrippen uit de chemielessen van het secundair onderwijs.
- Studenten kennen de inhoud van het vak structuurchemie (1Ba Chemie) gezien de cursus hierop verder bouwt (i.h.b. atoommodellen, golffuncties, orbitalen en energieniveau's, chemische bindingsmodellen, moleculaire geometrie, metaalioncomplexen) en van het vak 'beginselen van anorganische en vastestofchemie 1' (2Ba Chemie) (i.h.b. chemie van anorganische materialen zoals slilicaten, aluminosilicaten, keramische supergeleiders en andere keramieken, metalen en legeringen)
- Studenten zijn vertrouwd met de beginselen van de kristallografie (symmetrie, kristalsystemen, eenheidscel)
|
|
|
Een belangrijke doelstelling voor de student is het verwerven van inzicht in de chemische binding, de structuur en de eigenschappen van anorganische verbindingen en vaste stoffen. Hiertoe wordt, vertrekkend van de basiskennis opgedaan in de cursussen van 1ste Ba chemie, de atoomstructuur en de chemische binding verder uitgediept voor meerelektronenatomen, meeratomische moleculen en vaste stoffen. De chemische structuur en eigenschappen van de representatieve elementen en hun verbindingen worden besproken. Tevens komen de overgangselementen aan bod waarbij naast algemene eigenschappen, de binding en spectra van transitiemetaalioncomplexen verder worden uitgediept. Bij de verschillende onderwerpen wordt aandacht besteed aan de vertikale, horizontale en diagonale relaties in het periodiek systeem. De student(e) dient de aangebrachte leerstof te begrijpen, kunnen omschrijven en uitleggen alsook te kunnen toepassen : Het meerelektronenatoom: Energieniveaus - elektronspin - het begrip orbitaal - principe van de centrale veldmethode van Hartree - effectieve kernlading - energie van een energieniveau - atoomstraal -elektronegativiteit -elektronaffiniteit -hardheid -Angulair moment -Russel-Saunders koppeling -Spin-baankoppeling- racah parameters Eveneens is het belangrijk in te zien en te kunnen uitleggen hoe men (destijds) tot de inzichten kwam die aan de grondslag liggen van de huidige voorstelling van het meerelektronenatoom op basis van de experimentele bewijzen of aanwijzingen. Bindingen in meeratomische moleculen : Diatomische moleculen - triatomische moleculen - meeratomische moleculen - bandentheorie van vaste stoffen- resonantie en ionaire resonantie - gebogen bindingen - hybriedorbitalen - fluxionele structuren - elektronendeficiƫnte bindingen. Een inleiding tot symmetrie (symmetrieoperaties, puntgroepen en karaktertabellen) en de toepassing ervan in de moleculaire orbitaaltheorie van polyatomaire moleculen. De relatie tussen de chemische binding, de geometrische structuur en sommige eigenschappen van de vastestof: metallische geleiders, geleidbaarheid in niet-metallische vaste stoffen. De structuur van vaste stoffen: metalen, polymorfen, legeringen en ionaire kristalroosters. Eigenschappen en verbindingen van de (eerste rij) d-blokelementen: algemene kenmerken, complexen, bindingen (kristalveldtheorie en moleculaire orbitaaltheorie). Introductie tot elektronische spectra van voornamelijk d-blokelementen: d-d transities, ladingstransfer, selectieregels, spectra van high-spin octahedrische complexen, luminescentie en toepassingen. Chemische structuur en eigenschappen van oxiden, hydroxiden en oxozuren
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project en presentatie ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet deelgenomen hebben aan de schriftelijke opdracht of een vervangopdracht |
|
|
|
|
|
Andere: | Schriftelijke opdracht die betrekking heeft op zelfstudie en practica |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet deelgenomen hebben aan het groepswerk met mondelinge evaluatie, ofwel een vervangopdracht hebben uitgevoerd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het is verplicht het zelfstudiepakket afgerond te hebben en deelgenomen te hebben aan de practica en de hierbij behorende opdracht te hebben ingeleverd. Het is verplicht deel genomen te hebben aan het projectwerk en de hierbij behorende presentatie te hebben gegeven. |
|
|
|
Gevolg | Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie. Indien een student niet deelneemt aan een van de onderdelen van de evaluatie, dan krijgt hij/zij als eindresultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie". |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de opdrachten tijdens de onderwijsperiode worden overgedragen naar het tweedekansexamen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De cursustekst die als basis dient van de lessen wordt via de campusboekhandel ter beschikking gesteld
Kopies van de powerpointpresentaties die gebruikt worden bij de hoorcolleges, opgaven voor oefeningen, practicumteksten en ander studiemateriaal wordt via blackboard ter beschikking gesteld evenals software voor zelfstudie en demonstratievideo's.
Veiligheidsbril en schort zijn verplicht voor de practica |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Boeken voor projectwerk worden ter inzage aangeboden of kunnen uitgeleend worden via de universiteitsbibliotheek |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma Materiomics voor pba pba agro- en biotechnologie | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakelprogramma Materiomics voor pba chemie afstudeerrichtingen chemie en biochemie | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master Materiomics - bachelor biologie of biomedische wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master Materiomics - bachelor biologie optie biochemie | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
- Studenten kennen de basisbegrippen uit de chemielessen van het secundair onderwijs.
- Studenten kennen de inhoud van het vak structuurchemie (1Ba Chemie) gezien de cursus hierop verder bouwt (i.h.b. atoommodellen, golffuncties, orbitalen en energieniveau's, chemische bindingsmodellen, moleculaire geometrie, metaalioncomplexen) en van het vak 'beginselen van anorganische en vastestofchemie 1' (2Ba Chemie) (i.h.b. chemie van anorganische materialen zoals slilicaten, aluminosilicaten, keramische supergeleiders en andere keramieken, metalen en legeringen)
- Studenten zijn vertrouwd met de beginselen van de kristallografie (symmetrie, kristalsystemen, eenheidscel)
|
|
|
Een belangrijke doelstelling voor de student is het verwerven van inzicht in de chemische binding, de structuur en de eigenschappen van anorganische verbindingen en vaste stoffen. Hiertoe wordt, vertrekkend van de basiskennis opgedaan in de cursussen van 1ste Ba chemie, de atoomstructuur en de chemische binding verder uitgediept voor meerelektronenatomen, meeratomische moleculen en vaste stoffen. De chemische structuur en eigenschappen van de representatieve elementen en hun verbindingen worden besproken. Tevens komen de overgangselementen aan bod waarbij naast algemene eigenschappen, de binding en spectra van transitiemetaalioncomplexen verder worden uitgediept. Bij de verschillende onderwerpen wordt aandacht besteed aan de vertikale, horizontale en diagonale relaties in het periodiek systeem. De student(e) dient de aangebrachte leerstof te begrijpen, kunnen omschrijven en uitleggen alsook te kunnen toepassen : Het meerelektronenatoom: Energieniveaus - elektronspin - het begrip orbitaal - principe van de centrale veldmethode van Hartree - effectieve kernlading - energie van een energieniveau - atoomstraal -elektronegativiteit -elektronaffiniteit -hardheid -Angulair moment -Russel-Saunders koppeling -Spin-baankoppeling- racah parameters Eveneens is het belangrijk in te zien en te kunnen uitleggen hoe men (destijds) tot de inzichten kwam die aan de grondslag liggen van de huidige voorstelling van het meerelektronenatoom op basis van de experimentele bewijzen of aanwijzingen. Bindingen in meeratomische moleculen : Diatomische moleculen - triatomische moleculen - meeratomische moleculen - bandentheorie van vaste stoffen- resonantie en ionaire resonantie - gebogen bindingen - hybriedorbitalen - fluxionele structuren - elektronendeficiƫnte bindingen. Een inleiding tot symmetrie (symmetrieoperaties, puntgroepen en karaktertabellen) en de toepassing ervan in de moleculaire orbitaaltheorie van polyatomaire moleculen. De relatie tussen de chemische binding, de geometrische structuur en sommige eigenschappen van de vastestof: metallische geleiders, geleidbaarheid in niet-metallische vaste stoffen. De structuur van vaste stoffen: metalen, polymorfen, legeringen en ionaire kristalroosters. Eigenschappen en verbindingen van de (eerste rij) d-blokelementen: algemene kenmerken, complexen, bindingen (kristalveldtheorie en moleculaire orbitaaltheorie). Introductie tot elektronische spectra van voornamelijk d-blokelementen: d-d transities, ladingstransfer, selectieregels, spectra van high-spin octahedrische complexen, luminescentie en toepassingen. Chemische structuur en eigenschappen van oxiden, hydroxiden en oxozuren
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project en presentatie ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet deelgenomen hebben aan de schriftelijke opdracht of een vervangopdracht |
|
|
|
|
|
Andere: | Schriftelijke opdracht die betrekking heeft op zelfstudie en practica |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet deelgenomen hebben aan het groepswerk met mondelinge evaluatie, ofwel een vervangopdracht hebben uitgevoerd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het is verplicht het zelfstudiepakket afgerond te hebben en deelgenomen te hebben aan de practica en de hierbij behorende opdracht te hebben ingeleverd. Het is verplicht deel genomen te hebben aan het projectwerk en de hierbij behorende presentatie te hebben gegeven. |
|
|
|
Gevolg | Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie. Indien een student niet deelneemt aan een van de onderdelen van de evaluatie, dan krijgt hij/zij als eindresultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie". |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de opdrachten tijdens de onderwijsperiode worden overgedragen naar het tweedekansexamen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De cursustekst die als basis dient van de lessen wordt via de campusboekhandel ter beschikking gesteld
Kopies van de powerpointpresentaties die gebruikt worden bij de hoorcolleges, opgaven voor oefeningen, practicumteksten en ander studiemateriaal wordt via blackboard ter beschikking gesteld evenals software voor zelfstudie en demonstratievideo's.
Veiligheidsbril en schort zijn verplicht voor de practica |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Boeken voor projectwerk worden ter inzage aangeboden of kunnen uitgeleend worden via de universiteitsbibliotheek |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de fysica optie nano/biofysica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- Studenten kennen de basisbegrippen uit de chemielessen van het secundair onderwijs.
- Studenten kennen de inhoud van het vak structuurchemie (1Ba Chemie) gezien de cursus hierop verder bouwt (i.h.b. atoommodellen, golffuncties, orbitalen en energieniveau's, chemische bindingsmodellen, moleculaire geometrie, metaalioncomplexen) en van het vak 'beginselen van anorganische en vastestofchemie 1' (2Ba Chemie) (i.h.b. chemie van anorganische materialen zoals slilicaten, aluminosilicaten, keramische supergeleiders en andere keramieken, metalen en legeringen)
- Studenten zijn vertrouwd met de beginselen van de kristallografie (symmetrie, kristalsystemen, eenheidscel)
|
|
|
Een belangrijke doelstelling voor de student is het verwerven van inzicht in de chemische binding, de structuur en de eigenschappen van anorganische verbindingen en vaste stoffen. Hiertoe wordt, vertrekkend van de basiskennis opgedaan in de cursussen van 1ste Ba chemie, de atoomstructuur en de chemische binding verder uitgediept voor meerelektronenatomen, meeratomische moleculen en vaste stoffen. De chemische structuur en eigenschappen van de representatieve elementen en hun verbindingen worden besproken. Tevens komen de overgangselementen aan bod waarbij naast algemene eigenschappen, de binding en spectra van transitiemetaalioncomplexen verder worden uitgediept. Bij de verschillende onderwerpen wordt aandacht besteed aan de vertikale, horizontale en diagonale relaties in het periodiek systeem. De student(e) dient de aangebrachte leerstof te begrijpen, kunnen omschrijven en uitleggen alsook te kunnen toepassen : Het meerelektronenatoom: Energieniveaus - elektronspin - het begrip orbitaal - principe van de centrale veldmethode van Hartree - effectieve kernlading - energie van een energieniveau - atoomstraal -elektronegativiteit -elektronaffiniteit -hardheid -Angulair moment -Russel-Saunders koppeling -Spin-baankoppeling- racah parameters Eveneens is het belangrijk in te zien en te kunnen uitleggen hoe men (destijds) tot de inzichten kwam die aan de grondslag liggen van de huidige voorstelling van het meerelektronenatoom op basis van de experimentele bewijzen of aanwijzingen. Bindingen in meeratomische moleculen : Diatomische moleculen - triatomische moleculen - meeratomische moleculen - bandentheorie van vaste stoffen- resonantie en ionaire resonantie - gebogen bindingen - hybriedorbitalen - fluxionele structuren - elektronendeficiƫnte bindingen. Een inleiding tot symmetrie (symmetrieoperaties, puntgroepen en karaktertabellen) en de toepassing ervan in de moleculaire orbitaaltheorie van polyatomaire moleculen. De relatie tussen de chemische binding, de geometrische structuur en sommige eigenschappen van de vastestof: metallische geleiders, geleidbaarheid in niet-metallische vaste stoffen. De structuur van vaste stoffen: metalen, polymorfen, legeringen en ionaire kristalroosters. Eigenschappen en verbindingen van de (eerste rij) d-blokelementen: algemene kenmerken, complexen, bindingen (kristalveldtheorie en moleculaire orbitaaltheorie). Introductie tot elektronische spectra van voornamelijk d-blokelementen: d-d transities, ladingstransfer, selectieregels, spectra van high-spin octahedrische complexen, luminescentie en toepassingen. Chemische structuur en eigenschappen van oxiden, hydroxiden en oxozuren
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project en presentatie ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet deelgenomen hebben aan de schriftelijke opdracht of een vervangopdracht |
|
|
|
|
|
Andere: | Schriftelijke opdracht die betrekking heeft op zelfstudie en practica |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet deelgenomen hebben aan het groepswerk met mondelinge evaluatie, ofwel een vervangopdracht hebben uitgevoerd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het is verplicht het zelfstudiepakket afgerond te hebben en deelgenomen te hebben aan de practica en de hierbij behorende opdracht te hebben ingeleverd. Het is verplicht deel genomen te hebben aan het projectwerk en de hierbij behorende presentatie te hebben gegeven. |
|
|
|
Gevolg | Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie. Indien een student niet deelneemt aan een van de onderdelen van de evaluatie, dan krijgt hij/zij als eindresultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie". |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de opdrachten tijdens de onderwijsperiode worden overgedragen naar het tweedekansexamen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De cursustekst die als basis dient van de lessen wordt via de campusboekhandel ter beschikking gesteld
Kopies van de powerpointpresentaties die gebruikt worden bij de hoorcolleges, opgaven voor oefeningen, practicumteksten en ander studiemateriaal wordt via blackboard ter beschikking gesteld evenals software voor zelfstudie en demonstratievideo's.
Veiligheidsbril en schort zijn verplicht voor de practica |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Boeken voor projectwerk worden ter inzage aangeboden of kunnen uitgeleend worden via de universiteitsbibliotheek |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|