Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Biofysica (3609)
|
4.0 stptn |
|
|
Biomoleculen (3606)
|
7.0 stptn |
|
|
Celbiologie (3408)
|
8.0 stptn |
|
|
Celfysiologie (3414)
|
10.0 stptn |
|
|
Chemische homeostase (3415)
|
4.0 stptn |
|
|
Functionele anatomie (3607)
|
4.0 stptn |
|
|
Functionele histologie (3608)
|
6.0 stptn |
|
|
Genetica en genomica (3410)
|
10.0 stptn |
|
|
Vaardigheidsonderwijs (3416)
|
3.0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Statistiek in genetica (3411)
|
4.0 stptn |
|
Risico's of veiligheidsproblemen op basis waarvan deze volgtijdelijkheid wordt opgelegd
Alle risico’s waardoor de fysieke/mentale gezondheid van de student, medestudent, personeelsleden of andere derden (bv. patiënten, stagegevers, …) in gevaar wordt gebracht. Hieronder wordt ook begrepen: een ernstig risico dat de student schade aan machines/apparatuur in het kader van de opleiding aan UHasselt/tUL aanbrengt die de continuïteit van het onderwijs of onderzoek zou belemmeren.
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Keuze | 84 | 3,0 | 84 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 9. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan biomedische ethische kwesties benoemen, kent de problemen in verband met (on)ethisch onderzoeksgedrag en heeft aandacht voor plagiaat in het eigen handelen. Leerlijn 6: Ethisch denken en integer handelen | - EC
| EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Algemene doelstellingen:
- De student kan tegenover een achtergrond van algemeen filosofisch en wetenschapstheoretisch denken, wetenschappelijke uitdagingen kritisch bevragen.
- De student kan zijn of haar eigen wetenschapsbeeld expliciteren en confronteren en contrasteren met andere beelden van wetenschap die in de loop van de geschiedenis van de wetenschap en in de maatschappij zijn ontstaan.
- De student kan wetenschapstheoretische problemen plaatsen in een breder maatschappelijke perspectief.
- De student is in staat om kritisch en met een open geest in dialoog te treden met medestudenten en docenten.
Specifieke doelstellingen:
- De student heeft inzicht in de verschillende opvattingen over wat kennis geldig, wetenschappelijk en objectief maakt.
- De student heeft inzicht in hoe geldige kennis wordt geproduceerd, hoe wetenschappers zich gedragen en zouden moeten gedragen, en welke vormen wetenschappelijke vooruitgang aanneemt.
- De student kan kritisch nadenken over hoe wetenschap zich verhoudt tot de samenleving, welke rol het speelt en hoort te spelen in de samenleving, en hoe maatschappelijke tendensen de wetenschappelijke onderneming beïnvloeden.
- De student kan kritisch nadenken over hoe kennis zich verhoudt tot het menselijk bewustzijn, de manier waarop bewustzijn al dan niet voorwerp kan zijn van wetenschappelijk onderzoek, en hoe materie en bewustzijn zich tot elkaar verhouden.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | behoud van deelcijfer indien geslaagd |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
Andere: | Schriftelijke voorbereiding |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het indienen van een voldoende dossier bestaande uit de gemaakte zelfstudieopdrachten en reflectieopdrachten is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien geen voldoende dossier wordt ingediend, krijgt de student als eindresultaat een A- ongewettigd afwezig. |
|
|
|
Extra info | De leerstof omvat wat ter sprake komt in de hoorcolleges en aan bod komt in de zelfstudieopdrachten. Het examen bestaat uit hoofdzakelijk open vragen; mogelijk worden er enkele gesloten vragen gesteld, zoals bijvoorbeeld meerkeuzevragen. Tijdens het OPO worden voorbeelden van examenvragen gepresenteerd en besproken. |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Reader: via blackboard zowel als websites en e-journals. Studieleidraad Wetenschapsfilosofie via Blackboard |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Minimumaantal studenten is één. Er is geen maximumaantal. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|