Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Ecology: organisms in their environment (3123)
|
8.0 stptn |
|
|
Mariene stage en veldwerk (3124)
|
4.0 stptn |
|
|
Veldkennis (4118)
|
4.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Biologie van de ongewervelde dieren: deel 1 (4117)
|
5.0 stptn |
|
|
Biologie van de ongewervelde dieren: deel 2 (4430)
|
4.0 stptn |
|
|
Biologie van de protista, fungi en lagere planten (3121)
|
5.0 stptn |
|
|
Diversiteit van de gewervelde dieren (3122)
|
4.0 stptn |
|
|
Diversiteit van de hogere planten (3125)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de biologie optie ecologie en biodiversiteit | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 2: De bachelor Biologie heeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zij kan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveaus integreren in de evolutietheorie. | - EC
| EC 6: De bachelor Biologie kan onder begeleiding een beperkt onderzoek concipiëren: hij/zij is in staat een biologisch(e) probleem en hypothese te formuleren en een onderzoeksplan op te stellen en uit te voeren. Hiertoe kan hij/zij wetenschappelijke bronnen, inclusief anderstalige, raadplegen en gebruiken. | - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management). | - EC
| EC 10: De bachelor Biologie is in staat als lid van een team te functioneren. | - EC
| EC 11: De bachelor Biologie gedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline. | - EC
| EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid.
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De studenten hebben een goede kennis van de basisbegrippen ecologie uit het onderdeel 3123 ""Ecologie: organismen in hun milieu"" (2e BA BIO).
- De studenten beschikken ook over de nodige basiskennis over de algemene fysiologie (fotosynthese/respiratie) van Eukaryota (eindcompetenties van het onderdeel 3370 ""Biologie van de cel"" (1e BA BIO).
- Daarnaast hebben de studenten een algemene kennis van evolutie, fylogenie en populatiegenetica (eindcompetenties van het onderdeel 2921 ""Genetica, evolutie en de Tree of Life"" (1e BA BIO).
- De studenten hebben ook een goede kennis van de bouw en diversiteit van Protista, Fungi, mossen, planten en dieren (eindcompetenties van 3121 ""Biologie van de protista, fungi en lagere planten"" (2e BA BIO) + 3456 ""Biologie van de ongewervelde dieren"" (1e BA BIO)
- Ook een basiskennis geologie is noodzakelijk (eindcompetenties van het onderdeel 0254 ""De planeet aarde: een dynamisch geologisch systeem"", (1e BA BIO).
|
|
|
- De student kent de geschiedenis van het natuurbehoud en de problemen inzake natuurbeheer en natuurontwikkeling.
- De student heeft voldoende kennis betreffende het beheer van de traditionele biotopen in Vlaanderen:
- beken en rivieren
- moerassen en open water
- graslanden en ruigten
- heidegebieden
- duinen
- bosgebieden
- kleine landschapselementen
- De student verwerft kennis m.b.t. de mogelijkheden en beperkingen van extensieve begrazing, rewilding en klimaatadaptief natuurbeheer.
- De student verwerft kennis m.b.t. planning en evaluatie van beheer als belangrijke instrumenten in natuurbeheer.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
|
|
|
Mondeling examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het deelcijfer op praktische oefeningen of theorie kan overgedragen worden naar een volgende examenperiode. |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding. De studenten worden geëvalueerd over het theoretisch gedeelte en over hun praktische vaardigheden. Een gedeelte van de punten is gekoppeld aan de voorstelling van de uit te werken topics. |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het bijwonen van en rapporteren over de praktische oefeningen is dus verplicht en is een voorwaarde om te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die niet voldoen aan deze voorwaarde krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"., zelfs als ze slagen op het theoretisch gedeelte. |
|
|
|
Extra info | Het deelcijfer op praktische oefeningen of theorie kan overgedragen worden naar een volgende examenperiode. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De deelscore van permanente evaluatie (25 %) blijft behouden. Het examen kan worden hernomen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Natuurbeheer - Praktijk en wetenschap hand in hand.,Jan Van Uytvanck, Martin Hermy, Geert De Blust en Maurice Hoffmann,9789056159702 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Natuurbeheer - Praktijk en wetenschap hand in hand.,Jan Van Uytvanck, Martin Hermy, Geert De Blust en Maurice Hoffmann,9789056159702 |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de biologie optie keuzeopleidingsonderdelen biologie | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen biologie | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 2: De bachelor Biologie heeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zij kan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveaus integreren in de evolutietheorie. | - EC
| EC 6: De bachelor Biologie kan onder begeleiding een beperkt onderzoek concipiëren: hij/zij is in staat een biologisch(e) probleem en hypothese te formuleren en een onderzoeksplan op te stellen en uit te voeren. Hiertoe kan hij/zij wetenschappelijke bronnen, inclusief anderstalige, raadplegen en gebruiken. | - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management). | - EC
| EC 10: De bachelor Biologie is in staat als lid van een team te functioneren. | - EC
| EC 11: De bachelor Biologie gedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline. | - EC
| EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid.
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De studenten hebben een goede kennis van de basisbegrippen ecologie uit het onderdeel 3123 ""Ecologie: organismen in hun milieu"" (2e BA BIO).
- De studenten beschikken ook over de nodige basiskennis over de algemene fysiologie (fotosynthese/respiratie) van Eukaryota (eindcompetenties van het onderdeel 3370 ""Biologie van de cel"" (1e BA BIO).
- Daarnaast hebben de studenten een algemene kennis van evolutie, fylogenie en populatiegenetica (eindcompetenties van het onderdeel 2921 ""Genetica, evolutie en de Tree of Life"" (1e BA BIO).
- De studenten hebben ook een goede kennis van de bouw en diversiteit van Protista, Fungi, mossen, planten en dieren (eindcompetenties van 3121 ""Biologie van de protista, fungi en lagere planten"" (2e BA BIO) + 3456 ""Biologie van de ongewervelde dieren"" (1e BA BIO)
- Ook een basiskennis geologie is noodzakelijk (eindcompetenties van het onderdeel 0254 ""De planeet aarde: een dynamisch geologisch systeem"", (1e BA BIO).
|
|
|
- De student kent de geschiedenis van het natuurbehoud en de problemen inzake natuurbeheer en natuurontwikkeling.
- De student heeft voldoende kennis betreffende het beheer van de traditionele biotopen in Vlaanderen:
- beken en rivieren
- moerassen en open water
- graslanden en ruigten
- heidegebieden
- duinen
- bosgebieden
- kleine landschapselementen
- De student verwerft kennis m.b.t. de mogelijkheden en beperkingen van extensieve begrazing, rewilding en klimaatadaptief natuurbeheer.
- De student verwerft kennis m.b.t. planning en evaluatie van beheer als belangrijke instrumenten in natuurbeheer.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
|
|
|
Mondeling examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het deelcijfer op praktische oefeningen of theorie kan overgedragen worden naar een volgende examenperiode. |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding. De studenten worden geëvalueerd over het theoretisch gedeelte en over hun praktische vaardigheden. Een gedeelte van de punten is gekoppeld aan de voorstelling van de uit te werken topics. |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het bijwonen van en rapporteren over de praktische oefeningen is dus verplicht en is een voorwaarde om te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die niet voldoen aan deze voorwaarde krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"., zelfs als ze slagen op het theoretisch gedeelte. |
|
|
|
Extra info | Het deelcijfer op praktische oefeningen of theorie kan overgedragen worden naar een volgende examenperiode. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De deelscore van permanente evaluatie (25 %) blijft behouden. Het examen kan worden hernomen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Natuurbeheer - Praktijk en wetenschap hand in hand.,Jan Van Uytvanck, Martin Hermy, Geert De Blust en Maurice Hoffmann,9789056159702 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Natuurbeheer - Praktijk en wetenschap hand in hand.,Jan Van Uytvanck, Martin Hermy, Geert De Blust en Maurice Hoffmann,9789056159702 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|