Kennismakingstraject m.b.t. stage en eindproject (materiaalchemie en onderwijs) (1635) | Contactpersoon : | Prof. dr. Dries VANDAMME |
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Analytische basismethoden (1455)
|
5.0 stptn |
|
|
Beginselen van anorganische chemie en vastestofchemie 1 (1391)
|
5.0 stptn |
|
|
Beginselen van anorganische chemie en vastestofchemie 2 (1413)
|
6.0 stptn |
|
|
Structuur en reactiviteit van organische verbindingen (3312)
|
7.0 stptn |
|
|
Structuuranalyse en onderzoeksproject in de organische chemie (1400)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de chemie optie materiaalchemie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten te begrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student dient basistechnieken van het chemisch laboratorium te begrijpen, te kunnen omschrijven, te kunnen uitleggen en te kunnen toepassen (foutenanalyse, wegen, oplossingen maken, pipetteren, volumetrie) zoals bv. in het Opleidingsonderdeel structuurchemie en Basisvaardigheden wordt aangebracht.
|
|
|
Het KMT heeft twee hoofddoelen. Enerzijds wordt de vervolmaking en vervollediging van een aantal vaardigheden nagestreefd, m.n. onderzoeksvaardigheden, experimenteervaardigheden en communicatievaardigheden. Anderzijds biedt het KMT de gelegenheid aan de student om kennis te maken met het huidig onderzoek in de verschillende takken van de chemie.De studenten maken kennis met het wetenschappelijk onderzoek in de experimentele onderzoeksgroepen van de vakgroep chemie en voeren theoretisch chemische berekeningen uit. Dit mondt uit in het geven van presentaties en opstellen van verslagen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Labo ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 65 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De verslagen van de praktische oefensessies maken deel uit van de evaluatie en worden erin verrekend. Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie en de opgelegde voorwaarden te respecteren. Ook deelname aan de theoretische opdrachten en de praktische oefensessies is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) van de onderdelen zoals hierboven vermeld, dan krijgt hij/zij voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een ""N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"". |
|
|
|
Extra info | Voor ieder onderdeel uitgevoerd bij verschillende MATCHEM expertisegroepen wordt voor iedere student een apart cijfer op 20 gegeven. Het bekomen cijfer is het resultaat van een permanente evaluatie van de uitgevoerde taken. Het eindcijfer is het rekenkundig gemiddelde van al de deelcijfers. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | geen tweede examenskans mogelijk |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De nodige leidraden met verwijzingen naar bijkomend studiemateriaal worden ter beschikking gesteld via BB en/of tijdens de contactmomenten. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de chemie optie onderwijs | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten te begrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student dient basistechnieken van het chemisch laboratorium te begrijpen, te kunnen omschrijven, te kunnen uitleggen en te kunnen toepassen (foutenanalyse, wegen, oplossingen maken, pipetteren, volumetrie) zoals bv. in het Opleidingsonderdeel structuurchemie en Basisvaardigheden wordt aangebracht.
|
|
|
Het KMT heeft twee hoofddoelen. Enerzijds wordt de vervolmaking en vervollediging van een aantal vaardigheden nagestreefd, m.n. onderzoeksvaardigheden, experimenteervaardigheden en communicatievaardigheden. Anderzijds biedt het KMT de gelegenheid aan de student om kennis te maken met het huidig onderzoek in de verschillende takken van de chemie.De studenten maken kennis met het wetenschappelijk onderzoek in de experimentele onderzoeksgroepen van de vakgroep chemie en voeren theoretisch chemische berekeningen uit. Dit mondt uit in het geven van presentaties en opstellen van verslagen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Labo ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 65 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De verslagen van de praktische oefensessies maken deel uit van de evaluatie en worden erin verrekend. Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie en de opgelegde voorwaarden te respecteren. Ook deelname aan de theoretische opdrachten en de praktische oefensessies is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) van de onderdelen zoals hierboven vermeld, dan krijgt hij/zij voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een ""N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"". |
|
|
|
Extra info | Voor ieder onderdeel uitgevoerd bij verschillende MATCHEM expertisegroepen wordt voor iedere student een apart cijfer op 20 gegeven. Het bekomen cijfer is het resultaat van een permanente evaluatie van de uitgevoerde taken. Het eindcijfer is het rekenkundig gemiddelde van al de deelcijfers. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | geen tweede examenskans mogelijk |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De nodige leidraden met verwijzingen naar bijkomend studiemateriaal worden ter beschikking gesteld via BB en/of tijdens de contactmomenten. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|