Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master TEW-BM | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids-en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student weet wat een bedrijf is en kan voorbeelden geven van relevante stakeholders
|
De student kan de supply chain, de value chain, en het business model van een bedrijf op een generieke wijze omschrijven en identificeren voor een specieke case.
|
De student kent de berekeningswijze(s) van het BBP en kan de berekening van consumenten- en producentensurplus uitvoeren.
|
De student kan de uitkomst van een (lineair) regressiemodel interpreteren.
|
De student kent de bronnen van het recht en hiërarchie van de bronnen.
|
|
|
Het onderdeel Milieurecht wil de studenten vertrouwd maken met dit rechtsgebied, dat voortdurend evolueert. De rode draden in de selectie en behandeling van de thema’s die aan bod komen, zijn tijdsbestendigheid en praktijkrelevantie. De studenten verwerven inzicht en een houvast in onder meer het instrumentendebat, de milieubeleidsbeginselen, de milieueffectrapportage, de omgevingsvergunning en handhavingsvraagstukken. De hoorcolleges putten uit sprekende maatschappelijke debatten en praktijkgevallen.
Het onderdeel milieu-economie introduceert duurzaamheid en duurzaamheidsbeoordelingsmethodes. Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die in de noden van de huidige generaties voorziet zonder te schaden in de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun noden te voorzien. De leerdoelen van deze cursus zijn daarom: (1) het kunnen aantonen van de nood en complexitieit van duurzame ontwikkeling; (2) het kunnen onderscheiden van zwakke en sterke visies op duurzaamheid en het kunnen verklaren hoe transitie (management) in zijn werk gaat; (3) het kunnen voorstellen, motiveren en opzetten van een geschikte duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor een gegeven probleem; (4) het kunnen bekomen, interpreteren en nuanceren van de resultaten van een duurzaamheidsbeoordelingsmethode.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 13 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Beide delen van het opleidingsonderdeel worden mondeling afgenomen en zijn gesloten boek. Voor het deel van Prof. Lizin wordt geen voorbereidingstijd voorzien. Voor het deel van Prof. Billiet wordt voorbereidingstijd voorzien. Beide delen wegen even zwaar door in de eindbeoordeling. Het deel van Prof. Lizin bevat evaluatie gedurende het onderwijsjaar. Deze punten blijven behouden in 2de zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Punten voor evaluatie gedurende het academiejaar blijven behouden in 2de zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Milieurecht in kort bestek,Carole M. Billiet, Anna Vanhellemont en Bernard Vanheusden,2023,Intersentia |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Milieurecht,Bundeling van wetteksten |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie cluster duurzaamheid | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 5.1 De educatieve master is een domeinexpert ECO: de EM kan managementvragen, strategische beleidsvraagstukken of bedrijfseconomische problemen beantwoorden met behulp van conceptuele, bedrijfseconomische denkkaders of vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. | - EC
| 5.2. De educatieve master is een domeinexpert ECO: de EM toont zelfstandigheid bij en rapporteert over het uitvoeren van een literatuurstudie, het opstellen van een onderzoeksplan, het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden en het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten binnen de bedrijfseconomische wetenschappen. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ECO: de EM volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken en reflecteert hierover vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student weet wat een bedrijf is en kan voorbeelden geven van relevante stakeholders
|
De student kan de supply chain, de value chain, en het business model van een bedrijf op een generieke wijze omschrijven en identificeren voor een specieke case.
|
De student kent de berekeningswijze(s) van het BBP en kan de berekening van consumenten- en producentensurplus uitvoeren.
|
De student kan de uitkomst van een (lineair) regressiemodel interpreteren.
|
De student kent de bronnen van het recht en hiërarchie van de bronnen.
|
|
|
Het onderdeel Milieurecht wil de studenten vertrouwd maken met dit rechtsgebied, dat voortdurend evolueert. De rode draden in de selectie en behandeling van de thema’s die aan bod komen, zijn tijdsbestendigheid en praktijkrelevantie. De studenten verwerven inzicht en een houvast in onder meer het instrumentendebat, de milieubeleidsbeginselen, de milieueffectrapportage, de omgevingsvergunning en handhavingsvraagstukken. De hoorcolleges putten uit sprekende maatschappelijke debatten en praktijkgevallen.
Het onderdeel milieu-economie introduceert duurzaamheid en duurzaamheidsbeoordelingsmethodes. Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die in de noden van de huidige generaties voorziet zonder te schaden in de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun noden te voorzien. De leerdoelen van deze cursus zijn daarom: (1) het kunnen aantonen van de nood en complexitieit van duurzame ontwikkeling; (2) het kunnen onderscheiden van zwakke en sterke visies op duurzaamheid en het kunnen verklaren hoe transitie (management) in zijn werk gaat; (3) het kunnen voorstellen, motiveren en opzetten van een geschikte duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor een gegeven probleem; (4) het kunnen bekomen, interpreteren en nuanceren van de resultaten van een duurzaamheidsbeoordelingsmethode.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 13 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Beide delen van het opleidingsonderdeel worden mondeling afgenomen zonder voorbereidingstijd en gesloten boek. Beide delen wegen even zwaar door in de eindbeoordeling. Het deel van Prof. Lizin bevat evaluatie gedurende het onderwijsjaar. Deze punten blijven behouden in 2de zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Punten voor evaluatie gedurende het academiejaar blijven behouden in 2de zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Milieurecht in kort bestek,Carole M. Billiet, Anna Vanhellemont en Bernard Vanheusden,2023,Intersentia |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Milieurecht,Bundeling van wetteksten |
|
|
|
|
|
| master TEW - minor beleidsmanagement | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids-en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student weet wat een bedrijf is en kan voorbeelden geven van relevante stakeholders
|
De student kan de supply chain, de value chain, en het business model van een bedrijf op een generieke wijze omschrijven en identificeren voor een specieke case.
|
De student kent de berekeningswijze(s) van het BBP en kan de berekening van consumenten- en producentensurplus uitvoeren.
|
De student kan de uitkomst van een (lineair) regressiemodel interpreteren.
|
De student kent de bronnen van het recht en hiërarchie van de bronnen.
|
|
|
Het onderdeel Milieurecht wil de studenten vertrouwd maken met dit rechtsgebied, dat voortdurend evolueert. De rode draden in de selectie en behandeling van de thema’s die aan bod komen, zijn tijdsbestendigheid en praktijkrelevantie. De studenten verwerven inzicht en een houvast in onder meer het instrumentendebat, de milieubeleidsbeginselen, de milieueffectrapportage, de omgevingsvergunning en handhavingsvraagstukken. De hoorcolleges putten uit sprekende maatschappelijke debatten en praktijkgevallen.
Het onderdeel milieu-economie introduceert duurzaamheid en duurzaamheidsbeoordelingsmethodes. Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die in de noden van de huidige generaties voorziet zonder te schaden in de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun noden te voorzien. De leerdoelen van deze cursus zijn daarom: (1) het kunnen aantonen van de nood en complexitieit van duurzame ontwikkeling; (2) het kunnen onderscheiden van zwakke en sterke visies op duurzaamheid en het kunnen verklaren hoe transitie (management) in zijn werk gaat; (3) het kunnen voorstellen, motiveren en opzetten van een geschikte duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor een gegeven probleem; (4) het kunnen bekomen, interpreteren en nuanceren van de resultaten van een duurzaamheidsbeoordelingsmethode.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 13 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Beide delen van het opleidingsonderdeel worden mondeling afgenomen en zijn gesloten boek. Voor het deel van Prof. Lizin wordt geen voorbereidingstijd voorzien. Voor het deel van Prof. Billiet wordt voorbereidingstijd voorzien. Beide delen wegen even zwaar door in de eindbeoordeling. Het deel van Prof. Lizin bevat evaluatie gedurende het onderwijsjaar. Deze punten blijven behouden in 2de zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Punten voor evaluatie gedurende het academiejaar blijven behouden in 2de zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Milieurecht in kort bestek,Carole M. Billiet, Anna Vanhellemont en Bernard Vanheusden,2023,Intersentia |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Milieurecht,Bundeling van wetteksten |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|