Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor TEW analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor TEW kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
We starten met een toelichting van de grote, fundamentele economische vraagstukken die op het moment van het lesgeven actueel zijn. Enkele voorbeelden:
- Waarom is de productiviteit de afgelopen jaren/decennia zo laag?
- Wat is de impact van de hoge (overheids)schulden?
- Hoe moeten we omgaan met de dominante positie van Big Tech?
Dit gebruiken we vervolgens als kapstok om de ideeën van de voornaamste economen uit onze economische geschiedenis toe te lichten: Adam Smith, David Ricardo, J.S. Mill, Alfred Marshall, Joseph Schumpeter, Irving Fisher, J.M Keynes en Milton Friedman.
Belangrijk hierbij te vermelden is dat we ons niet louter focussen op economische ideeën die beleidsrelevantie hebben vanuit een macro-economisch perspectief, maar eveneens op concepten die praktische relevantie hebben voor studenten in een bedrijfscontext, i.e. vanuit micro-economisch perspectief. Anders gesteld, we wensen de studenten eveneens denkkaders aan te reiken die zij kunnen hanteren wanneer ze later op de werkvloer terechtkomen. Denk hier bijvoorbeeld aan het werk van John von Neumann (game theory en competition), William Baumol (barriers to entry), Ronald Coase (transaction costs) en George Akerlof (assymetric information).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
a) Robert L. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers.
i. Een samenvatting van deze tekst wordt ter beschikking gesteld via Blackbard
b) Een selectie van een verschillende teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is deels afhankelijk van de economische actualiteit.
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
The Worldly Philosophers: The Lives,Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,Robert L.Heilbroner |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
We starten met een toelichting van de grote, fundamentele economische vraagstukken die op het moment van het lesgeven actueel zijn. Enkele voorbeelden:
- Waarom is de productiviteit de afgelopen jaren/decennia zo laag?
- Wat is de impact van de hoge (overheids)schulden?
- Hoe moeten we omgaan met de dominante positie van Big Tech?
Dit gebruiken we vervolgens als kapstok om de ideeën van de voornaamste economen uit onze economische geschiedenis toe te lichten: Adam Smith, David Ricardo, J.S. Mill, Alfred Marshall, Joseph Schumpeter, Irving Fisher, J.M Keynes en Milton Friedman.
Belangrijk hierbij te vermelden is dat we ons niet louter focussen op economische ideeën die beleidsrelevantie hebben vanuit een macro-economisch perspectief, maar eveneens op concepten die praktische relevantie hebben voor studenten in een bedrijfscontext, i.e. vanuit micro-economisch perspectief. Anders gesteld, we wensen de studenten eveneens denkkaders aan te reiken die zij kunnen hanteren wanneer ze later op de werkvloer terechtkomen. Denk hier bijvoorbeeld aan het werk van John von Neumann (game theory en competition), William Baumol (barriers to entry), Ronald Coase (transaction costs) en George Akerlof (assymetric information).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
a) Robert L. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers.
i. Een samenvatting van deze tekst wordt ter beschikking gesteld via Blackbard
b) Een selectie van een verschillende teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is deels afhankelijk van de economische actualiteit.
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
The Worldly Philosophers: The Lives,Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,Robert L.Heilbroner |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor HI voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor HI analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
We starten met een toelichting van de grote, fundamentele economische vraagstukken die op het moment van het lesgeven actueel zijn. Enkele voorbeelden:
- Waarom is de productiviteit de afgelopen jaren/decennia zo laag?
- Wat is de impact van de hoge (overheids)schulden?
- Hoe moeten we omgaan met de dominante positie van Big Tech?
Dit gebruiken we vervolgens als kapstok om de ideeën van de voornaamste economen uit onze economische geschiedenis toe te lichten: Adam Smith, David Ricardo, J.S. Mill, Alfred Marshall, Joseph Schumpeter, Irving Fisher, J.M Keynes en Milton Friedman.
Belangrijk hierbij te vermelden is dat we ons niet louter focussen op economische ideeën die beleidsrelevantie hebben vanuit een macro-economisch perspectief, maar eveneens op concepten die praktische relevantie hebben voor studenten in een bedrijfscontext, i.e. vanuit micro-economisch perspectief. Anders gesteld, we wensen de studenten eveneens denkkaders aan te reiken die zij kunnen hanteren wanneer ze later op de werkvloer terechtkomen. Denk hier bijvoorbeeld aan het werk van John von Neumann (game theory en competition), William Baumol (barriers to entry), Ronald Coase (transaction costs) en George Akerlof (assymetric information).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
a) Robert L. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers.
i. Een samenvatting van deze tekst wordt ter beschikking gesteld via Blackbard
b) Een selectie van een verschillende teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is deels afhankelijk van de economische actualiteit.
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
The Worldly Philosophers: The Lives,Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,Robert L.Heilbroner |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het uitvoeren van een literatuurstudie. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
We starten met een toelichting van de grote, fundamentele economische vraagstukken die op het moment van het lesgeven actueel zijn. Enkele voorbeelden:
- Waarom is de productiviteit de afgelopen jaren/decennia zo laag?
- Wat is de impact van de hoge (overheids)schulden?
- Hoe moeten we omgaan met de dominante positie van Big Tech?
Dit gebruiken we vervolgens als kapstok om de ideeën van de voornaamste economen uit onze economische geschiedenis toe te lichten: Adam Smith, David Ricardo, J.S. Mill, Alfred Marshall, Joseph Schumpeter, Irving Fisher, J.M Keynes en Milton Friedman.
Belangrijk hierbij te vermelden is dat we ons niet louter focussen op economische ideeën die beleidsrelevantie hebben vanuit een macro-economisch perspectief, maar eveneens op concepten die praktische relevantie hebben voor studenten in een bedrijfscontext, i.e. vanuit micro-economisch perspectief. Anders gesteld, we wensen de studenten eveneens denkkaders aan te reiken die zij kunnen hanteren wanneer ze later op de werkvloer terechtkomen. Denk hier bijvoorbeeld aan het werk van John von Neumann (game theory en competition), William Baumol (barriers to entry), Ronald Coase (transaction costs) en George Akerlof (assymetric information).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
a) Robert L. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers.
i. Een samenvatting van deze tekst wordt ter beschikking gesteld via Blackbard
b) Een selectie van een verschillende teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is deels afhankelijk van de economische actualiteit.
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
The Worldly Philosophers: The Lives,Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,Robert L.Heilbroner |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|