Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Beginselen van het recht (1874)
|
8.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de rechten | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling en dit al dan niet in teamverband (formeel of informeel). | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op zelfstandige en heldere wijze mondeling en schriftelijk adequaat communiceren over juridische informatie, ideeën, argumenten, problemen en oplossingen. De student maakt hierbij desgevallend gebruik van de meest adequate gespreks- of presentatietechnieken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat zijn eigen aanpak en leerprocessen (in toenemende mate zelfstandig en zelfgestuurd) te plannen en te evalueren en hij doet dit vanuit een ingesteldheid tot levenslang leren. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan een eenvoudig juridisch probleem onderkennen, benaderen vanuit het betrokken rechtsgebied en de bijhorende elementen en relevante rechtsregels detecteren. Hij kan een aan bachelorniveau aangepaste casus oplossen door het toepassen van oplossingsstrategieën onder andere vanuit een rechtsvergelijkende benadering. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemeen-wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan in toenemende mate van zelfstandigheid omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemeen-wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten en bronnenmateriaal verzamelen, selecteren, analyseren en kritisch verwerken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft juridische (basis)kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de belangrijkste rechtsgebieden behorende tot het nationale, internationale en supranationale recht gekoppeld aan de recente ontwikkelingen en aan het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied en met aandacht voor de maatschappelijke realiteit. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: kan een nationaal rechtsgebied benaderen vanuit een Europees, internationaal en rechtsvergelijkend perspectief. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan casussen gestructureerd analyseren en oplossend denken. De student kan teksten situeren binnen een juridisch domein. De student kan ook kritisch nadenken over het recht. De student kan hiertoe basisbeginselen uit het publiekrecht en het privaatrecht aanwenden om verder op te bouwen vanuit het fiscaal recht.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met enerzijds de algemene rechtsbeginselen van het fiscaal recht en anderzijds meerdere soorten belastingen in België.
Algemene fiscale beginselen:
- definitie en kenmerken van de belasting
- beginselen van belastingheffing (legaliteitsbeginsel, eenjarigheidsbeginsel, gelijkheidsbeginsel, andere beginselen voortvloeiend uit het publiekrechtelijke karakter van de belastingwet)
- fiscale procedure
- rulingpraktijk, ombudsman en fiscale bemiddeling
- indeling van de belastingen
- fiscaal misbruik en belastingontduiking
Soorten belastingen in België:
- de 4 inkomstenbelastingen (personenbelasting, vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting en belasting van niet-inwoners)
- btw
Steeds gaat de aandacht uit naar recente ontwikkelingen in het fiscaal recht in België, de Europese Unie en de OESO/G20.
Niet alleen het materieel fiscaal recht maar ook het procedureel fiscaal recht komt aan bod.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 6,00
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Codex, handboek, slides, eigen notities |
|
|
|
Extra info | Evaluatie: schriftelijk (open vragen, casussen)
De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode (schriftelijk/mondeling). De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden (schriftelijk/mondeling). |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Fiscaal recht in essentie,Inge Van De Woesteyne,laatste editie,Intersentia |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VRG Codex,Recentste editie,Wolters Kluwer |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Alle notities, alles wat op BB verschijnt, handboek, de fiscale actualiteit is te kennen leerstof. |
|
|
|
|
|
| master in de rechten (equivalentieprogramma) | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan in teamverband op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling in een multidisciplinaire context. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan kritisch en op zelfstandige wijze omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige bronnen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk disciplinaire kennis: hij heeft een gespecialiseerde wetenschappelijk disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de gekozen afstudeerrichting van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan casussen gestructureerd analyseren en oplossend denken. De student kan teksten situeren binnen een juridisch domein. De student kan ook kritisch nadenken over het recht. De student kan hiertoe basisbeginselen uit het publiekrecht en het privaatrecht aanwenden om verder op te bouwen vanuit het fiscaal recht.
|
De student kan casussen gestructureerd analyseren en oplossend denken. De student kan teksten situeren binnen een juridisch domein. De student kan ook kritisch nadenken over het recht. De student kan hiertoe basisbeginselen uit het publiekrecht en het privaatrecht aanwenden om verder op te bouwen vanuit het fiscaal recht.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met enerzijds de algemene rechtsbeginselen van het fiscaal recht en anderzijds meerdere soorten belastingen in België.
Algemene fiscale beginselen:
- definitie en kenmerken van de belasting
- beginselen van belastingheffing (legaliteitsbeginsel, eenjarigheidsbeginsel, gelijkheidsbeginsel, andere beginselen voortvloeiend uit het publiekrechtelijke karakter van de belastingwet)
- fiscale procedure
- rulingpraktijk, ombudsman en fiscale bemiddeling
- indeling van de belastingen
- fiscaal misbruik en belastingontduiking
Soorten belastingen in België:
- de 4 inkomstenbelastingen (personenbelasting, vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting en belasting van nietinwoners)
- btw
Steeds gaat de aandacht uit naar recente ontwikkelingen in het fiscaal recht in België, de Europese Unie en de OESO/G20.
Niet alleen het materieel fiscaal recht maar ook het procedureel fiscaal recht komt aan bod.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 6,00
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Codex, handboek, slides, eigen notities |
|
|
|
Extra info | Evaluatie: schriftelijk (open vragen, casussen)
De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode (schriftelijk/mondeling). De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden (schriftelijk/mondeling). |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Fiscaal recht in essentie,Inge Van De Woesteyne,laatste editie,Intersentia |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VRG Codex,Recentste editie,Wolters Kluwer |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Alle notities, alles wat op BB verschijnt, handboek, de fiscale actualiteit is te kennen leerstof. |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master in de rechten | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kan casussen gestructureerd analyseren en oplossend denken. De student kan teksten situeren binnen een juridisch domein. De student kan ook kritisch nadenken over het recht. De student kan hiertoe basisbeginselen uit het publiekrecht en het privaatrecht aanwenden om verder op te bouwen vanuit het fiscaal recht.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met enerzijds de algemene rechtsbeginselen van het fiscaal recht en anderzijds meerdere soorten belastingen in België.
Algemene fiscale beginselen:
- definitie en kenmerken van de belasting
- beginselen van belastingheffing (legaliteitsbeginsel, eenjarigheidsbeginsel, gelijkheidsbeginsel, andere beginselen voortvloeiend uit het publiekrechtelijke karakter van de belastingwet)
- fiscale procedure
- rulingpraktijk, ombudsman en fiscale bemiddeling
- indeling van de belastingen
- fiscaal misbruik en belastingontduiking
Soorten belastingen in België:
- de 4 inkomstenbelastingen (personenbelasting, vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting en belasting van nietinwoners)
- btw
Steeds gaat de aandacht uit naar recente ontwikkelingen in het fiscaal recht in België, de Europese Unie en de OESO/G20.
Niet alleen het materieel fiscaal recht maar ook het procedureel fiscaal recht komt aan bod.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 6,00
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Codex, handboek, slides, eigen notities |
|
|
|
Extra info | Evaluatie: schriftelijk (open vragen, casussen)
De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode (schriftelijk/mondeling). De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden (schriftelijk/mondeling). |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Fiscaal recht in essentie,Inge Van De Woesteyne,laatste editie,Intersentia |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VRG Codex,Recentste editie,Wolters Kluwer |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Alle notities, alles wat op BB verschijnt, handboek, de fiscale actualiteit is te kennen leerstof. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|