Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Module 2 Marketing en Strategie | Verplicht | 75 | 3,0 | 75 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De deelnemer is in staat een kritische evaluatie te maken van de huidige situatie van een organisatie/een bedrijf binnen de markt waarin zij opereert en kan op basis daarvan de krijtlijnen uitzetten van de toekomstige ontwikkeling op lange termijn. Op basis daarvan kan de cursist doelstellingen ontwikkelen, hiervoor middelen en budgetten inzetten en beslissingen te nemen die maatschappelijk en financieel waarde creëren.
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel start met een inleiding op strategisch denken vanuit de economische wetenschap. Strategie heeft betrekking op het lange termijnbeleid van een organisatie waarbij zowel de externe als interne (bedrijfs)omgeving worden geanalyseerd. We gaan in op concurrentie analyse en de adequate concurrentiestrategieën voor je organisatie/bedrijf. Vervolgens wordt gefocust op strategische verandering en veerkrachtige formulering van strategieën. Je krijgt ook inzicht in de determinanten van waardecreatie voor je organisatie/bedrijf. Na de strategie op business unit niveau wordt deze op concernniveau bekeken waarbij we diversificatiebeslissingen onder de loep nemen. Strategische beslissingen zoals fusies en overnames, verticale integratie, outsourcing, strategische allianties en het zoeken naar goede partnerships worden in een kader geplaatst. Tenslotte bestuderen we modellen van internationale toetreding tot nieuwe producten en diensten en/of nieuwe geografische markten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Evaluatievorm in overleg met student tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
|
|
Examenvorm te kiezen in overleg met de student | 0 % |
|
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Hand-outs. De hand outs zijn in het Engels en gebaseerd op handboeken en artikels uit de academische en praktijkgerichte literatuur.
- Wetenschappelijke artikelen
- Case studies
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|