Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Kansrekening en statistiek (2941)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica profiel Engineering Interactive Systems | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master informatica profiel Health Informatics | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 6: De afgestudeerde is in staat om zelfstandig een wetenschappelijk probleem te situeren, te analyseren, te evalueren, een onderzoeksvraag te formuleren en hiervoor op een wetenschappelijk onderbouwde manier een oplossing voor te stellen. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | - EC
| EC 11: De afgestudeerde is in staat een oplossing voor een probleem te bepalen waarbij maatschappelijke, ethische en sociale aspecten in overweging worden genomen en hiernaar te handelen, door toepassing van basiskennis aangebracht op bachelorniveau. De afgestudeerde kan zelfstandig en kritisch een wetenschappelijk gefundeerd standpunt innemen en verdedigen, ook in informaticagerelateerde maatschappelijke problemen, en hierover kritisch reflecteren. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft basiskennis van human-computer interaction, in het bijzonder is de student vertrouwd met eenvoudige concepten en methodes rond bruikbaarheid ("usability").
De student beschikt over een degelijke programmeerkennis en kan deze aanwenden om matig complexe programmeerprojecten uit te voeren.
|
|
|
De student wordt vertrouwd gemaakt met verschillende methoden en technieken om interactieve systemen te evalueren, met aandacht voor de user interface, algemene bruikbaarheid (usability en user experience) en aanvaarding van de applicatie door de eindgebruiker (technology acceptance). De student kan de voor- en nadelen van deze methoden en technieken afwegen om een interactief systeem op een correcte manier te evalueren. De student leert een formeel experiment te ontwerpen en statistische technieken toe te passen om de resultaten van een evaluatie te analyseren. De student leert tevens op een gepaste wijze rapporteren over een experiment, de gebruikte methoden en technieken, data analyse, de resultaten en de mogelijke impact van de resultaten. De student oefent in het kritisch oordelen over het gebruik van gepaste technieken voor de evaluatie van interactieve systemen (m.i.v. user interfaces).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien op het praktisch werk (de statistiek taken resp. de HCI taken) meer dan 60% wordt gehaald, mag het respectievelijk deelcijfer voor statistiek taken en/of HCI taken worden overgedragen naar de herkansing. |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Taken over onderdelen Statistiek en Human-Computer Interaction |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen (het mondelinge examen afleggen, taken statistiek en taken HCI) en op ieder van deze drie onderdelen minstens 40% te scoren. De student dient zijn/haar persoonlijke bijdrage in eventuele groepstaken te kunnen aantonen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindscore toegekend maar een "N". |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij een herkansing wordt het praktisch werk (taken) vervangen door individuele taken/ praktisch werk of een extra vraag op het examen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Research Methods in Human-Computer Interaction,J. Lazar, J.H. Feng, H. Hochheiser,2nd Edition, April 2017,Morgan Kaufman,9780128053904 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Digitale versies van presentaties, relevante papers en dergelijke worden ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Probability and Statistics for Computer Scientists,Michael Baron,2,Chapman and Hall/CRC,9781439875902 |
|
|
|
|
|
| master informatica volledig keuzepakket | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 6: De afgestudeerde is in staat om zelfstandig een wetenschappelijk probleem te situeren, te analyseren, te evalueren, een onderzoeksvraag te formuleren en hiervoor op een wetenschappelijk onderbouwde manier een oplossing voor te stellen. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | - EC
| EC 11: De afgestudeerde is in staat een oplossing voor een probleem te bepalen waarbij maatschappelijke, ethische en sociale aspecten in overweging worden genomen en hiernaar te handelen, door toepassing van basiskennis aangebracht op bachelorniveau. De afgestudeerde kan zelfstandig en kritisch een wetenschappelijk gefundeerd standpunt innemen en verdedigen, ook in informaticagerelateerde maatschappelijke problemen, en hierover kritisch reflecteren. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft basiskennis van human-computer interaction, in het bijzonder is de student vertrouwd met eenvoudige concepten en methodes rond bruikbaarheid ("usability").
De student beschikt over een degelijke programmeerkennis en kan deze aanwenden om matig complexe programmeerprojecten uit te voeren.
|
|
|
De student wordt vertrouwd gemaakt met verschillende methoden en technieken om interactieve systemen te evalueren, met aandacht voor de user interface, algemene bruikbaarheid (usability en user experience) en aanvaarding van de applicatie door de eindgebruiker (technology acceptance). De student kan de voor- en nadelen van deze methoden en technieken afwegen om een interactief systeem op een correcte manier te evalueren. De student leert een formeel experiment te ontwerpen en statistische technieken toe te passen om de resultaten van een evaluatie te analyseren. De student leert tevens op een gepaste wijze rapporteren over een experiment, de gebruikte methoden en technieken, data analyse, de resultaten en de mogelijke impact van de resultaten. De student oefent in het kritisch oordelen over het gebruik van gepaste technieken voor de evaluatie van interactieve systemen (m.i.v. user interfaces).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien op het praktisch werk (de statistiek taken resp. de HCI taken) meer dan 60% wordt gehaald, mag het respectievelijk deelcijfer voor statistiek taken en/of HCI taken worden overgedragen naar de herkansing. |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Taken over onderdelen Statistiek en Human-Computer Interaction |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen (het mondelinge examen afleggen, taken statistiek en taken HCI) en op ieder van deze drie onderdelen minstens 40% te scoren. De student dient zijn/haar persoonlijke bijdrage in eventuele groepstaken te kunnen aantonen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindscore toegekend maar een "N". |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij een herkansing wordt het praktisch werk (taken) vervangen door individuele taken/ praktisch werk of een extra vraag op het examen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Research Methods in Human-Computer Interaction,J. Lazar, J.H. Feng, H. Hochheiser,2nd Edition, April 2017,Morgan Kaufman,9780128053904 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Digitale versies van presentaties, relevante papers en dergelijke worden ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Probability and Statistics for Computer Scientists,Michael Baron,2,Chapman and Hall/CRC,9781439875902 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|