Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de rechten | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal-maatschappelijke aspecten in een juridische context. Hij kan deze aspecten laten meewegen bij het richting geven aan zijn oordeelsvorming. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling en dit al dan niet in teamverband (formeel of informeel). | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op zelfstandige en heldere wijze mondeling en schriftelijk adequaat communiceren over juridische informatie, ideeën, argumenten, problemen en oplossingen. De student maakt hierbij desgevallend gebruik van de meest adequate gespreks- of presentatietechnieken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat zijn eigen aanpak en leerprocessen (in toenemende mate zelfstandig en zelfgestuurd) te plannen en te evalueren en hij doet dit vanuit een ingesteldheid tot levenslang leren. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en juridische standpunten naar waarde te schatten, in vraag te stellen en hierover te reflecteren. Hij kan een argumentatie opbouwen en verdedigen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft (basis)kennis van meta-juridische wetenschappen, waaronder historische, filosofische, sociale en politieke aspecten van het recht en economische beginselen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de problematiek van eenmaking van het recht, in het bijzonder binnen de Europese context. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Voor dit vak zijn geen begincompetenties vereist.
|
|
|
De cursus Europese Integratie is een meta-juridisch vak dat van studenten openheid naar andere disciplines vraagt. De cursus kent een multidisciplinaire aanpak, en gebruikt inzichten uit met name geschiedenis, politieke wetenschappen, en economie. Deze disciplines zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden bij het bestuderen van het Europese integratieproces.
De nadruk van de cursus ligt op het kritisch analyseren van het Europese integratieproces en van de EU in crisis. De cursus geeft eerst inzicht in de belangrijkste mijlpalen uit de geschiedenis van het Europese integratieproces. Vervolgens wordt een theoretische basis opgebouwd, die gebruikt kan worden om het Europese integratieproces te analyseren. De achtergrond en de redenen voor verschillende recente crises zoals de Eurozonecrisis, Brexit en de migratiecrisis worden bestudeerd en we reflecteren kritisch over een aantal van de cruciale uitdagingen voor de EU vandaag, zoals euroscepticisme, solidariteit en scenario's voor de toekomst. Uiteindelijk zullen de studenten geïnformeerd kunnen nadenken over de toekomst van de Europese Unie.
Het is de bedoeling dat de studenten in deze cursus brede kennis over het project Europa opdoen. Het is nodig om niet alleen de feiten te kennen, maar ook om kritisch te kunnen reflfecteren over het 'waarom' van bepaalde gebeurtenissen. Het Europese integratieproces is nog volop gaande en de richting hiervan is op dit moment niet zeker. De veranderingen en de crises die de EU het laatste decennium raakten, vragen om oplossingen die vervolgens onvermijdelijk op verschillende manieren hun weerslag zullen vinden in beleid en wetgeving van de EU. Het is daarom dan ook voor een aanstaande jurist noodzakelijk om kennis te hebben van de EU in zijn geheel, de achtergronden van crises in heden en verleden, als ook van de (mogelijke) consequenties daarvan, om kritisch op dit alles te kunnen reflecteren.
Naast hoorcolleges wordt tijdens het blok in de onderwijsgroepen (OWG) het concept van PGO toegepast. Wij maken in de OWG’s ook gebruik van debatten om vanuit verschillende perspectieven over de actualiteit en EU gerelateerde thema’s te discussiëren. Hierbij worden de disciplines geschiedenis, politiek en economie met elkaar in verband gebracht.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | De student wordt beoordeeld op de wijze waarop hij/zij optreedt als gespreksleider en deelneemt aan de discussies tijdens de onderwijsbijeenkomsten. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Teneinde een cijfer te kunnen krijgen voor de permanente evaluatie, moet de student minimum 5 van de 7 onderwijsbijeenkomsten bijwonen. De student kan, met andere woorden, slechts 2 keer ongewettigd afwezig zijn. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student geen 5 onderwijsbijeenkomsten bijwoont, zal de student voor het onderdeel permanente evaluatie 0/2 krijgen. |
|
|
|
Extra info | Het reguliere examen bestaat uit een combi-examen van dranghekvragen en open vragen (Studenten krijgen de mogelijkheid om oefenvragen te maken, via Blackboard of in de onderwijsgroepen) (90%).
De overige 10% staan op de wijze waarop de student optreedt als gespreksleider en deelneemt aan de discussies tijdens de onderwijsbijeenkomsten.
De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | In principe blijft de examenvorm dezelfde. Echter, afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden: ·beperkt aantal open (drang hek) vragen; ·een of meer essay vragen; ·volledig meerkeuze; ·mondeling examen. De vorm wordt bekendgemaakt op Blackboard voorafgaand aan de herkansing. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Europese Integratie Literatuurbundel |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blokboek en reader. Het blokboek wordt op Blackboard digitaal ter beschikking gesteld. Een reader met cursusteksten zal ter beschikking worden gesteld via de campus boekhandel. |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master in de rechten | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Voor dit vak zijn geen begincompetenties vereist
|
|
|
De cursus Europese Integratie is een meta-juridisch vak dat van studenten openheid naar andere disciplines vraagt. De cursus kent een multidisciplinaire aanpak, en gebruikt inzichten uit met name geschiedenis, politieke wetenschappen, en economie. Deze disciplines zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden bij het bestuderen van het Europese integratieproces.
De nadruk van de cursus ligt op het kritisch analyseren van het Europese integratieproces en van de EU in crisis. De cursus geeft eerst inzicht in de belangrijkste mijlpalen uit de geschiedenis van het Europese integratieproces. Vervolgens wordt een theoretische basis opgebouwd, die gebruikt kan worden om het Europese integratieproces te analyseren. De achtergrond en de redenen voor verschillende recente crises zoals de Eurozonecrisis, Brexit en de migratiecrisis worden bestudeerd en we reflecteren kritisch over een aantal van de cruciale uitdagingen voor de EU vandaag, zoals euroscepticisme, solidariteit en scenario's voor de toekomst. Uiteindelijk zullen de studenten geïnformeerd kunnen nadenken over de toekomst van de Europese Unie.
Het is de bedoeling dat de studenten in deze cursus brede kennis over het project Europa opdoen. Het is nodig om niet alleen de feiten te kennen, maar ook om kritisch te kunnen reflfecteren over het 'waarom' van bepaalde gebeurtenissen. Het Europese integratieproces is nog volop gaande en de richting hiervan is op dit moment niet zeker. De veranderingen en de crises die de EU het laatste decennium raakten, vragen om oplossingen die vervolgens onvermijdelijk op verschillende manieren hun weerslag zullen vinden in beleid en wetgeving van de EU. Het is daarom dan ook voor een aanstaande jurist noodzakelijk om kennis te hebben van de EU in zijn geheel, de achtergronden van crises in heden en verleden, als ook van de (mogelijke) consequenties daarvan, om kritisch op dit alles te kunnen reflecteren.
Naast hoorcolleges wordt tijdens het blok in de onderwijsgroepen (OWG) het concept van PGO toegepast. Wij maken in de OWG’s ook gebruik van debatten om vanuit verschillende perspectieven over de actualiteit en EU gerelateerde thema’s te discussiëren. Hierbij worden de disciplines geschiedenis, politiek en economie met elkaar in verband gebracht.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | De student wordt beoordeeld op de wijze waarop hij/zij optreedt als gespreksleider en deelneemt aan de discussies tijdens de onderwijsbijeenkomsten. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Teneinde een cijfer te kunnen krijgen voor de permanente evaluatie, moet de student minimum 5 van de 7 onderwijsbijeenkomsten bijwonen. De student kan, met andere woorden, slechts 2 keer ongewettigd afwezig zijn. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student geen 5 onderwijsbijeenkomsten bijwoont, zal de student voor het onderdeel permanente evaluatie 0/2 krijgen. |
|
|
|
Extra info | Het reguliere examen bestaat uit een combi-examen van dranghekvragen en open vragen (Studenten krijgen de mogelijkheid om oefenvragen te maken, via Blackboard of in de onderwijsgroepen) (90%).
De overige 10% staan op de wijze waarop de student optreedt als gespreksleider en deelneemt aan de discussies tijdens de onderwijsbijeenkomsten.
De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | In principe blijft de examenvorm dezelfde. Echter, afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden: ·beperkt aantal open (drang hek) vragen; ·een of meer essay vragen; ·volledig meerkeuze; ·mondeling examen. De vorm wordt bekendgemaakt op Blackboard voorafgaand aan de herkansing. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Europese Integratie Literatuurbundel |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blokboek en reader. Het blokboek wordt op Blackboard digitaal ter beschikking gesteld. Een reader met cursusteksten zal ter beschikking worden gesteld via de campus boekhandel. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|