Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Goederen- en bijzondere overeenkomstenrecht (2125)
|
12.0 stptn |
|
|
Ondernemingsrecht, met inbegrip van het vennootschapsrecht (1888)
|
6.0 stptn |
|
|
Personen-, familie- en familiaal vermogensrecht (2121)
|
8.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar in de rechten | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | | - DC
| De student kan in een geschil tussen schuldeisers onderling en een schuldeiser en een of meer schuldenaren of zekerheidsstellers de argumenten identificeren die de partijen kunnen aanvoeren om hun belangen te behartigen en deze op hun waarde beoordelen. | | - DC
| De student kan in een georganiseerde insolventie- en executieprocedure de waarden en belangen identificeren die een rol spelen bij het opmaken en beoordelen van een regeling. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | | - DC
| De student kan nagaan of een rechtsregel de toetsing aan hogere rechtsnormen zou kunnen doorstaan, en de argumenten voor en tegen de geldigheid ervan bespreken. | | - DC
| De student kent de twistpunten in rechtsleer en rechtspraak met betrekking tot de behandelde leerstukken van het insolventierecht en kan de verschillende visies duiden en met elkaar confronteren. Hij is in staat om gemotiveerd standpunt in te nemen zowel vanuit een abstract-wetenschappelijk oogpunt, als met het oog op de behartiging van de belangen van een betrokken partij. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen. | | - DC
| De student kan in een concreet geformuleerde casus een schuldeiser een advies verlenen over de verhaalsmogelijkheden die hij heeft, de te volgen procedure, en de moeilijkheden die deze daarbij mag verwachten. | | - DC
| De student kan in een geval van samenloop van schuldeisers een gemotiveerde regeling opstellen waarin het actief wordt vereffend en verdeeld en de rechten van elk van de schuldeisers worden bepaald. | | - DC
| De student kan verbanden leggen tussen de verschillende insolventieprocedures en het zekerhedenrecht. Daarenboven kan hij ook verbanden leggen en vergelijkingen maken tussen de zekerheden onderling. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | | - DC
| De student kan wetgeving, rechtspraak en rechtsleer opzoeken, analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden met het oog op de oplossing van PGO-taken. | | - DC
| De student kan de relevante juridische teksten correct interpreteren en gebruiken bij het zoeken naar een geschikte oplossing voor een probleem binnen het insolventierecht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft een inleidende en uitdiepende wetenschappelijk-disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de truncus communis van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | | - DC
| De student kan de leerstukken uit voornamelijk het verbintenissenrecht, goederenrecht, handels- en vennootschapsrecht toepassen in een complexe situatie van insolventie. | | - DC
| De student kan de centrale begrippen in de behandelde leerstukken van het insolventierecht uitleggen en plaatsen, kan deze leerstukken correct duiden in de huidige stand van het recht en kan stelling innemen omtrent het nut van voorgestelde of overwogen evoluties. De student ziet de verbanden tussen de verschillende behandelde leerstukken en kan deze benutten voor het bepalen van de gepaste procedurele stappen bij conflicten binnen het insolventierecht. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Inhoud De studenten zijn in staat om de gebruikelijke termen en concepten binnen het insolventierecht te beschrijven en te herkennen. Daarnaast moeten zij probleemstellingen die rijzen bij de diverse vormen van samenloop (onder meer beslag, faillissement, vereffening, collectieve schuldenregeling) en reorganisatieprocedures kunnen analyseren en beredeneren, alsmede alle vormen van conflicten tussen zekerheidsrechten kunnen identificeren en hiervoor tot een juridisch beargumenteerde oplossing komen.
Komen aan bod: - Vermogen en verhaalsrechten - Publiciteit in het vermogensrecht - Vermogenssplitsing - Beslag en reële executie - Persoonlijke zekerheden - Zakelijke zekerheden - Executiemogelijkheden tijdens insolventieprocedures - Rangschikking van schuldeisers en kapitaalhouders tijdens insolventieprocedures - Boedelschulden en schulden buiten de opschorting - Overeenkomsten en insolventieprocedures - Overdracht van de onderneming in insolventie - Bijzondere problemen bij insolventie van natuurlijke personen
Deze opleiding stelt de studenten onder meer in staat om wetenschappelijke teksten aangaande het insolventierecht zelfstandig en kritisch te lezen evenals een onderbouwde kennis in deze materie te ontwikkelen. Dit stelt hen mede in staat om juridisch onderzoek te verrichten n.a.v. theoretische en praktijkgerichte vraagstellingen
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
|
Extra info | Er zal giscorrectie worden toegepast bij de meerkeuzevragen.
De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursus docent (zie informatie blackboard)
- Blokboek
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
VRG Codex, Wolters Kluwer, recentste editie. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Het is sterk aangeraden om voor elk hoorcollege reeds een eerste maal het desbetreffende onderdeel van de syllabus te lezen. De nadere aanduiding hiervan (welke pagina's) wordt aangegeven in het blokboek en/of op Blackboard. Zie ook de verdere aanbevelingen op Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|