Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar in de rechten | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | | - DC
| De student kan het recht plaatsen in een maatschappelijk input/output model; | | - DC
| De student kan het belang en de identiteit van maatschappelijke filters in de beleidsvoering situeren; | | - DC
| De student kan het meerlagige karakter van de overheid en de complexiteit van de besluitvorming expliciteren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming. | | - DC
| De student kan het gegeven dat maatschappelijke ongelijkheid ook doorweegt op het justitiebeleid en de toegankelijkheid van justitie verklaren; | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | | - DC
| De student kan op een onderbouwde manier zijn standpunt over verschillende dimensies binnen de interactie justitie/samenleving construeren en daarover op de gepaste wijze communiceren, zowel mondeling tijdens een onderwijsgroep als in een paper (in dit opleidingsonderdeel enkel in het Nederlands). | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan zelfstandig wetenschappelijk onderzoek verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker, hierover kritisch reflecteren en rapporteren. | | - DC
| De student kan steunende op een literatuurstudie een facet binnen een theoretische dimensie behandeld tijdens dit opleidingsonderdeel analyseren en beargumenteren in de vorm van een paperopdracht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. | | - DC
| De student kan steunende op theorievorming de factoren die maatschappelijke verandering sturen identificeren; | | - DC
| De student kan reflecteren over effecten van maatschappelijke veranderingsprocessen voor het functioneren van de overheid en het recht; | | - DC
| De student kan steunende op onderzoeksgegevens die factoren aanwijzen die de implementatie van wetgeving kunnen belemmeren. | | - DC
| De student kan actuele ontwikkelingen in de interactie recht/samenleving theoretisch duiden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent en begrijpt de werking van justitie zoals de rol van rechtbanken, juridische procedures, wetgeving en rechtspraak.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Recht en Samenleving is gericht op het ontwikkelen van een diepgaand begrip van de dynamiek van beleidsvorming en de invloed van maatschappelijke actoren hierop. Het verschaft theoretische inzichten in de twee kernvragen van de rechtssociologie, met name de sociale wording van het recht en de sociale werking van het recht. Hoe worden in een gegeven samenleving maatschappelijke vragen omgezet in rechtsvormen en in welke mate kunnen deze de samenleving wijzigen?
Het aanknopingspunt voor de lessenreeks is het systeemmodel van Easton. Er wordt ingezoomd op het belang van burgerschap en de rol van politieke partijen, de media en het openbaar bestuur. Het vak is interdisciplinair opgevat en ontleent inzichten uit de sociologie, de politicologie en de bestuurskunde.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud indien geslaagd voor de paper |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud indien geslaagd voor het examen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het is de studenten toegestaan om tijdens het examen de aan het opleidingsonderdeel verbonden reader te raadplegen, inclusief eigen notities in de reader. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient zowel deel te nemen aan de paperopdracht als aan het examen. |
|
|
|
Gevolg | Bij niet-deelname aan één of meer deelaspecten van de evaluatie, zal de student de code N - Niet alle evaluatieonderdelen afgelegd, toegewezen krijgen. |
|
|
|
Extra info | Extra informatie over de evaluatie is door de studenten te raadplegen via Blackboard.
De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De examenvorm is identiek aan de eerste examenkans. De paper en de presentatie kunnen in de 2e examenkans een aangepaste vorm aannemen. Deze aangepaste vorm ten laatste bij het bekendmaken van de examenresultaten aan de betrokken studenten meegedeeld via Blackboard. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Reader Recht & Samenleving,Een bundeling van boekhoofdstukken en artikels ter beschikking bij de campus boekhandel. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|