Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica volledig keuzepakket | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 10: De afgestudeerde functioneert goed in teamverband; zij/hij is in staat, door overleg in kleine en grote groepen, werkzaamheden te verdelen en op elkaar af te stemmen. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan vlot programmeren in de talen Python en C++.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel behandelt de fundamenten van datacompressie, voornamelijk geïllustreerd aan de hand van compressie van multimediadata.
Onder meer volgende onderwerpen komen aan bod:
- analoog-digitaal conversie
- principes van codering
- compressie-standaarden
- toepassing op tekst, audio, stilstaande beelden en video.
De studenten brengen de theorie in praktijk aan de hand van een eigen implementatie van enkele coderings- en/of compressiemethoden.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Programmeeropdrachten ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Programmeeropdrachten in groep, met demonstraties (door alle groepsleden) aan het onderwijsteam. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 50% behalen op het geheel van de programmeeropdrachten. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 50% behalen op het schriftelijk examen |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ander examen | 30 % |
|
Andere: | Demonstratie derde programmeeropdracht. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 50% behalen op het geheel van de programmeeropdrachten. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Alle programmeeropdrachten dienen tijdig en correct te worden ingeleverd. |
|
|
|
Gevolg | Er wordt geen cijfer (een 'N') toegekend aan studenten die niet voldoen aan deze conditie. |
|
|
|
Extra info | Er worden in de loop van het semester 3 programmeeropdrachten gegeven, waarvan de eerste twee tijdens de lesperiode worden ingediend en gedemonstreerd. De feedback bij de demonstratie kan worden gebruikt bij de uitvoering van de volgende opdrachten. De derde opdracht wordt opgegeven tijdens de lesperiode, maar ingeleverd en gedemonstreerd tijdens de examenperiode (demo vindt in principe plaats op de namiddag van het schriftelijk examen). Samen staan deze drie opdrachten voor 60% van het eindcijfer. Behoud van het deelcijfer voor de opdrachten slaat op het geheel van de drie opdrachten. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij herkansing moet de student slechts het deel hernemen waarvoor hij/zij niet slaagde. Indien dit de programmeeropdrachten betreft, kan een aanvullende opdracht worden opgelegd. De herkansing van het schriftelijke examen is equivalent met de eerste zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Kopies van presentatiemateriaal en artikels, online bronnen |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Multimedia Communications: Applications, Networks, Protocols and Standards,Fred Halsall,1,Addison-Wesley,9780201398182
- Fundamentals of Multimedia,Li, Ze-Nian; Drew, Mark S.; Liu, Jiangchuan,2,Springer International Publishing,9783319052892,Beschikbaar als e-book: https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-319-05290-8
- Introduction to Data Compression,Khalid Sayood,fifth edition,Morgan Kaufman,9780128094747
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|