Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica profiel Visual Computing | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 10: De afgestudeerde functioneert goed in teamverband; zij/hij is in staat, door overleg in kleine en grote groepen, werkzaamheden te verdelen en op elkaar af te stemmen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan vlot programmeren. De student heeft basiskennis van multimediasystemen, algebra en statistiek. De student kan analytisch denken.
|
|
|
In dit vak worden de basisbeginselen van digitale beeldverwerking op een computer onderwezen. Het vak is geen handleiding voor beeldverwerkingspakketten zoals Photoshop of Final Cut Pro, maar behandelt algoritmen en wiskundige technieken: de duurzame kennis die een student in staat stelt om beeldverwerkingspakketten sneller te begrijpen, maar vooral ook om zelf bij te dragen aan de ontwikkeling van de beeldverwerkingssystemen van de toekomst. Andere vakken, zoals "3D-Modeling and Image-Based Rendering" en "Advanced Image Processing", bouwen verder op de basiskennis die in dit vak wordt aangebracht. Het vak behandelt verschillende manieren waarop digitale beelden kunnen worden voorgesteld, bijvoorbeeld als een matrix van grijs- of kleurwaarden (het zogenaamde spatiale domein, inclusief de verschillende modellen om kleur te kwantificeren en te filteren, bijvoorbeeld om detail beter tot uitdrukking te laten komen), als een matrix van amplitudes en faseverschuivingen van zuivere golven in het vlak (Fourier- of frequentiedomeinvoorstelling, met inbegrip van inverse filtering voor bijvoorbeeld het ongedaan maken van bepaalde bronnen van onscherpte of periodieke ruis), andere basisfuncties (waveletvoorstelling, bijvoorbeeld voor spatiale ruisverwijdering of compressie), of als verzamelingen (morfologie, bijvoorbeeld om vorminformatie over gefotografeerde objecten te verkrijgen). We tonen aan hoe elk van deze voorstellingen het mogelijk maakt om bepaalde taken efficiënt op te lossen: de keuze van de juiste voorstelling is vaak de helft van de oplossing van een informaticaprobleem. Op een visueel aantrekkelijke manier worden wiskundige technieken die erg ingewikkeld lijken intuïtief gemaakt. Naast concrete kennis met betrekking tot beeld- en signaalverwerking, leert de student dat wiskunde geen doel op zich is, maar een uiterst geschikt hulpmiddel om zeer concrete inzichten op een compacte manier te formuleren en praktische oplossingen te verkrijgen voor real-world problemen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te kunnen slagen voor dit vak, dient de student aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen, en dient de student geslaagd (>= 50%) te zijn op het schriftelijk examen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de voorwaarden voldaan is, zal het behaalde cijfer afgetopt worden op 7. |
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Digital Image Processing,Gonzalez and Woods,4th Edition (2018),Pearson Education,9780133356724 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Nota's over bilaterale filters, kleurmodellen en papers over wavelets (worden ter beschikking gesteld op de web site van het vak).
Dia's en demonstraties van tijdens de hoorcolleges |
|
|
|
|
|
| master informatica volledig keuzepakket | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 10: De afgestudeerde functioneert goed in teamverband; zij/hij is in staat, door overleg in kleine en grote groepen, werkzaamheden te verdelen en op elkaar af te stemmen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan vlot programmeren. De student heeft basiskennis van multimediasystemen, algebra en statistiek. De student kan analytisch denken.
|
|
|
In dit vak worden de basisbeginselen van digitale beeldverwerking op een computer onderwezen. Het vak is geen handleiding voor beeldverwerkingspakketten zoals Photoshop of Final Cut Pro, maar behandelt algoritmen en wiskundige technieken: de duurzame kennis die een student in staat stelt om beeldverwerkingspakketten sneller te begrijpen, maar vooral ook om zelf bij te dragen aan de ontwikkeling van de beeldverwerkingssystemen van de toekomst. Andere vakken, zoals "3D-Modeling and Image-Based Rendering" en "Advanced Image Processing", bouwen verder op de basiskennis die in dit vak wordt aangebracht. Het vak behandelt verschillende manieren waarop digitale beelden kunnen worden voorgesteld, bijvoorbeeld als een matrix van grijs- of kleurwaarden (het zogenaamde spatiale domein, inclusief de verschillende modellen om kleur te kwantificeren en te filteren, bijvoorbeeld om detail beter tot uitdrukking te laten komen), als een matrix van amplitudes en faseverschuivingen van zuivere golven in het vlak (Fourier- of frequentiedomeinvoorstelling, met inbegrip van inverse filtering voor bijvoorbeeld het ongedaan maken van bepaalde bronnen van onscherpte of periodieke ruis), andere basisfuncties (waveletvoorstelling, bijvoorbeeld voor spatiale ruisverwijdering of compressie), of als verzamelingen (morfologie, bijvoorbeeld om vorminformatie over gefotografeerde objecten te verkrijgen). We tonen aan hoe elk van deze voorstellingen het mogelijk maakt om bepaalde taken efficiënt op te lossen: de keuze van de juiste voorstelling is vaak de helft van de oplossing van een informaticaprobleem. Op een visueel aantrekkelijke manier worden wiskundige technieken die erg ingewikkeld lijken intuïtief gemaakt. Naast concrete kennis met betrekking tot beeld- en signaalverwerking, leert de student dat wiskunde geen doel op zich is, maar een uiterst geschikt hulpmiddel om zeer concrete inzichten op een compacte manier te formuleren en praktische oplossingen te verkrijgen voor real-world problemen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te kunnen slagen voor dit vak, dient de student aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen, en dient de student geslaagd (>= 50%) te zijn op het schriftelijk examen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de voorwaarden voldaan is, zal het behaalde cijfer afgetopt worden op 7. |
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Digital Image Processing,Gonzalez and Woods,4th Edition (2018),Pearson Education,9780133356724 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Nota's over bilaterale filters, kleurmodellen en papers over wavelets (worden ter beschikking gesteld op de web site van het vak).
Dia's en demonstraties van tijdens de hoorcolleges |
|
|
|
|
|
| bachelor in de wiskunde - verbreding vrije keuze | Verbreding | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen. | - EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan vlot programmeren. De student heeft basiskennis van multimediasystemen, algebra en statistiek. De student kan analytisch denken.
|
|
|
In dit vak worden de basisbeginselen van digitale beeldverwerking op een computer onderwezen. Het vak is geen handleiding voor beeldverwerkingspakketten zoals Photoshop of Final Cut Pro, maar behandelt algoritmen en wiskundige technieken: de duurzame kennis die een student in staat stelt om beeldverwerkingspakketten sneller te begrijpen, maar vooral ook om zelf bij te dragen aan de ontwikkeling van de beeldverwerkingssystemen van de toekomst. Andere vakken, zoals "3D-Modeling and Image-Based Rendering" en "Advanced Image Processing", bouwen verder op de basiskennis die in dit vak wordt aangebracht. Het vak behandelt verschillende manieren waarop digitale beelden kunnen worden voorgesteld, bijvoorbeeld als een matrix van grijs- of kleurwaarden (het zogenaamde spatiale domein, inclusief de verschillende modellen om kleur te kwantificeren en te filteren, bijvoorbeeld om detail beter tot uitdrukking te laten komen), als een matrix van amplitudes en faseverschuivingen van zuivere golven in het vlak (Fourier- of frequentiedomeinvoorstelling, met inbegrip van inverse filtering voor bijvoorbeeld het ongedaan maken van bepaalde bronnen van onscherpte of periodieke ruis), andere basisfuncties (waveletvoorstelling, bijvoorbeeld voor spatiale ruisverwijdering of compressie), of als verzamelingen (morfologie, bijvoorbeeld om vorminformatie over gefotografeerde objecten te verkrijgen). We tonen aan hoe elk van deze voorstellingen het mogelijk maakt om bepaalde taken efficiënt op te lossen: de keuze van de juiste voorstelling is vaak de helft van de oplossing van een informaticaprobleem. Op een visueel aantrekkelijke manier worden wiskundige technieken die erg ingewikkeld lijken intuïtief gemaakt. Naast concrete kennis met betrekking tot beeld- en signaalverwerking, leert de student dat wiskunde geen doel op zich is, maar een uiterst geschikt hulpmiddel om zeer concrete inzichten op een compacte manier te formuleren en praktische oplossingen te verkrijgen voor real-world problemen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te kunnen slagen voor dit vak, dient de student aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen, en dient de student geslaagd (>= 50%) te zijn op het schriftelijk examen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de voorwaarden voldaan is, zal het behaalde cijfer afgetopt worden op 7. |
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Digital Image Processing,Gonzalez and Woods,4th Edition (2018),Pearson Education,9780133356724 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Nota's over bilaterale filters, kleurmodellen en papers over wavelets (worden ter beschikking gesteld op de web site van het vak).
Dia's en demonstraties van tijdens de hoorcolleges |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|