Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan het oplossen van problemen algoritmisch benaderen en is vertrouwd met diverse programmeerparadigma's, -technieken en -methoden. | | - DC
| De student kan redeneren over de correctheid van een algoritme. | | - DC
| De student kan algoritmen implementeren in een programma. | | - DC
| De student begrijpt de principes van computationeel denken en kan deze toepassen bij het programmeren. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan gefundeerd redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige basis van de informatica. | | - DC
| De student kan een correcte logische redenering opbouwen. | | - DC
| De student kan basisbegrippen en -eigenschappen uit de wiskunde reproduceren, verklaren en toepassen. | | - DC
| De student kan basisbegrippen en -eigenschappen uit de wiskunde toepassen bij het construeren van informatica-oplossingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met basisprincipes van bewijsvoering, zoals directe bewijsvoering, indirecte bewijsvoering en inductieve bewijsvoering.
De student kent basisbegrippen uit de wiskunde zoals functies en verzamelingen.
De student heeft basiskennis in Python.
|
|
|
De cursus vangt aan met een opfrissing, aanvulling en verdieping van complexe getallen en calculus in één veranderlijke.
De student kent de basisbegrippen van deze calculus, zoals: afgeleide en de meetkundige interpretatie ervan, kettingregel, toepassing op verloop van functies, minimum en maximum. Daarna volgen Taylor benadering en toepassingen ervan zoals de Newton-Raphson methode en voortplanting van fouten.
Vervolgens wordt integratie in één dimensie besproken. We eindigen het stuk over calculus in een veranderlijke met de bespreking van parametrische functies, het berekenen van de booglengte en een kleine introductie tot Fourier analyse.
Er volgt een inleiding in de calculus in verscheidene veranderlijken: partiële afgeleide, gradiënt, lineaire en kwadratische benaderingen van afleidbare functies en niveaulijn.
De student kan eenvoudige redeneringen en bewijsvoeringen begrijpen en opbouwen.
De bestudeerde topics worden in de loop van het semester verder uitgewerkt in een aantal miniprojectjes.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
|
|
|
Extra info | Beoordeeld wordt: beheersing van en inzicht in de materie, vaardigheid om de leerstof toe te passen op vraagstukken. Het behoorlijk kunnen formuleren van een antwoord is eveneens een element van de beoordeling. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 100% schriftelijk examen |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Mathematical Techniques,D.W.Jordan & P. Smith,4th 2008,Oxford University Press,9780199282012 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|