Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Verbintenissenrecht (1875)
|
10.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1e masterjaar in de rechten: rechten - corporate | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
1e masterjaar in de rechten: rechten - private | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | | - DC
| Aan de hand van waarheidsgetrouwe casussen (onder meer inzake verkeersaansprakelijkheid, professionele aansprakelijkheid, aansprakelijkheid van en voor vrijwilligers en minderjarigen, overheidsaansprakelijkheid) kan de student de verschillende partijen (dader, slachtoffer en verzekeraar) identificeren en de aansprakelijkheidsgronden aanduiden waarop deze partijen zich kunnen beroepen om schadevergoeding te bekomen. Voor het leerstuk inzake verkeersaansprakelijkheid kan de student in groep een schriftelijke conclusie opstellen en deze mondeling pleiten (in de rechtbank en in toga). De student berekent in de conclusie ook de schade aan de hand van de Indicatieve Tabel. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming. | | - DC
| Bij elk van de specifieke aansprakelijkheidsregelingen kan de student de ratio legis terugvinden in bv. de parlementaire voorbereidingen van de van toepassing zijnde wetgeving, waarin vaak ethische en sociaal maatschappelijke aspecten vervat zitten. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan in teamverband op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling in een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student kan zijn deelname aan een pleitoefening in groep voorbereiden. De student kan op een actieve en constructieve manier samen met groepsleden een casus analyseren, een schriftelijke conclusie opstellen en een mondeling pleidooi voorbereiden. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | | - DC
| De student kan in een onderwijsgroep zijn eigen ideeën, standpunten en oplossingen inzake de op te lossen casussen communiceren. Bovendien is hij in staat een mondelinge presentatie te geven over een opgelegd aspect van het aansprakelijkheidsrecht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is zich bewust van het belang van onderhandeling en bemiddeling; heeft inzicht in diverse onderhandelings- en bemiddelingstechnieken en weet de basistechnieken adequaat toe te passen. | | - DC
| De student is zich bewust van de aansprakelijkheden die onderhandelaars en bemiddelaars kunnen oplopen bij de uitoefening van hun professionele activiteiten. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. | | - DC
| De student kan zelfstandig en zelfgestuurd de voorbereiding van de pleitoefening en de presentatie plannen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | | - DC
| De student is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel te komen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen. | | - DC
| De student kan ter voorbereiding van de casussen verschillende relevante rechtsregels detecteren uit een complexe probleemstelling en een of meerdere oplossingsstrategieën selecteren en toepassen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan kritisch en op zelfstandige wijze omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige bronnen. | | - DC
| De student kan het nodige bronnenmateriaal verzamelen, analyseren en verwerken met het oog op de voorbereiding van complexe/waarheidsgetrouwe probleemstellingen (casussen) en deelname aan een pleitoefening en presentatie. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | | - DC
| De student kan de nodige wetgeving, rechtspraak en rechtsleer analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden met het oog op de voorbereiding van complexe/waarheidsgetrouwe probleemstellingen (casussen) en de deelname aan de pleitoefening en presentatie. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk disciplinaire kennis: hij heeft een gespecialiseerde wetenschappelijk disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de gekozen afstudeerrichting van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | | - DC
| De student kan de begrippen, beginselen, concrete casuïstiek en rechtsbronnen van het buitencontractuele aansprakelijkheidsrecht, de aansprakelijkheidsverzekering en alternatieve vergoedingssystemen (rechtstreekse verzekering, sociale verzekering, schadefondsen) gebruiken en toepassen in casussen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. | | - DC
| De student kan het Belgische recht vergelijken met het Nederlandse, Franse en Duitse recht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de problematiek van eenmaking van het recht, in het bijzonder binnen de Europese context. | | - DC
| De student houdt rekening met de toenemende invloed van het Europese recht op het nationale aansprakelijkheidsrecht, meer bepaald in de thema's van overheidsaansprakelijkheid en professionele aansprakelijkheid. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. | | - DC
| De student kan complexe/waarheidsgetrouwe casussen analyseren en oplossen aan de hand van de meest recente rechtspraak en rechtsleer. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Foutaansprakelijkheid, objectieve aansprakelijkheid, schuldbekwaamheid, immuniteit, schade en schadebegroting, oorzakelijk verband, aansprakelijkheidsverzekering, verkeersongevallen, objectieve aansprakelijkheid brand en ontploffing, asbestschade, gezondheidszorgen, overheidsaansprakelijkheid, cumul van vergoeding door slachtoffers, recuperatiemogelijkheden van derde betalers door middel van subrogatie, verhaal of zelfstandig vorderingsrecht
De doelstelling van het opleidingsonderdeel schadevergoedingsrecht is het verkrijgen van een grondige kennis van en inzicht in de begrippen, beginselen, concrete casuïstiek en rechtsbronnen van het Belgische en Europese buitencontractuele aansprakelijkheidsrecht, de aansprakelijkheidsverzekering en alternatieve vergoedingssystemen (rechtstreekse verzekering, sociale zekerheid, schadefondsen). Wie schade lijdt, draagt deze schade in principe zelf. Het schadevergoedingsrecht beantwoordt de vraag of en onder welke voorwaarden het slachtoffer aanspraak kan maken op herstel van de geleden schade.
Vanuit de ervaringswereld van de student wordt als inleiding de inhoud van het opleidingsonderdeel schadevergoedingsrecht uitgetekend in een schematisch overzicht van de diverse regimes van schadeloosstelling. De betekenis en de functies van het schadevergoedingsrecht worden daarbij toegelicht. Na het hernemen van de reeds verworven basiskennis (met inbegrip van samenloop en coëxistentie van aansprakelijkheidsregimes), wordt deze verder uitgediept en aangevuld aan de hand van transversale themas: aansprakelijkheid van en voor vrijwilligers, minderjarigen, verkeersaansprakelijkheid, professionele aansprakelijkheid, medische aansprakelijkheid, overheidsaansprakelijkheid, aansprakelijkheid voor gebrekkige zaken en kabelschade.
Bij de behandeling van de transversale themas, vormt een eerste rode draad de aansprakelijkheidsverzekering. Daarbij wordt de aandacht gevestigd op de voordelen hiervan voor zowel aansprakelijke dader als benadeelde (rechtstreekse vordering en tegenwerpelijkheid van verweermiddelen), alsook op de beperkingen ervan (opzettelijk schadegeval). Een tweede rode draad vormen de schadefondsen en de bijzondere objectieve aansprakelijkheidsregimes, zoals de objectieve aansprakelijkheid brand en ontploffing, asbestschade en gezondheidszorgen.
De toenemende invloed van het Europese recht op het nationaal aansprakelijkheidsrecht wordt uitgewerkt in het thema van de overheidsaansprakelijkheid en de professionele aansprakelijkheid. Vervolgens wordt de coördinatie tussen de verschillende regimes besproken en de relatie tussen de aansprakelijke dader, de benadeelde en derde betalers: cumul van vergoeding door de benadeelden en recuperatiemogelijkheden van derde betalers door middel van subrogatie, verhaal of zelfstandig vorderingsrecht.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Andere: | Pleitoefening bestaande uit schrijven van een conclusie en pleiten voor de rechtbank |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan beide deelevaluaties. |
|
|
|
Gevolg | Geen eindcijfer in 1e zittijd. |
|
|
|
Extra info | Eerste examenkans: het cijfer is voor 3 punten gebaseerd op de evaluatie van een pleitoefening tijdens de onderwijsperiode en voor 17 punten op een schriftelijk examen dat wordt afgenomen tijdens de examenperiode (cfr. verdere toelichting in het blokboek).
In geval van overmacht is de Onderwijs-, Examen-, en Rechtspositieregeling (OER) van toepassing. Het cijfer voor de pleitoefening blijft behouden voor een eventuele uitgestelde eerste examenkans omwille van overmacht.
De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het cijfer is volledig gebaseerd op een schriftelijk examen dat wordt afgenomen in de examenperiode. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Wetgevingsbundel
- Blokboek
- Cursus
|
|
|
|
|
|
| master rechten OR | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | | - DC
| Aan de hand van waarheidsgetrouwe casussen (onder meer inzake verkeersaansprakelijkheid, professionele aansprakelijkheid, aansprakelijkheid van en voor vrijwilligers en minderjarigen, overheidsaansprakelijkheid) kan de student de verschillende partijen (dader, slachtoffer en verzekeraar) identificeren en de aansprakelijkheidsgronden aanduiden waarop deze partijen zich kunnen beroepen om schadevergoeding te bekomen. Voor het leerstuk inzake verkeersaansprakelijkheid kan de student in groep een schriftelijke conclusie opstellen en deze mondeling pleiten (in de rechtbank en in toga). De student berekent in de conclusie ook de schade aan de hand van de Indicatieve Tabel. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming. | | - DC
| Bij elk van de specifieke aansprakelijkheidsregelingen kan de student de ratio legis terugvinden in bv. de parlementaire voorbereidingen van de van toepassing zijnde wetgeving, waarin vaak ethische en sociaal maatschappelijke aspecten vervat zitten. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan in teamverband op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling in een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student kan zijn deelname aan een pleitoefening in groep voorbereiden. De student kan op een actieve en constructieve manier samen met groepsleden een casus analyseren, een schriftelijke conclusie opstellen en een mondeling pleidooi voorbereiden. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | | - DC
| De student kan in een onderwijsgroep zijn eigen ideeën, standpunten en oplossingen inzake de op te lossen casussen communiceren. Bovendien is hij in staat een mondelinge presentatie te geven over een opgelegd aspect van het aansprakelijkheidsrecht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is zich bewust van het belang van onderhandeling en bemiddeling; heeft inzicht in diverse onderhandelings- en bemiddelingstechnieken en weet de basistechnieken adequaat toe te passen. | | - DC
| De student is zich bewust van de aansprakelijkheden die onderhandelaars en bemiddelaars kunnen oplopen bij de uitoefening van hun professionele activiteiten. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. | | - DC
| De student kan zelfstandig en zelfgestuurd de voorbereiding van de pleitoefening en de presentatie plannen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | | - DC
| De student is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel te komen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen. | | - DC
| De student kan ter voorbereiding van de casussen verschillende relevante rechtsregels detecteren uit een complexe probleemstelling en een of meerdere oplossingsstrategieën selecteren en toepassen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan kritisch en op zelfstandige wijze omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige bronnen. | | - DC
| De student kan het nodige bronnenmateriaal verzamelen, analyseren en verwerken met het oog op de voorbereiding van complexe/waarheidsgetrouwe probleemstellingen (casussen) en deelname aan een pleitoefening en presentatie. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | | - DC
| De student kan de nodige wetgeving, rechtspraak en rechtsleer analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden met het oog op de voorbereiding van complexe/waarheidsgetrouwe probleemstellingen (casussen) en de deelname aan de pleitoefening en presentatie. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk disciplinaire kennis: hij heeft een gespecialiseerde wetenschappelijk disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de gekozen afstudeerrichting van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | | - DC
| De student kan de begrippen, beginselen, concrete casuïstiek en rechtsbronnen van het buitencontractuele aansprakelijkheidsrecht, de aansprakelijkheidsverzekering en alternatieve vergoedingssystemen (rechtstreekse verzekering, sociale verzekering, schadefondsen) gebruiken en toepassen in casussen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. | | - DC
| De student kan het Belgische recht vergelijken met het Nederlandse, Franse en Duitse recht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de problematiek van eenmaking van het recht, in het bijzonder binnen de Europese context. | | - DC
| De student houdt rekening met de toenemende invloed van het Europese recht op het nationale aansprakelijkheidsrecht, meer bepaald in de thema's van overheidsaansprakelijkheid en professionele aansprakelijkheid. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. | | - DC
| De student kan complexe/waarheidsgetrouwe casussen analyseren en oplossen aan de hand van de meest recente rechtspraak en rechtsleer. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Foutaansprakelijkheid, objectieve aansprakelijkheid, schuldbekwaamheid, immuniteit, schade en schadebegroting, oorzakelijk verband, aansprakelijkheidsverzekering, verkeersongevallen, objectieve aansprakelijkheid brand en ontploffing, asbestschade, gezondheidszorgen, overheidsaansprakelijkheid, cumul van vergoeding door slachtoffers, recuperatiemogelijkheden van derde betalers door middel van subrogatie, verhaal of zelfstandig vorderingsrecht
De doelstelling van het opleidingsonderdeel schadevergoedingsrecht is het verkrijgen van een grondige kennis van en inzicht in de begrippen, beginselen, concrete casuïstiek en rechtsbronnen van het Belgische en Europese buitencontractuele aansprakelijkheidsrecht, de aansprakelijkheidsverzekering en alternatieve vergoedingssystemen (rechtstreekse verzekering, sociale zekerheid, schadefondsen). Wie schade lijdt, draagt deze schade in principe zelf. Het schadevergoedingsrecht beantwoordt de vraag of en onder welke voorwaarden het slachtoffer aanspraak kan maken op herstel van de geleden schade.
Vanuit de ervaringswereld van de student wordt als inleiding de inhoud van het opleidingsonderdeel schadevergoedingsrecht uitgetekend in een schematisch overzicht van de diverse regimes van schadeloosstelling. De betekenis en de functies van het schadevergoedingsrecht worden daarbij toegelicht. Na het hernemen van de reeds verworven basiskennis (met inbegrip van samenloop en coëxistentie van aansprakelijkheidsregimes), wordt deze verder uitgediept en aangevuld aan de hand van transversale themas: aansprakelijkheid van en voor vrijwilligers, minderjarigen, verkeersaansprakelijkheid, professionele aansprakelijkheid, medische aansprakelijkheid, overheidsaansprakelijkheid, aansprakelijkheid voor gebrekkige zaken en kabelschade.
Bij de behandeling van de transversale themas, vormt een eerste rode draad de aansprakelijkheidsverzekering. Daarbij wordt de aandacht gevestigd op de voordelen hiervan voor zowel aansprakelijke dader als benadeelde (rechtstreekse vordering en tegenwerpelijkheid van verweermiddelen), alsook op de beperkingen ervan (opzettelijk schadegeval). Een tweede rode draad vormen de schadefondsen en de bijzondere objectieve aansprakelijkheidsregimes, zoals de objectieve aansprakelijkheid brand en ontploffing, asbestschade en gezondheidszorgen.
De toenemende invloed van het Europese recht op het nationaal aansprakelijkheidsrecht wordt uitgewerkt in het thema van de overheidsaansprakelijkheid en de professionele aansprakelijkheid. Vervolgens wordt de coördinatie tussen de verschillende regimes besproken en de relatie tussen de aansprakelijke dader, de benadeelde en derde betalers: cumul van vergoeding door de benadeelden en recuperatiemogelijkheden van derde betalers door middel van subrogatie, verhaal of zelfstandig vorderingsrecht.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Andere: | Pleitoefening bestaande uit schrijven van een conclusie en pleiten voor de rechtbank |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan beide deelevaluaties. |
|
|
|
Gevolg | Geen eindcijfer in 1e zittijd. |
|
|
|
Extra info | Eerste examenkans: het cijfer is voor 3 punten gebaseerd op de evaluatie van een pleitoefening tijdens de onderwijsperiode en voor 17 punten op een schriftelijk examen dat wordt afgenomen tijdens de examenperiode (cfr. verdere toelichting in het blokboek).
In geval van overmacht is de Onderwijs-, Examen-, en Rechtspositieregeling (OER) van toepassing. Het cijfer voor de pleitoefening blijft behouden voor een eventuele uitgestelde eerste examenkans omwille van overmacht.
De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het cijfer is volledig gebaseerd op een schriftelijk examen dat wordt afgenomen in de examenperiode. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Wetgevingsbundel
- Blokboek
- Cursus
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|