Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Personen-, familie- en familiaal vermogensrecht (2121)
|
8.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2e masterjaar in de rechten: rechten - private | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | | - DC
| De student kan, op basis van een casus familie- familiaal vermogensrecht, de verschillende belanghebbenden (partijen) en hun specifieke belangen identificeren en advies verstrekken aan een partij. Hij staat een cliënt mondeling te woord en verleent daarna schriftelijk advies. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming. | | - DC
| De student kan een juridisch onderbouwd standpunt (met inachtneming van ethische en sociaal maatschappelijke aspecten) innemen met betrekking tot de verschillende casussen die hij voorbereidt voor de onderwijsbijeenkomsten. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan in teamverband op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling in een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student bereidt zijn adviesopdracht voor in team. De teamleden analyseren samen het probleem en werken samen aan de mondelinge en schriftelijke adviesverstrekking aan de cliënt. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | | - DC
| De student kan zowel schriftelijk als mondeling eigen ideeën, standpunten en oplossingen in diverse contexten communiceren zowel ten aanzien van vakgenoten als ten aanzien van leken. Zo neemt hij actief deel aan de discussies tijdens de onderwijsbijeenkomsten, waar hij ook optreedt als gespreksleider. Hij staat een cliënt te woord en verleent schriftelijk advies. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is zich bewust van het belang van onderhandeling en bemiddeling; heeft inzicht in diverse onderhandelings- en bemiddelingstechnieken en weet de basistechnieken adequaat toe te passen. | | - DC
| De student kan een conflict in familiezaken analyseren op basis van aangereikte vakliteratuur en er zijn eigen oordeel over vormen. Hij kan ook een bemiddeling in familiezaken simuleren waarbij hij de belangen van één partij verdedigt. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. | | - DC
| De student kan in team een advies voorbereiden en dit aan de hand van vooraf opgelegde tussentijdse deadlines. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een ingesteldheid tot levenslang leren. | | - DC
| De student heeft de ingesteldheid bij de voorbereiding van het advies het meest recente bronnenmateriaal aan te wenden. De student volgt de actualiteit in zaken van personen- en samenlevingsrecht op. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | | - DC
| De student is in staat om (al dan niet voorgestelde) hervormingen in het familie- en familiaal vermogensrecht te evalueren in het licht van bestaande rechtspraak en rechtsleer om vervolgens een eigen onderbouwd juridisch oordeel te vormen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen. | | - DC
| De student kan, op basis van een adviesvraag familie- familiaal vermogensrecht en in samenspraak met zijn teamleden, de verschillende relevante feitelijke en juridische elementen detecteren, de relevante rechtsregels selecteren en een adequate oplossingsstrategie verantwoorden en toepassen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan kritisch en op zelfstandige wijze omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige bronnen. | | - DC
| De student kan het nodige bronnenmateriaal in het Nederlands, Engels en Frans verzamelen, analyseren en verwerken met het oog op de voorbereiding van PGO-taken en de deelname aan een adviesopdracht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | | - DC
| De student kan de nodige wetgeving, rechtspraak en rechtsleer analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden met het oog op de voorbereiding van complexe/waarheidsgetrouwe probleemstellingen (casussen) en een adviesopdracht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk disciplinaire kennis: hij heeft een gespecialiseerde wetenschappelijk disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de gekozen afstudeerrichting van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | | - DC
| De student kan casussen die betrekking hebben op verschillende thema's die behoren tot het personen-, familie- en familiaal vermogensrecht oplossen en is in staat verbanden te leggen tussen de verschillende thema's. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. | | - DC
| De student kan de verschillen in de nationale, supranationale en internationale dimensie van de behandelde familiale dan wel familiaalvermogensrechtelijke thema's duiden en de interacties tussen deze dimensies weergeven. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de problematiek van eenmaking van het recht, in het bijzonder binnen de Europese context. | | - DC
| De student kan de verschillen die tussen rechtsstelsels op familierechtelijk vlak bestaan weergeven, het belang van een eenmaking duiden en de wijze waarop een eenmaking kan worden gerealiseerd beschrijven. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. | | - DC
| De student kan een familierechtelijk probleem analyseren en dit vanuit maatschappelijk perspectief verklaren, onder meer op basis van recente wetenschappelijke literatuur en onderzoek dat in het vakgebied wordt gedaan. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student kent de wijze waarop rechtsbescherming wordt geboden aan personen in een kwetsbare situatie (bv. minderjarige en beschermd meerderjarige) zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel personen-, familie- en familiaal vermogensrecht en kan dit ook toepassen bij het beantwoorden van een rechtsvraag of een casus.
- De student kent de wijze waarop samenlevingsvormen van volwassenen juridisch vorm kan worden gegeven (huwelijk, wettelijke en feitelijke samenwoning) alsook de hieraan gekoppelde persoonlijke en patrimoniale gevolgen zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel personen-, familie- en familiaal vermogensrecht en kan dit ook toepassen bij het beantwoorden van een rechtsvraag of een casus.
- De student kent de eisen waaraan giften moeten voldoen zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel personen-, familie- en familiaal vermogensrecht en kan dit ook toepassen bij het beantwoorden van een rechtsvraag of een casus.
- De student kent de persoonlijke en patrimoniale gevolgen van een overlijden zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel personen-, familie- en familiaal vermogensrecht en kan dit ook toepassen bij het beantwoorden van een rechtsvraag of een casus.
- De student heeft inzicht in de algemene rechtsbeginselen van het fiscaal recht alsook in de soorten belastingen zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel fiscaal recht en kan dit ook toepassen bij het beantwoorden van een rechtsvraag of een casus.
|
|
|
In het college familie en vermogen worden een aantal topics die niet of amper worden behandeld in het plichtvak uit de bachelor, grondig uitgediept.
Het college laat tevens toe om de studenten die een master in het notariaat wensen te volgen, een bredere voorbereiding te geven.
Tijdens academiejaar 2024-25 komen aan bod:
- een uitdieping van verschillende actuele aspecten van de relatie tussen ouders en hun kinderen en tussen broers en zussen in het bijzonder; - een uitdieping van het relatievermogens- en erfrecht, zoals geïntegreerd door de wet van 19 januari 2022 in het Burgerlijk Wetboek
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Schriftelijk advies |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Wetgeving conform de richtlijnen van het codexreglement |
|
|
|
Extra info | De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 100 % mondeling examen tijdens de examenperiode |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VRG-Codex,Recentste editie,Wolters Kluwer |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blokboek en teksten. Deze worden op blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
| keuze master voor corporate (UH) | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master rechten OR | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | | - DC
| De student kan, op basis van een casus familie- familiaal vermogensrecht, de verschillende belanghebbenden (partijen) en hun specifieke belangen identificeren en advies verstrekken aan een partij. Hij staat een cliënt mondeling te woord en verleent daarna schriftelijk advies. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming. | | - DC
| De student kan een juridisch onderbouwd standpunt (met inachtneming van ethische en sociaal maatschappelijke aspecten) innemen met betrekking tot de verschillende casussen die hij voorbereidt voor de onderwijsbijeenkomsten. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan in teamverband op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling in een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student bereidt zijn adviesopdracht voor in team. De teamleden analyseren samen het probleem en werken samen aan de mondelinge en schriftelijke adviesverstrekking aan de cliënt. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | | - DC
| De student kan zowel schriftelijk als mondeling eigen ideeën, standpunten en oplossingen in diverse contexten communiceren zowel ten aanzien van vakgenoten als ten aanzien van leken. Zo neemt hij actief deel aan de discussies tijdens de onderwijsbijeenkomsten, waar hij ook optreedt als gespreksleider. Hij staat een cliënt te woord en verleent schriftelijk advies. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is zich bewust van het belang van onderhandeling en bemiddeling; heeft inzicht in diverse onderhandelings- en bemiddelingstechnieken en weet de basistechnieken adequaat toe te passen. | | - DC
| De student kan een conflict in familiezaken analyseren op basis van aangereikte vakliteratuur en er zijn eigen oordeel over vormen. Hij kan ook een bemiddeling in familiezaken simuleren waarbij hij de belangen van één partij verdedigt. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. | | - DC
| De student kan in team een advies voorbereiden en dit aan de hand van vooraf opgelegde tussentijdse deadlines. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een ingesteldheid tot levenslang leren. | | - DC
| De student heeft de ingesteldheid bij de voorbereiding van het advies het meest recente bronnenmateriaal aan te wenden. De student volgt de actualiteit in zaken van personen- en samenlevingsrecht op. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | | - DC
| De student is in staat om (al dan niet voorgestelde) hervormingen in het familie- en familiaal vermogensrecht te evalueren in het licht van bestaande rechtspraak en rechtsleer om vervolgens een eigen onderbouwd juridisch oordeel te vormen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen. | | - DC
| De student kan, op basis van een adviesvraag familie- familiaal vermogensrecht en in samenspraak met zijn teamleden, de verschillende relevante feitelijke en juridische elementen detecteren, de relevante rechtsregels selecteren en een adequate oplossingsstrategie verantwoorden en toepassen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan kritisch en op zelfstandige wijze omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige bronnen. | | - DC
| De student kan het nodige bronnenmateriaal in het Nederlands, Engels en Frans verzamelen, analyseren en verwerken met het oog op de voorbereiding van PGO-taken en de deelname aan een adviesopdracht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | | - DC
| De student kan de nodige wetgeving, rechtspraak en rechtsleer analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden met het oog op de voorbereiding van complexe/waarheidsgetrouwe probleemstellingen (casussen) en een adviesopdracht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk disciplinaire kennis: hij heeft een gespecialiseerde wetenschappelijk disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de gekozen afstudeerrichting van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | | - DC
| De student kan casussen die betrekking hebben op verschillende thema's die behoren tot het personen-, familie- en familiaal vermogensrecht oplossen en is in staat verbanden te leggen tussen de verschillende thema's. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. | | - DC
| De student kan de verschillen in de nationale, supranationale en internationale dimensie van de behandelde familiale dan wel familiaalvermogensrechtelijke thema's duiden en de interacties tussen deze dimensies weergeven. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de problematiek van eenmaking van het recht, in het bijzonder binnen de Europese context. | | - DC
| De student kan de verschillen die tussen rechtsstelsels op familierechtelijk vlak bestaan weergeven, het belang van een eenmaking duiden en de wijze waarop een eenmaking kan worden gerealiseerd beschrijven. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. | | - DC
| De student kan een familierechtelijk probleem analyseren en dit vanuit maatschappelijk perspectief verklaren, onder meer op basis van recente wetenschappelijke literatuur en onderzoek dat in het vakgebied wordt gedaan. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student kent de wijze waarop rechtsbescherming wordt geboden aan personen in een kwetsbare situatie (bv. minderjarige en beschermd meerderjarige) zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel personen-, familie- en familiaal vermogensrecht en kan dit ook toepassen bij het beantwoorden van een rechtsvraag of een casus.
- De student kent de wijze waarop samenlevingsvormen van volwassenen juridisch vorm kan worden gegeven (huwelijk, wettelijke en feitelijke samenwoning) alsook de hieraan gekoppelde persoonlijke en patrimoniale gevolgen zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel personen-, familie- en familiaal vermogensrecht en kan dit ook toepassen bij het beantwoorden van een rechtsvraag of een casus.
- De student kent de eisen waaraan giften moeten voldoen zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel personen-, familie- en familiaal vermogensrecht en kan dit ook toepassen bij het beantwoorden van een rechtsvraag of een casus.
- De student kent de persoonlijke en patrimoniale gevolgen van een overlijden zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel personen-, familie- en familiaal vermogensrecht en kan dit ook toepassen bij het beantwoorden van een rechtsvraag of een casus.
- De student heeft inzicht in de algemene rechtsbeginselen van het fiscaal recht alsook in de soorten belastingen zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel fiscaal recht en kan dit ook toepassen bij het beantwoorden van een rechtsvraag of een casus.
|
|
|
In het college familie en vermogen worden een aantal topics die niet of amper worden behandeld in het plichtvak uit de bachelor, grondig uitgediept.
Het college laat tevens toe om de studenten die een master in het notariaat wensen te volgen, een bredere voorbereiding te geven.
Tijdens academiejaar 2024-25 komen aan bod:
- een uitdieping van verschillende actuele aspecten van de relatie tussen ouders en hun kinderen en tussen broers en zussen in het bijzonder; - een uitdieping van het relatievermogens- en erfrecht, zoals geïntegreerd door de wet van 19 januari 2022 in het Burgerlijk Wetboek
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Schriftelijk advies |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Wetgeving conform de richtlijnen van het codexreglement |
|
|
|
Extra info | De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 100 % mondeling examen tijdens de examenperiode |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VRG-Codex,Recentste editie,Wolters Kluwer |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blokboek en teksten. Deze worden op blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|