Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de architectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 40 | 1,0 | 41 | 2,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin. | | - DC
| De student kan het type ingreep dat een ontwerper in de omgeving aanbrengt herkennen en benoemen. | | - DC
| De student kan ontwerpprocessen analyseren van ingrepen in de ruimtelijke omgeving. | | - DC
| De student heeft kennis van de begrippen 'concept' en 'context' en hun betekenis in de ruimtelijke omgeving. | - EC
| De student is in staat om onder begeleiding en binnen een afgebakende context en gedefinieerde randvoorwaarden maatschappelijke vragen te analyseren en te vertalen naar een architecturaal concept en naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies. | - EC
| De student brengt in het ontwerpen bouwkundige, architectuurwetenschappelijke, menswetenschappelijke en cultureel-artistieke kennis en inzichten op effectieve wijze tot synthese, waarbij het gebruik steeds centraal staat. | | - DC
| De student kan reflecteren over waarom beslissingen door ontwerpers genomen werden in hun ontwerpprocessen. | | - DC
| De student kan reflecteren over de invloed van ruimte op de beleving van gebruikers. | | - DC
| De student kan de ingrepen plaatsen en analyseren in het maatschappijbeeld en cultuurbeeld. | - EC
| De student kan onderzoeksmethoden selecteren, toepassen en integreren in het ontwerpproces en kan onderzoeksdata verzamelen, verwerken en interpreteren, en op gerichte en kritische wijze omgaan met bronmateriaal. | | - DC
| De student kan historische ontwerpmethodieken benoemen, reprocuderen, toepassen, internaliseren. | | - DC
| De student kan vanuit een aangereikte toolbox aan ontwerpmethodieken gepaste methodieken hypothetiseren bij specifieke ontwerpvragen. | | - DC
| De student kan verschillende ruimtelijke analysemethodes toepassen op de gebouwde omgeving. | | - DC
| De student kan belevingsgerichte data van gebruikers verzamelen en interpreteren in het licht van een ontwerpproces. | - EC
| De student is in staat om onder begeleiding ontwerpend onderzoek te verrichten. | - EC
| De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata creatief en overtuigend communiceren, gebruikmakend van de gepaste communicatie- en visualisatietechnieken, zowel handmatig als digitaal. | | - DC
| De student herkent en gebruikt ontwerpmethodologisch jargon. | | - DC
| De student leest, interpreteert en produceert visuele weergaves van concepten en ontwerpprocessen. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp. | | - DC
| De student is in staat een opdracht tijdig en volgens de opgelegde voorwaarden af te ronden en in te dienen. | | - DC
| De student functioneert zelfstandig en in een groep van bekenden en onbekenden. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties. | | - DC
| De student is in staat een gefundeerde mening te vormen rond ontwerpmethodologische kwesties. | | - DC
| De student is in staat scherpe vragen te poneren rond architectuur vanuit de wetenschap dat een ontwerp nooit 100% goed of fout is. | | - DC
| De student kan ontwerpmethodologische kwesties in een ruimer kader plaatsen en verbanden leggen tussen ontwerpmethodiek en de tijdsgeest (heden, verleden, toekomst). | | - DC
| De student kan gefundeerde debatten over architectuur en ontwerpprocessen begrijpen en samenvatten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Ontwerpmethodiek:
In dit eerste luik van de leerlijn ontwerpmethodiek wordt een theoretische achtergrond geboden aan de beginselen van het ontwerpen. Dit wordt steeds geduid aan de hand van een thematisch historisch overzicht van invloedrijke architectuurprojecten, en geprojecteerd op de huidige maatschappij. De aspecten ‘concept’ en ‘context’ worden in de diepte geduid. Daarnaast vormt ook de analyse van hedendaagse, kwalitatieve woningen een belangrijke bron om de studenten aan te moedigen om een kritische onderzoekende houding te ontwikkelen.
Inleiding in onderzoek:
De cursus introduceert de student in de wereld van het onderzoek. Er wordt een overzicht gegeven van het hele onderzoeksproces, van probleemstelling tot rapportage. In elke fase van het onderzoeksproces worden de basisbegrippen verder toegelicht aan de hand van theoretische overzichten en praktische voorbeelden
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 1,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Tijdig inleveren van de opdrachten volgens de opgegeven modaliteiten. |
|
|
|
Gevolg | Bij het niet tijdig inleveren van de opdrachten volgens de opgegeven modaliteiten, krijgt de student een 0 voor dit deel. |
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Evaluatie o.b.v. verschillende opdrachten tijdens de onderwijsperiode: huiswerktaken, discussie en presentatie, logboek |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Tijdig en volledig indienen van de opdrachten tijdens de onderwijsperiode is een voorwaarde voor deelname aan het examen. |
|
|
|
Gevolg | Niet, niet tijdig of onvolledig indienen van de opdrachten resulteert in een uitsluiting voor het schriftelijk examen Ontwerpmethodiek en resulteert in een 0-score voor Ontwerpmethodiek. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie voor 67% uit een schriftelijk gesloten-boek examen (onderdeel 'ontwerpmethodiek') en voor 33% uit een individuele opdracht (onderdeel 'inleiding in onderzoek'). |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het aanvullend studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Ontwerp en analyse,Leupen, B., Grafe, C., Körnig, N., Lampe, M. & P. De Zeeuw,2005,Rotterdam / 010 Publishers,9064505586 |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma architectuur jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 40 | 1,0 | 41 | 2,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Ontwerpmethodiek:
In dit eerste luik van de leerlijn ontwerpmethodiek wordt een theoretische achtergrond geboden aan de beginselen van het ontwerpen. Dit wordt steeds geduid aan de hand van een thematisch historisch overzicht van invloedrijke architectuurprojecten, en geprojecteerd op de huidige maatschappij. De aspecten ‘concept’ en ‘context’ worden in de diepte geduid. Daarnaast vormt ook de analyse van hedendaagse, kwalitatieve woningen een belangrijke bron om de studenten aan te moedigen om een kritische onderzoekende houding te ontwikkelen.
Inleiding in onderzoek:
De cursus introduceert de student in de wereld van het onderzoek. Er wordt een overzicht gegeven van het hele onderzoeksproces, van probleemstelling tot rapportage. In elke fase van het onderzoeksproces worden de basisbegrippen verder toegelicht aan de hand van theoretische overzichten en praktische voorbeelden
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 1,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Tijdig inleveren van de opdrachten volgens de opgegeven modaliteiten. |
|
|
|
Gevolg | Bij het niet tijdig inleveren van de opdrachten volgens de opgegeven modaliteiten, krijgt de student een 0 voor dit deel. |
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Evaluatie o.b.v. verschillende opdrachten tijdens de onderwijsperiode: huiswerktaken, discussie en presentatie, logboek |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Tijdig en volledig indienen van de opdrachten tijdens de onderwijsperiode is een voorwaarde voor deelname aan het examen. |
|
|
|
Gevolg | Niet, niet tijdig of onvolledig indienen van de opdrachten resulteert in een uitsluiting voor het schriftelijk examen Ontwerpmethodiek en resulteert in een 0-score voor Ontwerpmethodiek. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie voor 67% uit een schriftelijk gesloten-boek examen (onderdeel 'ontwerpmethodiek') en voor 33% uit een individuele opdracht (onderdeel 'inleiding in onderzoek'). |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het aanvullend studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Ontwerp en analyse,Leupen, B., Grafe, C., Körnig, N., Lampe, M. & P. De Zeeuw,2005,Rotterdam / 010 Publishers,9064505586 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|