Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Cultuurwetenschappen 1A (3680)
|
3.0 stptn |
|
|
Cultuurwetenschappen 1B (3681)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de architectuur | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Deze cursus bouwt verder op de leerstof gezien in de vakken Cultuurwetenschappen 1A en Cultuurwetenschappen 1B. Kennis van die leerstof strekt tot aanbeveling.
|
|
|
Deze cursus behandelt het brede veld van architectuur – gebouwen, interieurs, kunstwerken en stedelijke ruimtes – doorheen de 20e eeuw. De lessenreeks bestaat uit twee delen.
- Week 1-7: Een eerste deel van de cursus bestaat uit zeven gemeenschappelijke lessen voor de studenten architectuur en interieurarchitectuur waarin de Westerse architectuur- en interieurgeschiedenis van de 20e eeuw op chronologische wijze wordt benaderd.
- Week 8-15: Het tweede deel van de cursus is thematisch opgebouwd en bestaat zowel uit oeuvrestudies van ontwerpers uit de 20eeeuw, als uit casestudies waarin specifieke theoretische, esthetische, sociale, klimatologische en politieke uitdagingen centraal staan.
Hoewel de lessen chronologisch zijn opgebouwd en het zwaartepunt ligt bij de West-Europese architectuurproductie, benadrukt deze lessenreeks vooral de connecties, interacties en uitwisseling op een globale schaal. Tijdens activerende hoorcolleges worden studenten uitgenodigd om te reflecteren over de intellectuele, historische, politieke en sociale context waarin (interieur)architectuur tot stand komt.
Aan de hand van gedetailleerde analyses van het ontwerp – via grondplannen, doorsnedes, axonometrieën, foto’s en bewegend beeld – staan we stil bij aspecten van ruimtelijkheid en beleving, functie, constructie, gebruik en context. Naast het standpunt van de ontwerper, worden dus ook de eisen van de opdrachtgever en de beleving van de gebruiker in rekening gebracht.
Doorheen het semester werken de studenten in groepjes aan een cultuurkrant. Ieder groepje doorloopt de verschillende fases van een redactieproces, gaande van de ochtendvergadering, de redactievergadering tot eindredactie en lay-out. De krantjes bevatten een editorial, recensies van lopende tentoonstellingen, interviews, boekbesprekingen, essays over actuele culturele thema’s en een cultuuragenda. Deze opdracht maakt gebruik van de kritische vaardigheden die werden aangeleerd in de vakken Cultuurwetenschappen 1B en Inleiding tot de Architectuur- en Kunstgeschiedenis II.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien geslaagd op het schriftelijk onderdeel mag de student zelf kiezen om dit cijfer te behouden in de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Groepswerk Cultuurkrant |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De schriftelijke taak dient tijdig en volgens de aangegeven richtlijnen op Blackboard ingeleverd te worden. Deelname aan de werkzitting maakt deel uit van de evaluatie. De student dient zowel voor de schriftelijke taak als het examen minimum 8/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de schriftelijke taak niet tijdig en volgens de aangegeven richtlijnen wordt ingeleverd, krijgt de student een 0 voor dit onderdeel. Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van dit opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij dit deel sowieso hernemen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De lessen worden gegeven op basis van powerpointvoorstellingen die op Blackboard ter beschikking gesteld worden |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Architecture since 1400,Kathleen James-Chakraborty,University of Minnesota Press,2014
- A Global History of Architecture,Ching, F.D.K., Jarzombek, M. Prakash, V.,Wiley
- The Future of Architecture since 1889,Jean-Louis Cohen,Phaidon,2012
- Moderne architectuur. Een kritische geschiedenis,Kenneth Frampton,SUN,1985
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Deze cursus overlapt grotendeels met het vak Geschiedenis van de Interieurarchitectuur (2 BA Interieurarchitectuur). De twee extra studiepunten ten opzichte van het vak Geschiedenis van de Interieurarchitectuur worden ingevuld met bijkomende te lezen teksten tijdens het verdiepingstraject en bijkomende taken bij de opdracht van de cultuurkrant.
|
|
|
|
|
|
| schakelprogramma architectuur jaar 1 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Deze cursus bouwt verder op de leerstof gezien in de vakken Cultuurwetenschappen 1A en Cultuurwetenschappen 1B. Kennis van die leerstof strekt tot aanbeveling.
|
|
|
Deze cursus behandelt het brede veld van architectuur – gebouwen, interieurs, kunstwerken en stedelijke ruimtes – doorheen de 20e eeuw. De lessenreeks bestaat uit twee delen.
- Week 1-7: Een eerste deel van de cursus bestaat uit zeven gemeenschappelijke lessen voor de studenten architectuur en interieurarchitectuur waarin de Westerse architectuur- en interieurgeschiedenis van de 20e eeuw op chronologische wijze wordt benaderd.
- Week 8-15: Het tweede deel van de cursus is thematisch opgebouwd en bestaat zowel uit oeuvrestudies van ontwerpers uit de 20eeeuw, als uit casestudies waarin specifieke theoretische, esthetische, sociale, klimatologische en politieke uitdagingen centraal staan.
Hoewel de lessen chronologisch zijn opgebouwd en het zwaartepunt ligt bij de West-Europese architectuurproductie, benadrukt deze lessenreeks vooral de connecties, interacties en uitwisseling op een globale schaal. Tijdens activerende hoorcolleges worden studenten uitgenodigd om te reflecteren over de intellectuele, historische, politieke en sociale context waarin (interieur)architectuur tot stand komt.
Aan de hand van gedetailleerde analyses van het ontwerp – via grondplannen, doorsnedes, axonometrieën, foto’s en bewegend beeld – staan we stil bij aspecten van ruimtelijkheid en beleving, functie, constructie, gebruik en context. Naast het standpunt van de ontwerper, worden dus ook de eisen van de opdrachtgever en de beleving van de gebruiker in rekening gebracht.
Doorheen het semester werken de studenten in groepjes aan een cultuurkrant. Ieder groepje doorloopt de verschillende fases van een redactieproces, gaande van de ochtendvergadering, de redactievergadering tot eindredactie en lay-out. De krantjes bevatten een editorial, recensies van lopende tentoonstellingen, interviews, boekbesprekingen, essays over actuele culturele thema’s en een cultuuragenda. Deze opdracht maakt gebruik van de kritische vaardigheden die werden aangeleerd in de vakken Cultuurwetenschappen 1B en Inleiding tot de Architectuur- en Kunstgeschiedenis II.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien geslaagd op het schriftelijk onderdeel mag de student zelf kiezen om dit cijfer te behouden in de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Groepswerk: Cultuurkrant |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De schriftelijke taak dient tijdig en volgens de aangegeven richtlijnen op Blackboard ingeleverd te worden. Deelname aan de werkzitting maakt deel uit van de evaluatie. De student dient zowel voor de schriftelijke taak als het examen minimum 8/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de schriftelijke taak niet tijdig en volgens de aangegeven richtlijnen wordt ingeleverd, krijgt de student een 0 voor dit onderdeel. Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van dit opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij dit deel sowieso hernemen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De lessen worden gegeven op basis van powerpointvoorstellingen die op Blackboard ter beschikking gesteld worden |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Architecture since 1400,Kathleen James-Chakraborty,University of Minnesota Press,2014
- A Global History of Architecture,Ching, F.D.K., Jarzombek, M. Prakash, V.,Wiley
- The Future of Architecture since 1889,Jean-Louis Cohen,Phaidon,2012
- Moderne architectuur. Een kritische geschiedenis,Kenneth Frampton,SUN,1985
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Deze cursus overlapt grotendeels met het vak Geschiedenis van de Interieurarchitectuur (2 BA Interieurarchitectuur). De twee extra studiepunten ten opzichte van het vak Geschiedenis van de Interieurarchitectuur worden ingevuld met bijkomende te lezen teksten tijdens het verdiepingstraject en bijkomende taken bij de opdracht van de cultuurkrant.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|