Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
De student heeft tot op heden alle opleidingsonderdelen opgenomen in volgend studieprogramma om het onderliggende bachelordiploma te kunnen behalen
|
|
|
bachelor in de architectuur
|
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de masterjaar in de architectuur optie ontwerper - ondernemer | Na selectie | 162 | 6,0 | 108 | 54 | 6,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student heeft kennis over materialen, constructieve samenhang, comfort, berekenings- en simulatiemethodes en uitvoeringswijzen en kan deze kennis doordacht en innoverend inzetten en verantwoorden in het ontwerp en ontwerpproces. | | - DC
| De student heeft kennis van lokale bouw- en uitvoeringswijzen. | | - DC
| De student heeft ervaring met het uitvoeren van bouw- en constructiewerken in een andere culturele context. | | - DC
| De student kan oordelen over de overdraagbaarheid van lokale bouw- en uitvoeringswijzen naar de eigen context. | - EC
| De student kan projectmatig en resultaatgericht werken in een realistische omgeving met oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. | | - DC
| De student kan nauwgezet administratieve elementen afhandelen. | | - DC
| De student toont voldoende initiatief. | | - DC
| De student stelt zich flexibel op. | | - DC
| De student biedt een realistische oplossing aan voor een bepaald probleem op basis van verworven kennis en inzicht uit zijn academische opleiding. | | - DC
| De student communiceert op gepaste wijze met vakgenoten/klanten. | - EC
| De student heeft kennis over en inzicht in de procedurele, juridische, deontologische en economische aspecten van architectuur en stedenbouw. | | - DC
| De student kan verschillende stakeholders van (bouw)projecten in kaart brengen en begrijpt ieders belangen. | | - DC
| De student kan de stappen duiden in de totstandkoming van een (bouw)project, van ontwerp tot realisatie (bouwproces). | | - DC
| De student levert een bijdrage aan minstens één onderdeel van het tot stand komen van een (bouw)project. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team functioneren in een multidisciplinaire, internationale en interculturele omgeving. | | - DC
| De student werkt op een zelfstandige en zelfsturende manier. | | - DC
| De student doet aan zelfreflectie en streeft steeds verbetering na. | | - DC
| De student vormt zich een beter beeld van zijn (beroeps)rol in de toekomst. | | - DC
| De student functioneert als lid van een team, in een organisatie (al dan niet in een internationale context). | | - DC
| De student communiceert in een andere taal. | | - DC
| De student functioneert in een omgeving met een andere cultuur. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur en de eigen handelingen hierbinnen in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties en op deze wijze een meerwaarde creëren in zijn ontwerpen. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn rol binnen de stageplaats. | | - DC
| De student kan intercultureel communiceren en handelen; hij observeert cultuurverschillen, hij begrijpt het waarom en kan dit duiden (vanuit universeel, cultureel of persoonlijk standpunt), hij oordeelt respectvol en communiceert dienovereenkomstig. | | - DC
| De student kan reflecteren op het eigen handelen in de lokale context vanuit een globaal of meervoudig perspectief. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student kan kritisch denken en is in staat om een opdracht te bevragen en te interpreteren in functie van de doelstellingen.
- De student is open minded en op een respectvolle manier geïnteresseerd in andere culturen, leefwijzen en gebruiken.
- De student werkt kwaliteitsgericht, begrijpt de doelstelling van een opdracht en streeft het best mogelijke resultaat na.
- De student is zelfredzaam en neemt initiatief om opdrachten te plannen, te organiseren en uit te voeren.
- De student is communicatief en in staat om met verschillende stakeholders te communiceren over een opdracht, zowel mondeling als schriftelijk.
|
|
|
De internationale stage kan worden uitgevoerd in het brede werkveld van de architect, gericht op de praktijk van het bouwen. Deze stage vindt plaats in het buitenland, dus NIET in België, Wallonië of Brussel. Er zijn verschillende types van internationale stage: stages met een ontwikkelingsdoel bij een NGO of non-profit organisatie; bouwkampen; stages bij een aannemer in het buitenland; stages bij een studiebureau of onderzoeksgroep; stages bij een gemeentebestuur; stages bij een architectenbureau.
De student loopt gedurende minimaal 20 werkdagen (4 weken, min. 7u/dag) op een zinvolle wijze stage bij een door hem/haar te kiezen bedrijf, dienst of organisatie die in het buitenland actief is in het domein van de architectuur om op die manier kennis te maken met concrete aspecten uit het brede werkveld van de architect in een internationale context. De resterende tijd van de totale studiebelasting wordt gespendeerd aan de voorbereiding en de evaluatie van de stage. De student doorloopt het hele stageproces: kandidaatstelling, zoeken stageplaats, stageovereenkomst in orde brengen, stage uitvoeren, stagedagboek bijhouden, eindverslag stage verzorgen en getuigen over de internationale stage voor een breder publiek. Indien de student een beurs aanvraagt voor de stage, maken de beursaanvraag en de beursadministratie onderdeel uit van de stage.
|
|
|
|
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
|
|
|
Stageadministratie ✔
|
|
|
Uitvoering stagetaken ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student die een internationale stage doet moet d.m.v. de stageovereenkomst en het stageverslag aantonen dat hij/zij gedurende minimaal 20 werkdagen op een zinvolle wijze stage heeft gelopen bij een door hem/haar te kiezen bedrijf, dienst of organisatie die actief is in het domein van de architectuur. De stageovereenkomst en het stageverslag moeten ingediend worden volgens de richtlijnen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de stageovereenkomst of het stageverslag niet volgens de richtlijnen werden ingediend, krijgt de student een 0 voor dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Om in aanmerking te komen voor een internationale stage moet de student zich vooraf online kandidaat stellen via het studentendossier (kandidaatstelling exchange, traineeship), en daar een motivatiebrief uploaden.
Er zijn verschillende mogelijkheden om een beurs aan te vragen voor een internationale stage. Meer informatie: contacteer de facultaire coördinator internationalisering. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|