Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 40 | 1,0 | 41 | 2,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan ontwerpen op verschillende schaalniveaus, van meubel tot stedelijke ruimte, rekening houdend met de interactie tussen deze schaalniveaus. | | - DC
| De student kan het type ingreep dat een ontwerper in de omgeving aanbrengt herkennen en benoemen. | | - DC
| De student kan ontwerpprocessen analyseren van ingrepen in de ruimtelijke omgeving. | - EC
| Kan inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en kunsten integreren met kennis en inzicht in de methoden, theorieën en (inter)nationale historische en actuele ontwikkelingen binnen de interieurarchitectuur. | | - DC
| De student kan reflecteren over waarom beslissingen door ontwerpers genomen werden in hun ontwerpprocessen. | | - DC
| De student kan reflecteren over de invloed van ruimte op de beleving van gebruikers. | | - DC
| De student kan de ingrepen plaatsen en analyseren in het maatschappijbeeld en cultuurbeeld. | | - DC
| De student kan historische ontwerpmethodieken benoemen, reprocuderen, toepassen, internaliseren. | | - DC
| De student kan vanuit een aangereikte toolbox aan ontwerpmethodieken gepaste methodieken hypothetiseren bij specifieke ontwerpvragen. | | - DC
| De student kan verschillende ruimtelijke analysemethodes toepassen op de gebouwde omgeving. | - EC
| Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces. | | - DC
| De student kan belevingsgerichte data van gebruikers verzamelen en interpreteren in het licht van een ontwerpproces. | - EC
| Kan wetenschappelijke informatie zoeken, ontsluiten, beheren en kritisch synthetiseren en ontwerpt vanuit een onderzoekende houding. | - EC
| Heeft kennis over de specifieke ontwerpeigenschappen binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie en herbestemming en kan de basis onderzoeks- en ontwerpmethodes eigen aan deze domeinen uitvoeren. | - EC
| Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren. | | - DC
| De student is in staat een gefundeerde mening te vormen rond ontwerpmethodologische kwesties. | | - DC
| De student is in staat scherpe vragen te poneren rond interieurarchitectuur en architectuur vanuit de wetenschap dat een ontwerp nooit 100% goed of fout is. | | - DC
| De student kan ontwerpmethodologische kwesties in een ruimer kader plaatsen en verbanden leggen tussen ontwerpmethodiek en de tijdsgeest (heden, verleden, toekomst). | | - DC
| De student kan gefundeerde debatten over interieurarchitectuur en architectuur en ontwerpprocessen begrijpen en samenvatten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Ontwerpmethodiek:
In ontwerpmethodiek wordt een theoretische achtergrond geboden aan de beginselen van het ontwerpen. Dit wordt steeds geduid aan de hand van een thematisch historisch overzicht van invloedrijke architectuurprojecten, en geprojecteerd op de huidige maatschappij. De aspecten ‘concept’ en ‘context’ worden in de diepte geduid. Daarnaast vormt ook de analyse van hedendaagse, kwalitatieve woningen een belangrijke bron om de studenten aan te moedigen om een kritische onderzoekende houding te ontwikkelen.
Inleiding in onderzoek:
De cursus introduceert de student in de wereld van het onderzoek. Er wordt een overzicht gegeven van het hele onderzoeksproces, van probleemstelling tot rapportage. In elke fase van het onderzoeksproces worden de basisbegrippen verder toegelicht aan de hand van theoretische overzichten en praktische voorbeelden.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 1,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Tijdig inleveren van de opdrachten volgens de opgegeven modaliteiten. |
|
|
|
Gevolg | Bij het niet tijdig inleveren van de opdrachten volgens de opgegeven modaliteiten, krijgt de student een 0 voor dit deel. |
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Evaluatie o.b.v. verschillende opdrachten: huiswerktaken, discussie en presentatie & logboek |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Tijdig en volledig indienen van de opdrachten tijdens de onderwijsperiode is een voorwaarde voor deelname aan het schriftelijk examen. |
|
|
|
Gevolg | Niet, niet tijdig of onvolledig indienen van de opdrachten resulteert in een uitsluiting voor het schriftelijk examen Ontwerpmethodiek en resulteert in een 0-score voor Ontwerpmethodiek. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie voor 67% uit een schriftelijk gesloten-boek examen (onderdeel 'ontwerpmethodiek') en voor 33% uit een individuele opdracht (onderdeel 'inleiding in onderzoek'). |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Ontwerp en analyse,Leupen, B., Grafe, C., Körnig, N., Lampe, M. & P. De Zeeuw,2005,Rotterdam / 010 Publishers,9064505586 |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 40 | 1,0 | 41 | 2,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Ontwerpmethodiek:
In ontwerpmethodiek wordt een theoretische achtergrond geboden aan de beginselen van het ontwerpen. Dit wordt steeds geduid aan de hand van een thematisch historisch overzicht van invloedrijke architectuurprojecten, en geprojecteerd op de huidige maatschappij. De aspecten ‘concept’ en ‘context’ worden in de diepte geduid. Daarnaast vormt ook de analyse van hedendaagse, kwalitatieve woningen een belangrijke bron om de studenten aan te moedigen om een kritische onderzoekende houding te ontwikkelen.
Inleiding in onderzoek: De cursus introduceert de student in de wereld van het onderzoek. Er wordt een overzicht gegeven van het hele onderzoeksproces, van probleemstelling tot rapportage. In elke fase van het onderzoeksproces worden de basisbegrippen verder toegelicht aan de hand van theoretische overzichten en praktische voorbeelden.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 1,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Tijdig inleveren van de opdrachten volgens de opgegeven modaliteiten. |
|
|
|
Gevolg | Bij het niet tijdig inleveren van de opdrachten volgens de opgegeven modaliteiten, krijgt de student een 0 voor dit deel. |
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Evaluatie o.b.v. verschillende opdrachten: huiswerktaken, discussie en presentatie & logboek |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Tijdig en volledig indienen van de opdrachten tijdens de onderwijsperiode is een voorwaarde voor deelname aan het schriftelijk examen. |
|
|
|
Gevolg | Niet, niet tijdig of onvolledig indienen van de opdrachten resulteert in een uitsluiting voor het schriftelijk examen Ontwerpmethodiek en resulteert in een 0-score voor Ontwerpmethodiek. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie voor 67% uit een schriftelijk gesloten-boek examen (onderdeel 'ontwerpmethodiek') en voor 33% uit een individuele opdracht (onderdeel 'inleiding in onderzoek'). |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Ontwerp en analyse,Leupen, B., Grafe, C., Körnig, N., Lampe, M. & P. De Zeeuw,2005,Rotterdam / 010 Publishers,9064505586 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|