Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Constructie en materiaalleer 1A (2386)
|
3.0 stptn |
|
|
Inleiding tot de materiaalleer (2385)
|
3.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Als je Constructie en materiaalleer 1B in je studietraject opneemt, raden we je sterk aan dit samen op te nemen met 2389 Ontwerpstudio wonen en ontwerpmethodiek (samen = in je studieprogramma van hetzelfde academiejaar)
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelorjaar in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces. | | - DC
| De student kan een ontwerp voor een KEUKEN, alsook voor een RUIMTESCHEIDEND MEUBEL opmaken rekening houdende met een specifieke gebruiker, ergonomie, alsook met de specifieke normen/eisen van deze functies.
De student kan hiertoe zelfstandig en accuraat doelgerichte informatie verzamelen en interpreteren. | - EC
| Kan een ontwerp communiceren aan leken en specialisten in beeld, geschreven en gesproken woord en daarbij gebruik maken van de gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige. | | - DC
| Naast de deelcompetenties van Constructie en Materiaalleer 1A, beheerst de student volgende deelcompetenties:
De student kan een gegeven alsook een eigen meubelontwerp omzetten naar 2D-projectietekeningen en kan de plannen tekenkundig helder maken. | | - DC
| De student weet de nodige technische informatie op een digitaal uitgewerkte 2D-tekening en in uitgewerkte technische fiches weer te geven, en maakt gebruik van correcte vaktermen. | | - DC
| De student kan een ontwerp voor een KEUKEN, alsook voor een RUIMTESCHEIDEND MEUBEL tekenkundig helder maken naar zowel opdrachtgevers als uitvoerders toe. De student weet de nodige informatie zowel tekenkundig als woordelijk te presenteren. | - EC
| Kan op zelfstandige wijze plannen, organiseren, ondernemen en samenwerken in de context van een ontwerpproces en eenvoudige managementtaken uitvoeren in de context van een (ver)bouw(ings)proces. De student kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. | | - DC
| De student beheerst alle deelcompetenties van Constructie en Materiaalleer 1A. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft de nodige basiskennis rond de component HOUT (massief hout, afgeleide producten en afwerking afgeleide producten):
de student heeft de nodige materiaalkennis, alsook de nodige kennis rond verbindingstechnieken (opbouw meubel uit plaatmateriaal en massief hout-verbindingen).
De student kan zelfstandig een projectietekening van een eenvoudig MEUBEL uitwerken (in plaatmateriaal en in massief hout), en kan het gepaste meubelbeslag opzoeken / kiezen / verwerken in een constructieve tekening.
|
|
|
Theoretisch luik:
Theoretisch begrip rond de diverse componenten van een INTERIEURSCHIL (binnendeuren), alsook verdere verdieping aangaande het MEUBEL (ruimtescheidend meubilair met geïntegreerde binnendeur),
waarbij eveneens de aansluiting op de CONTEXT (aansluiting van meubel op wand/plafond/vloer) verkend worden.
Daarnaast wordt er dieper ingegaan op de specifieke materiaalkennis en meubelopbouw van de KEUKEN.
Practicum:
De theoretische kennis wordt toegepast in diverse opdrachten, waarbij focus op het tekenkundig en constructief aspect.
Doorheen het semester wordt er ingezet op het observeren, analyseren en toepassen van de theoretische kennis in de constructie van (keuken)meubilair en ruimtescheidend meubilair.
De opdrachten worden zelfstandig door de student uitgevoerd, mogelijkheid tot vragen stellen tijdens practicum-werkzittingen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoor / Responsiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudie ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Opdrachten ✔
|
|
|
Verwerkingsopdrachten na zelfstudie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 30% practicum-opdracht en 65% schriftelijk examen (5% evaluatie actieve deelname wordt overgenomen uit eerste examenkans). Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdrachten in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Andere: | Evaluatie van de actieve deelname aan responsiecolleges, polls en/of kleine opdrachten. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Voor de actieve deelname is er geen tweede examenkans: het deelcijfer van de eerste examenkans wordt overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 65 % |
|
|
|
Andere: | theoretische vragen + teken-opdracht |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aan élk onderdeel van de evaluatie (practicumopdrachten én examen) deel te nemen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet tijdig (= voor de gestelde deadline) de practicumopdrachten indient en/of niet deelneemt aan het examen, krijgt hij voor de evaluatie van die betreffende zittijd een "N" in plaats van een cijfer (N= niet alle opleidingsonderdelen afgelegd). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 30% practicum-opdracht en 65% schriftelijk examen (5% evaluatie actieve deelname wordt overgenomen uit eerste examenkans). Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdrachten in eerste zit, kan dit punt worden overgedragen naar de tweede examenkans. Indien de student niet geslaagd is voor de practicum-opdrachten in eerste zit, dient hij/zij een nieuwe practicum-opdracht uit te werken in tweede kans. Ook voor de tweede examenkans geldt dat de student aan élk onderdeel van de evaluatie (practicumopdrachten én examen) dient deel te nemen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- eerder aangekochte cursus 1A: gedrukte versie e-book:Construction and Detailing for Interior Design Second Edition, gedrukte versie e-book: Plunkett, Drew. Construction and Detailing for Interior Design Second Edition, Laurence King Publishing, 2015.
- eerder via docent besteld studiemateriaal 1A: Handleiding hout materiaal en toepassing (Hout Info Bois)
- Ander studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BlackBoard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
laptop, opmeet-materiaal, tekenmateriaal (geo-driehoek, vulpotlood, fineliner) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Gemengd (theorie & praktijk) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|