Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Inleiding tot de architectuur- en kunstgeschiedenis I (2384)
|
3.0 stptn |
|
|
Inleiding tot de architectuur- en kunstgeschiedenis II (2392)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en kunsten integreren met kennis en inzicht in de methoden, theorieën en (inter)nationale historische en actuele ontwikkelingen binnen de interieurarchitectuur. | - EC
| Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Deze cursus bouwt verder op de leerstof gezien in de vakken <i>Inleiding tot de architectuur- en kunstgeschiedenis I. Kennis van die leerstof strekt tot aanbeveling.
|
|
|
Deze cursus behandelt het brede veld van architectuur – gebouwen, interieurs, kunstwerken en stedelijke ruimtes – doorheen de 20e eeuw. De lessenreeks bestaat uit twee delen.
- Week 1-7: Een eerste deel van de cursus bestaat uit zeven gemeenschappelijke lessen voor de studenten architectuur en interieurarchitectuur waarin de Westerse architectuur- en interieurgeschiedenis van de 20e eeuw op chronologische wijze wordt benaderd.
- Week 8-15: Het tweede deel van de cursus is thematisch opgebouwd en bestaat zowel uit oeuvrestudies van ontwerpers uit de 20eeeuw, als uit casestudies waarin specifieke theoretische, esthetische, sociale, klimatologische en politieke uitdagingen centraal staan.
Hoewel de lessen chronologisch zijn opgebouwd en het zwaartepunt ligt bij de West-Europese architectuurproductie, benadrukt deze lessenreeks vooral de connecties, interacties en uitwisseling op een globale schaal. Tijdens activerende hoorcolleges worden studenten uitgenodigd om te reflecteren over de intellectuele, historische, politieke en sociale context waarin (interieur)architectuur tot stand komt.
Aan de hand van gedetailleerde analyses van het ontwerp – via grondplannen, doorsnedes, axonometrieën, foto’s en bewegend beeld – staan we stil bij aspecten van ruimtelijkheid en beleving, functie, constructie, gebruik en context. Naast het standpunt van de ontwerper, worden dus ook de eisen van de opdrachtgever en de beleving van de gebruiker in rekening gebracht.
Doorheen het semester werken de studenten in groepjes aan een cultuurkrant. Ieder groepje doorloopt de verschillende fases van een redactieproces, gaande van de ochtendvergadering, de redactievergadering tot eindredactie en lay-out. De krantjes bevatten een editorial, recensies van lopende tentoonstellingen, interviews, boekbesprekingen, essays over actuele culturele thema’s en een cultuuragenda.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien geslaagd op het schriftelijk onderdeel mag de student zelf kiezen om dit cijfer te behouden in de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Groepswerk: cultuurkrant |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De schriftelijke taak dient tijdig en volgens de aangegeven richtlijnen op Blackboard ingeleverd te worden. Deelname aan de werkzitting maakt deel uit van de evaluatie. De student dient zowel voor de schriftelijke taak als het examen minimum 8/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de schriftelijke taak niet tijdig en volgens de aangegeven richtlijnen wordt ingeleverd, krijgt de student een 0 voor dit onderdeel. Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van dit opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij dit deel sowieso hernemen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De lessen worden gegeven op basis van powerpointvoorstellingen die op Blackboard ter beschikking gesteld worden. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- History of Interior Design,John PILE; Judith GURA PILE; Judith GURA,4th Edition,WILEY,9781118403518
- The Modern Interior,PENNY SPARKE,University of Chicago Press,9781861893727,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral-proquest-com.bib-proxy.uhasselt.be/lib/ubhasselt/detail.action?docID=480991&pq-origsite=summon
- A Global History of Architecture,Ching, F.D.K., Jarzombek, M. Prakash, V.,Wiley,2017
- Architecture since 1400,Kathleen James-Chakraborty,University of Minnesota Press,2014
- The Future of Architecture since 1889,Cohen, Jean-Louis,Phaidon,2012
- Moderne architectuur. Een kritische geschiedenis,Frampton Kenneth,SUN,1985
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|