Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Comfort en energie 2 (2407)
|
3.0 stptn |
|
|
Constructie en materiaalleer 2A (2401)
|
3.0 stptn |
|
|
Constructie en materiaalleer 2B (2408)
|
3.0 stptn |
|
|
Structuren en ruwbouw (2393)
|
3.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
- Als je Constructie en materiaalleer retail design in je studietraject wil opnemen, raden we je sterk aan dit pas te doen als je reeds geslaagd bent of een tolerantie hebt ingezet voor 2407 Comfort en energie 2, 2401 Constructie en materiaalleer 2A, 2408 Constructie en materiaalleer 2B en 2393 Structuren en ruwbouw
- Als je Constructie en materiaalleer retail design in je studietraject opneemt, raden we je sterk aan dit samen op te nemen met 2414 Ontwerpstudio retail design (samen = in je studieprogramma van hetzelfde academiejaar)
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan een interieure ruimte, al dan niet van architectuurhistorische waarde, ontwerpen waarbij men de beleving en wensen van de gebruiker en/of opdrachtgever steeds centraal stelt. | - EC
| Kan inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en kunsten integreren met kennis en inzicht in de methoden, theorieën en (inter)nationale historische en actuele ontwikkelingen binnen de interieurarchitectuur. | - EC
| Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces. | - EC
| Kan een ontwerp communiceren aan leken en specialisten in beeld, geschreven en gesproken woord en daarbij gebruik maken van de gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige. | - EC
| Kan wetenschappelijke informatie zoeken, ontsluiten, beheren en kritisch synthetiseren en ontwerpt vanuit een onderzoekende houding. | - EC
| Heeft kennis over de specifieke ontwerpeigenschappen binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie en herbestemming en kan de basis onderzoeks- en ontwerpmethodes eigen aan deze domeinen uitvoeren. | - EC
| Kan bij het ontwerpen met inzicht in de eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen van materialen, een concept vertalen naar specifieke ontwerpelementen zoals licht, kleur, vorm en oppervlaktetechnieken. | - EC
| Kan een ruimtelijk concept vertalen naar een ontwerp, rekening houdend met bouw- en installatietechnieken, comfort en energie, en ecologie. | - EC
| Kan op zelfstandige wijze plannen, organiseren, ondernemen en samenwerken in de context van een ontwerpproces en eenvoudige managementtaken uitvoeren in de context van een (ver)bouw(ings)proces. De student kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. | - EC
| Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel komen onder andere volgende leerinhouden aan bod:
In het theoretisch luik:
De nadruk ligt vooral op de vertaling van CUSTOMER EXPERIENCE & LOOK&FEEL in de fysieke commerciele ruimte
- materiaalleer i.f.v. retailomgeving
- plafondsystemen
- reksystemen en displays
- verlichting/liften (retailomgeving)
- voedselveiligheid
- brandbeveiliging i.f.v. retail
- akoestiek
In het Practicum luik:
De theoretische kennis wordt toegepast in diverse opdrachten. Doorheen het semester wordt er ingezet op het toepassen van de theoretische kennis en het experimenteren met materialen en hun constructieve weergave. De opdrachten worden zelfstandig door de student uitgevoerd. Begeleidingsmogelijkheid tijdens de practicum-uren.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Ontwerpstudio ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdrachten in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
Andere: | geïntegreerde opdracht ontwerpstudio retail design |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is voor het examen in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient elk onderdeel van de evaluatie (practicumopdrachten én examen) af te leggen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet tijdig de practicumopdrachten indient en/of niet deelneemt aan het examen, krijgt hij voor de evaluatie van die betreffende zittijd een "N" in plaats van een cijfer (N= niet alle opleidingsonderdelen afgelegd). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 50% practicum-opdrachten en 50% schriftelijk examen. Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdrachten of het examen in eerste zit, kan dit punt worden overgedragen naar de tweede examenkans. Indien de student niet geslaagd is voor de practicum-opdrachten of het examen in eerste zit, dient hij/zij deze opnieuw in te dienen of af te leggen. Ook voor de tweede examenkans geldt dat de student aan elk onderdeel van de evaluatie (practicumopdrachten én examen) dient deel te nemen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De powerpointpresentaties worden beschikbaar gesteld via Blackboard; een overzicht van eventueel ander studiemateriaal wordt ook meegedeeld via Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Jellema deel 5 Afbouw,L.W. ter Laan,ThiemeMeulenhoff bv,9789006951677
- Basics of Interior design - retail design,Stephen Anderson / Lynne Mesher,2019,AVA publishing,9781474289252,update van vorig book (2010)
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Het opleidingsonderdeel is sterk gelinkt aan de ontwerpstudio |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master in de interieurarchitectuur | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel komen onder andere volgende leerinhouden aan bod:
In het theoretisch luik:
De nadruk ligt vooral op de vertaling van CUSTOMER EXPERIENCE & LOOK&FEEL in de fysieke commerciele ruimte
- materiaalleer i.f.v. retailomgeving
- plafondsystemen
- reksystemen en displays
- verlichting/liften (retailomgeving)
- voedselveiligheid
- brandbeveiliging i.f.v. retail
- akoestiek
In het Practicum luik:
De theoretische kennis wordt toegepast in diverse opdrachten. Doorheen het semester wordt er ingezet op het toepassen van de theoretische kennis en het experimenteren met materialen en hun constructieve weergave. De opdrachten worden zelfstandig door de student uitgevoerd. Begeleidingsmogelijkheid tijdens de practicum-uren.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Ontwerpstudio ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdrachten in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
Andere: | geïntegreerde opdracht ontwerpstudio retail design |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is voor het examen in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient elk onderdeel van de evaluatie (practicumopdrachten én examen) af te leggen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet tijdig de practicumopdrachten indient en/of niet deelneemt aan het examen, krijgt hij voor de evaluatie van die betreffende zittijd een "N" in plaats van een cijfer (N= niet alle opleidingsonderdelen afgelegd). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 50% practicum-opdrachten en 50% schriftelijk examen. Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdrachten of het examen in eerste zit, kan dit punt worden overgedragen naar de tweede examenkans. Indien de student niet geslaagd is voor de practicum-opdrachten of het examen in eerste zit, dient hij/zij deze opnieuw in te dienen of af te leggen. Ook voor de tweede examenkans geldt dat de student aan elk onderdeel van de evaluatie (practicumopdrachten én examen) dient deel te nemen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De powerpointpresentaties worden beschikbaar gesteld via Blackboard; een overzicht van eventueel ander studiemateriaal wordt ook meegedeeld via Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Jellema deel 5 Afbouw,L.W. ter Laan,ThiemeMeulenhoff bv,9789006951677
- Basics of Interior design - retail design,Stephen Anderson / Lynne Mesher,2019,AVA publishing,9781474289252,update van vorig book (2010)
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Het opleidingsonderdeel is sterk gelinkt aan de ontwerpstudio |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma master in de interieurarchitectuur | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel komen onder andere volgende leerinhouden aan bod:
In het theoretisch luik:
De nadruk ligt vooral op de vertaling van CUSTOMER EXPERIENCE & LOOK&FEEL in de fysieke commerciele ruimte
- materiaalleer i.f.v. retailomgeving
- plafondsystemen
- reksystemen en displays
- verlichting/liften (retailomgeving)
- voedselveiligheid
- brandbeveiliging i.f.v. retail
- akoestiek
In het Practicum luik:
De theoretische kennis wordt toegepast in diverse opdrachten. Doorheen het semester wordt er ingezet op het toepassen van de theoretische kennis en het experimenteren met materialen en hun constructieve weergave. De opdrachten worden zelfstandig door de student uitgevoerd. Begeleidingsmogelijkheid tijdens de practicum-uren.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Ontwerpstudio ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdrachten in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
Andere: | geïntegreerde opdracht ontwerpstudio retail design |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is voor het examen in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient elk onderdeel van de evaluatie (practicumopdrachten én examen) af te leggen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet tijdig de practicumopdrachten indient en/of niet deelneemt aan het examen, krijgt hij voor de evaluatie van die betreffende zittijd een "N" in plaats van een cijfer (N= niet alle opleidingsonderdelen afgelegd). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 50% practicum-opdrachten en 50% schriftelijk examen. Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdrachten of het examen in eerste zit, kan dit punt worden overgedragen naar de tweede examenkans. Indien de student niet geslaagd is voor de practicum-opdrachten of het examen in eerste zit, dient hij/zij deze opnieuw in te dienen of af te leggen. Ook voor de tweede examenkans geldt dat de student aan elk onderdeel van de evaluatie (practicumopdrachten én examen) dient deel te nemen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De powerpointpresentaties worden beschikbaar gesteld via Blackboard; een overzicht van eventueel ander studiemateriaal wordt ook meegedeeld via Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Jellema deel 5 Afbouw,L.W. ter Laan,ThiemeMeulenhoff bv,9789006951677
- Basics of Interior design - retail design,Stephen Anderson / Lynne Mesher,2019,AVA publishing,9781474289252,update van vorig book (2010)
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Het opleidingsonderdeel is sterk gelinkt aan de ontwerpstudio |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|