Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma in een voorgaande periode: revalidatie bij neurologische aandoeningen (4416).
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op autonome wijze (met behulp van technologie) een (contra-)indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen voor complexe problemen, uitgaande van de hulpvraag, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. | | - DC
| De student kan, op basis van omgang met simulanten of beeldmateriaal, een kinesitherapeutische diagnose stellen. | | | - BC
| De student formuleert, op basis van simulanten of beeldmateriaal, een kinesitherapeutische diagnose. | | - DC
| De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen. | | | - BC
| De student stelt behandeldoelen en een behandelplan op, op basis van de kinesitherapeutische diagnose. | | - DC
| De student kan een volledig klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren. | | | - BC
| De student voert een volledig en doelgericht kinesitherapeutisch onderzoek uit. | - EC
| 2. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op geïntegreerd niveau op basis van een kinesitherapeutische diagnose voor complexe problemen, in overleg met de patiënt/cliënt, behandeldoelen en een preventie- en behandelingsplan opstellen, uitvoeren (met behulp van technologie) en de klinische effectiviteit evalueren. | | - DC
| De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen. | | | - BC
| De student formuleert, op basis van simulanten of beeldmateriaal, een kinesitherapeutische diagnose. | | - DC
| De student kan kinesitherapeutische handelingen correct uitvoeren. | | | - BC
| De student voert kinesitherapeutische handelingen correct uit. | - EC
| 9. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan een kritische synthese maken van internationale wetenschappelijke en vakliteratuur met impact op het evidence-based handelen. | | - DC
| De student kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | | - BC
| De student kan resultaten van literatuur interpreteren volgens ernst van aandoening en klinische relevantie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
RNEU, revalidatie bij neurologische aandoeningen
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden thema's diepgaand uitgewerkt en in praktische lessen toegepast.
De thema's handelen ondermeer over neurofysiologische inzichten, motorische inbeelding en actie-observatie, analyse van de reikbeweging, inzichten in rompcontrole, cognitief-motorische interferentie en dubbeltaak training, intensiteit en dosis van training, gezondheidspromotie alsook multidisciplinaire behandeling van spasticiteit, en blaas- en sexuele dysfuncties. Er is ook levendige casuistiek ifv klinische rederenen en toepassen van leerstof op het einde van het OPO. Themata worden uitgewerkt bij personen met een beroerte, Parkinson, dwarsleasie, MS en andere populaties.
Er zijn leerpaden waarin de thema's geclusterd zijn.
1. Fysiek functioneren: van diagnose tot revalidatie
2. Gezondheidspromotie en participatie
3. Neurale netwerken en toepassingen in de neurorevalidatie
4. Multidisicplinaire behandeling van symptomen
5. Integratie van evidentie en klinische toepassing en redeneren
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘praktijkexamen’). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Physical rehabilitation, assessment and treatment,S.B. O'Sullivan, T.J. Schmitz,5th,F.A. Davis,9780803612471
- Lifespan Neurorehabilitation,Fell, Lunnen, Rauk
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Online leerpaden in SOFIA |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|