Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Algemene chemie 1 (3830)
|
6.0 stptn |
|
|
Industriële proceschemie (2512)
|
3.0 stptn |
|
|
Organische chemie en procestechnologie (4088)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - chemie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| CE 1.3 De student kent de kernbegrippen, werkingsprincipes, denkkaders en berekeningswijzen van eenheidsbewerkingen, courante installaties en procesregelingen in de (bio)chemische industrie. | | | - BC
| De student kent de nodige begrippen met betrekking tot i) regeltechniek: piramide van procesregeling, regelkring, integrator, actuator, PID regelaar, optimalisatie/model gebaseerde regelaar ... en ii) meettechniek: sensoren voor o.a. niveau-, debiet-, druk en temperatuurmeting. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| CE 2.6 De student kan proces- en regelschema's opstellen, lezen en begrijpen. | | | - BC
| De student toont dit aan de hand van praktijkopdrachten omtrent schema lezen. | | - DC
| CE 2.3 De student kan kernbegrippen, denkkaders en berekeningswijzen van diverse eenheidsbewerkingen uit de chemische industrie herkennen en toepassen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in geautomatiseerde processturingen en de courante bijhorende onderdelen. | - EC
| EC3 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan zelfstandig problemen herkennen, op eigen initiatief activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | - DC
| 3.2 De student kan op gestructureerde wijze een technisch-wetenschappelijk project plannen. | | | - BC
| De student wordt tijdens de theorie en werksessies aangezet om zelfstandig meet- en regelsystemen te herkennen, te analyseren en aan te passen indien nodig. Hierbij ligt de focus op het op een veilige en economische manier laten werken van (delen van) een realistische (bio-)chemische fabriek. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan extra info vergaren over praktische meet- en regelsystemen indien nodig/gevraagd. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| De student kan ter beschikking gestelde info over praktische meet en regelsystemen verwerken en interpreteren. | | - DC
| CE 5.1 De student kan bestaande processen, technieken of reacties uit de (bio)chemie, materiaalkunde of microbiologie doelgericht analyseren | | | - BC
| De student kan complete meet- en regelsystemen analyseren en opsplitsen in de verschillende onderdelen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| CE 6.1 De student kan onderbouwde keuzes maken inzake productiemethode, analysetechniek, materialen, apparatuur en/of procesparameters. | | | - BC
| De student kan voor meet en regelproblemen een gepaste keuze maken voor de verschillende onderdelen alsook voor de instellingen van het meet en regelsysteem als geheel. | | | - BC
| De student kan voor een voorgesteld regelsysteem de gepaste instellingen kiezen. | | - DC
| CE 6.3 De student kan een (bio)chemisch, materiaalkundig of microbiologische proces, test of analyse ontwerpen of optimaliseren. | | | - BC
| De student kan met technologische toepassingsgerichte kennis en inzicht in het vakgebied van de regeltechniek de praktische regeling van (delen van) een realistische chemische fabriek uitwerken. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| De student kan mogelijke oorzaken van een mogelijks slechte werking herkennen en analyseren. Hij/zij kan hiervoor gepaste acties voorstellen. | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| De student controleert kritisch elke tussenstap en het eindresultaat op zijn waarheidsgehalte. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan op schriftelijke wijze correcte (technische) informatie over meet- en regelsystemen op een taalkundig correcte, duidelijke en gestructureerde wijze overbrengen. | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan op mondelinge wijze correcte (technische) informatie over meet- en regelsystemen op een taalkundig correcte, duidelijke en gestructureerde wijze overbrengen. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student is zich bewust van praktische implicaties inzake veiligheid en milieu op industriële schaal: hij houdt rekening met opgegeven beperkingen voor de veilige, economische en milieuverantwoorde werking van meet- en regelsystemen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan differentiaalvergelijkingen en integralen oplossen en eenvoudige matrixberekeningen uitvoeren.
|
De student is vertrouwd met warmte- en massabalansen.
|
|
|
Procescontrole
- studie van diverse schema's: kenmerken, lezen, opstellen, coderingen
- overzicht van de piramide van de procescontrole in functie van de verschillende tijd- en ruimteschalen
‑ overzicht van de verschillende elementen bij procescontrole
- overzicht van de verschillende elementen bij procescontrole - meettechnieken: niveau, druk, debiet, temperatuur - systemen:wiskundige modellen, types, voorbeelden, eigenschappen, stabiliteit,...
- tijdrespons van eerste en tweede orde systemen, dode tijd; overdrachtsfuncties - de regelkring: introductie, terugkoppeling, stabiliteit, nauwkeurigheid; schematische voorstelling - de klassieke regelaars (P, PI, PD, PID), praktijkinstelregels, praktische aspecten - overzicht verschillende regelkringen (achterwaartse koppeling, voorwaartse koppeling, cascaderegeling, split range control, override control) - logische schakelingen, introductie tot model-gebaseerde procesregeling / Advanced Process Control
- toepassingsvoorbeelden op(bio)chemische reactoren
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 85 % |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
|
|
Extra info | Permanente evaluatie aan de hand van opdrachten, verslagen en testen. De student kan enkel slagen indien hij minimaal 30% behaalt voor elk evaluatieactiviteit; indien op 1 evaluatieactiviteit minder behaald wordt, bedraagt het eindcijfer maximaal 7/20. De evaluatie bestaat uit een klassikale taak, een presentatie en een schriftelijk examen over de inhoud van de cursus. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Mondeling examen met schriftelijk voorbereiding. Punten van de klassikale taak en de presentatie blijven behouden. Enkel het gedeelte van het afsluitend examen (taken en test) kunnen hernomen worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
MEET- EN REGELTECHNIEK
Cursus Meet- en regeltechniek.Materiaal beschikbaar via het elektronisch leerplatform. Aanvullende leermateriaal: notities uit de les, schema's, brochures, handboeken/boeken (beschikbaar in les), boeken (mediatheek).
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum:
Met de opleiding willen we ingenieurs vormen met een brede algemene, wetenschappelijke en technische kennis, gecombineerd met voldoende voeling voor de praktijk. Het vak Procescontrole behoort tot de leerlijn Proces design en engineering. Het is een ingenieursvak met als voornaamste inhoud de keuze, de analyse en de instelling van processen, meetsystemen en regelkringen. Elk (continu) proces dat automatisch dient te verlopen dwingt het invoeren van een vorm van controle met behulp van meetsystemen en een regelaar af. Het doel is de scheikundige ingenieur in wording in staat te stellen de werking van meetsystemen en regelaars te begrijpen en op een zinvolle wijze te kunnen communiceren met procesoperators en regeltechnici.
Relatie met onderzoek
De student komt in contact met enkele typische onderzoeksvaardigheden: hij/zij wordt aangezet tot kritisch beredeneren van de verschillende stappen uit een proces en net als in het onderzoek komt de vraag naar het waarom (waarom wordt een stap uit het proces zo of zo gedaan) hier sterk aan bod. Relatie met werkveld Meet- en regeltechniek vormt in zijn finaliteit een onmisbare basiskennis bij elk mogelijk automatiseringsproces of ingenieursontwerp in een breed gamma aan technische domeinen, bijvoorbeeld in de procesindustrie (regelen van druk, temperatuur, niveau, debiet). Bij de controle en het onderhoud van processystemen is een zekere meet- en regeltechnische basiskennis onontbeerlijk. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Chemie: optie duurzame procestechnologie of farma en fijnchemie - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Chemie: optie voeding en packaging of kunststoffen en packaging deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Chemie: pba agro- en biotechnologie voor optie voeding en packaging deel 2 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Chemie: pba chemie afstudeerrichting procestechnologie voor alle opties deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Procescontrole - theorie
- studie van diverse schema's: kenmerken, lezen, opstellen, coderingen
- overzicht van de piramide van de procescontrole in functie van de verschillende tijd- en ruimteschalen
‑ overzicht van de verschillende elementen bij procescontrole
- overzicht van de verschillende elementen bij procescontrole - meettechnieken: niveau, druk, debiet, temperatuur - intro regelkringen
- systemen:wiskundige modellen, types, voorbeelden, eigenschappen, stabiliteit,...
- tijdrespons van eerste en tweede orde systemen, dode tijd; overdrachtsfuncties - de regelkring: terugkoppeling, stabiliteit, nauwkeurigheid; schematische voorstelling - de klassieke regelaars (P, PI, PD, PID), praktijkinstelregels, praktische aspecten - overzicht verschillende regelkringen (achterwaartse koppeling, voorwaartse koppeling, cascaderegeling, split range control, override control) - logische schakelingen
- toepassingsvoorbeelden op(bio)chemische reactoren
- logische schakelingen- introductie tot model-gebaseerde procesregeling / Advanced Process Control
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 85 % |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
|
|
Extra info | Permanente evaluatie aan de hand van opdrachten, verslagen en testen. De student kan enkel slagen indien hij minimaal 30% behaalt voor elk evaluatieactiviteit; indien op 1 evaluatieactiviteit minder behaald wordt, bedraagt het eindcijfer maximaal 7/20. De evaluatie bestaat uit een klassikale taak, een presentatie en een schriftelijk examen over de inhoud van de cursus. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Mondeling examen met schriftelijk voorbereiding. Punten van de klassikale taak en de presentatie blijven behouden. Enkel het gedeelte van het afsluitend examen (taken en test) kunnen hernomen worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
MEET- EN REGELTECHNIEK
Cursus Meet- en regeltechniek.Materiaal beschikbaar via het elektronisch leerplatform. Aanvullende leermateriaal: notities uit de les, schema's, brochures, handboeken/boeken (beschikbaar in les), boeken (mediatheek).
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum:
Met de opleiding willen we ingenieurs vormen met een brede algemene, wetenschappelijke en technische kennis, gecombineerd met voldoende voeling voor de praktijk. Het vak Procescontrole behoort tot de leerlijn Proces design en engineering. Het is een ingenieursvak met als voornaamste inhoud de keuze, de analyse en de instelling van processen, meetsystemen en regelkringen. Elk (continu) proces dat automatisch dient te verlopen dwingt het invoeren van een vorm van controle met behulp van meetsystemen en een regelaar af. Het doel is de scheikundige ingenieur in wording in staat te stellen de werking van meetsystemen en regelaars te begrijpen en op een zinvolle wijze te kunnen communiceren met procesoperators en regeltechnici.
Relatie met onderzoek
De student komt in contact met enkele typische onderzoeksvaardigheden: hij/zij wordt aangezet tot kritisch beredeneren van de verschillende stappen uit een proces en net als in het onderzoek komt de vraag naar het waarom (waarom wordt een stap uit het proces zo of zo gedaan) hier sterk aan bod. Relatie met werkveld Meet- en regeltechniek vormt in zijn finaliteit een onmisbare basiskennis bij elk mogelijk automatiseringsproces of ingenieursontwerp in een breed gamma aan technische domeinen, bijvoorbeeld in de procesindustrie (regelen van druk, temperatuur, niveau, debiet). Bij de controle en het onderhoud van processystemen is een zekere meet- en regeltechnische basiskennis onontbeerlijk. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|