Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Materiaalkunde en productietechnologie 2 (4067)
|
5.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Materiaalkunde schakel (4373)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - elektromechanica- optie ontwerp & productie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EM 2.12 De student heeft inzicht in materiaalkeuze, eigenschappen en toepassingen voor verschillende materiaalgroepen en in meetmethodes voor het opmeten van werkstukken en karakteriseren van materiaaleigenschappen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de voornaamste staalsoorten en andere metaallegeringen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de technieken voor warmtebehandeling, oppervlakteveredeling en het aanbrengen van deklagen op metalen op gebied van werking, doel en eigenschappen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in meetprocedures voor kwaliteitscontrole na een warmtebehandeling, oppervlakteveredeling of aanbrengen van een deklaag. | | | - BC
| De student heeft inzicht in corrosietypes en preventietechnieken. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| In het labo verzamelt de student met behulp van databanken en bedrijfsinformatie gegevens over een bepaald gereedschapsstaal. | | - DC
| 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen. | | | - BC
| In het labo evalueert de student de hardbaarheid van dit gereedschapsstaal en bepaalt de student de hardheid en de microstructuur van het materiaal in leveringstoestand. | | | - BC
| In het labo controleert de student de kwaliteit van oppervlaktegeharde of -veredelde producten uit de industriële praktijk. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| In het labo (cf. EC4) analyseert de student de samenstelling, microstructuur en eigenschappen van een gereedschapsstaal en de kwaliteit van warmtebehandelingen en oppervlaktegeharde producten. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| EM 6.8 De student kan een gepast materiaal en/of materiaalverwerking selecteren. | | | - BC
| De student kan voor een gegeven staalsoort en concrete toepassing een warmtebehandeling voorstellen en verantwoorden. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| In het labo reflecteert de student kritisch over de meetmethodes en -resultaten. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| In het kader van de laboactiviteiten (cf. EC4 en 5) schrijft de student een materiaaldossier over een gereedschapsstaal en een kwaliteitsrapport van oppervlakte geharde of -veredelde producten uit de industriële praktijk. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student werkt nauwkeurig en efficiënt door gebruik te maken van correcte notaties in formules en berekeningen en het correct schetsen van grafieken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de voornaamste warmtebehandelingen van metalen, kan hun microstructuren verklaren aan de hand van evenwichtsdiagrammen en kan verbanden leggen met hun mechanische eigenschappen. De student kan passende mechanische testen voorstellen, uitvoeren en microstructuren onderzoeken.
|
|
|
Onze mechanische technologie werd groot en steunt nog zeer sterk op de mogelijkheden van staalsoorten. Vooral van een ingenieur in de elektromechanica wordt verwacht dat hij/zij weet hoe staalsoorten zich gedragen en hoe men de gewenste eigenschappen kan bekomen. Een beperkt aantal lessen moeten de labozittingen structureren zodat studenten ervaren en begrijpen hoe men eigenschappen van metalen (i.c. staalsoorten) kan sturen en optimaliseren. De nadruk ligt op redeneervaardigheden (begrijpen), en het oplossen van concrete problemen (toepassen van de kennis): bepalen van de hardingsdiepte, gebruiken van de Stahlschlüssel, ... Ook het gebruik van domeinspecifieke informatiebronnen als CES, brochures van grondstofleveranciers (Uddeholm, Böhler, ...) en vakliteratuur nemen een belangrijke plaats in.
Hoorcolleges:
1. Warmtebehandeling van staalsoorten 1.1 Indeling van staalsoorten (koolstofstaal, gelegeerd staal, gereedschapsstaal) 1.2 Warmtebehandelingen: principes, uitvoering en eigenschappen 1.3 Selectieve hardingsmethoden voor oppervlakteveredeling 2. Corrosie en roestvaste staalsoorten 2.1 Principe en corrosietypen 2.2 Indeling en gebruik van roestvast staal 3. Oppervlaktebehandelingen
Practicum:
1. Opstellen van een materiaaldossier 2. Spectroscopie & Galvaniseren 3. Bedrijfsbezoeken STC en Oerlikon Balzers 4. Kwaliteitscontrole van oppervlaktegeharde producten
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen voor het volledige opleidingsonderdeel dient de student een minimum van 8/20 te behalen voor elk van de deelevaluaties (schriftelijk examen 75%, laboverslagen materiaalkunde 25%). |
|
|
|
Gevolg | Indien een student minder dan 8/20 haalt op één of meerdere deelevaluaties dan is het totaalcijfer voor het opleidingsonderdeel maximaal 9/20. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Herkansing is enkel mogelijk voor het schriftelijk examen materiaalkunde (75%). Overdracht van het cijfer permanente evaluatie (labo 25%) naar het volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimum 12/20 behaalde. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Nota's en presentaties gebruikt in de hoorcolleges.
Databanken (o.a. Ashby-software: CES Edupack) en leveranciersinfo. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Materiaalkunde,K.G. Budinski en M.K. Budinski,Negende,Pearson Benelux B.V.,9789043026130 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het leerdomein/curriculum:
Dit opleidingsonderdeel is de derde stap in de materiaalkundige vorming van de bachelor elektromechanica. In het vak "Inleiding tot de materiaal- en productietechnologie" werden alle materialen en hun eigenschappen behandeld en in het Ashby systeem gesitueerd. In "Materiaalkunde en productietechnologie 2" werd ingegaan op (warmte)behandelingen waarmee structuren en eigenschappen kunnen gestuurd worden. Schakelstudenten hebben voorgaande thema's in één schakelvak gezien. In "Toegepaste materiaalkunde" richten we ons vooral op de vertaling van de wetenschappelijke inzichten naar de industriële praktijk.
Relatie met onderzoek:
Het vak Toegepaste Materiaalkunde is sterk gerelateerd met het fundamentele inzicht in het materiaalgedrag van staalsoorten zoals dit in allerhande (warmte-)behandelingen toegepast wordt. In de uitwerking van zowel theorie als labozittingen wordt intens gebruik gemaakt van probleemstelling en materialen zoals die in onderzoeken aan bod kwamen gedurende meerdere afstudeeropdrachten. Studenten moeten onderzoeksgerelateerde opdrachten uitvoeren en op een kritische manier evalueren.
Relatie met werkveld:
STC (Surface Treatment Company) is de belangrijkste harderij in de regio en beschikt over heel wat verschillende veredelingstechnieken. Oerlikon Balzers is wereldleider in het domein van coatings die prestaties van gereedschappen en componenten aanzienlijk verbeteren. De relatie met de industriële praktijk staat centraal in deze cursus. Het deel rond oppervlaktebehandelingen is gericht naar het bedrijfsbezoek bij STC en de materialen die in de labozittingen gebruikt worden komen vanuit de praktijk bij STC. Het deel rond coatings is gericht naar het bedrijfsbezoek bij Oerlikon Balzers, maar ook de andere topics zijn industrieel gericht en werken met materiaal van Uddeholm, Böhler, Hasco of DME.
De gerichtheid van deze cursus op de industriële praktijk wordt door de studenten en de industrie sterk gewaardeerd en bekeken als een belangrijke meerwaarde in de opleiding. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Elektromechanica optie ontwerp en productie - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kent de voornaamste warmtebehandelingen van metalen, kan hun microstructuren verklaren aan de hand van evenwichtsdiagrammen en kan verbanden leggen met hun mechanische eigenschappen. De student kan passende mechanische testen voorstellen, uitvoeren en microstructuren onderzoeken.
|
|
|
Onze mechanische technologie werd groot en steunt nog zeer sterk op de mogelijkheden van staalsoorten. Vooral van een ingenieur in de elektromechanica wordt verwacht dat hij/zij weet hoe staalsoorten zich gedragen en hoe men de gewenste eigenschappen kan bekomen. Een beperkt aantal lessen moeten de labozittingen structureren zodat studenten ervaren en begrijpen hoe men eigenschappen van metalen (i.c. staalsoorten) kan sturen en optimaliseren. De nadruk ligt op redeneervaardigheden (begrijpen), en het oplossen van concrete problemen (toepassen van de kennis): bepalen van de hardingsdiepte, gebruiken van de Stahlschlüssel, ... Ook het gebruik van domeinspecifieke informatiebronnen als CES, brochures van grondstofleveranciers (Uddeholm, Böhler, ...) en vakliteratuur nemen een belangrijke plaats in.
Hoorcolleges:
1. Warmtebehandeling van staalsoorten 1.1 Indeling van staalsoorten (koolstofstaal, gelegeerd staal, gereedschapsstaal) 1.2 Warmtebehandelingen: principes, uitvoering en eigenschappen 1.3 Selectieve hardingsmethoden voor oppervlakteveredeling 2. Corrosie en roestvaste staalsoorten 2.1 Principe en corrosietypen 2.2 Indeling en gebruik van roestvast staal 3. Oppervlaktebehandelingen
Practicum:
1. Opstellen van een materiaaldossier 2. Spectroscopie & Galvaniseren 3. Bedrijfsbezoeken STC en Oerlikon Balzers 4. Kwaliteitscontrole van oppervlaktegeharde producten
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen voor het volledige opleidingsonderdeel dient de student een minimum van 8/20 te behalen voor elk van de deelevaluaties (schriftelijk examen 75%, laboverslagen materiaalkunde 25%). |
|
|
|
Gevolg | Indien een student minder dan 8/20 haalt op één of meerdere deelevaluaties dan is het totaalcijfer voor het opleidingsonderdeel maximaal 9/20. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Herkansing is enkel mogelijk voor het schriftelijk examen materiaalkunde (75%). Overdracht van het cijfer permanente evaluatie (labo 25%) naar het volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimum 12/20 behaalde. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Nota's en presentaties gebruikt in de hoorcolleges.
Databanken (o.a. Ashby-software: CES Edupack) en leveranciersinfo. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Materiaalkunde,K.G. Budinski en M.K. Budinski,Negende,Pearson Benelux B.V.,9789043026130 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het leerdomein/curriculum:
Dit opleidingsonderdeel is de derde stap in de materiaalkundige vorming van de bachelor elektromechanica. In het vak "Inleiding tot de materiaal- en productietechnologie" werden alle materialen en hun eigenschappen behandeld en in het Ashby systeem gesitueerd. In "Materiaalkunde en productietechnologie 2" werd ingegaan op (warmte)behandelingen waarmee structuren en eigenschappen kunnen gestuurd worden. Schakelstudenten hebben voorgaande thema's in één schakelvak gezien. In "Toegepaste materiaalkunde" richten we ons vooral op de vertaling van de wetenschappelijke inzichten naar de industriële praktijk.
Relatie met onderzoek:
Het vak Toegepaste Materiaalkunde is sterk gerelateerd met het fundamentele inzicht in het materiaalgedrag van staalsoorten zoals dit in allerhande (warmte-)behandelingen toegepast wordt. In de uitwerking van zowel theorie als labozittingen wordt intens gebruik gemaakt van probleemstelling en materialen zoals die in onderzoeken aan bod kwamen gedurende meerdere afstudeeropdrachten. Studenten moeten onderzoeksgerelateerde opdrachten uitvoeren en op een kritische manier evalueren.
Relatie met werkveld:
STC (Surface Treatment Company) is de belangrijkste harderij in de regio en beschikt over heel wat verschillende veredelingstechnieken. Oerlikon Balzers is wereldleider in het domein van coatings die prestaties van gereedschappen en componenten aanzienlijk verbeteren. De relatie met de industriële praktijk staat centraal in deze cursus. Het deel rond oppervlaktebehandelingen is gericht naar het bedrijfsbezoek bij STC en de materialen die in de labozittingen gebruikt worden komen vanuit de praktijk bij STC. Het deel rond coatings is gericht naar het bedrijfsbezoek bij Oerlikon Balzers, maar ook de andere topics zijn industrieel gericht en werken met materiaal van Uddeholm, Böhler, Hasco of DME.
De gerichtheid van deze cursus op de industriële praktijk wordt door de studenten en de industrie sterk gewaardeerd en bekeken als een belangrijke meerwaarde in de opleiding. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|