Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Radiobiologie en stralingsbescherming (2686)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| kan kritisch stralingsbeschermingsgerelateerde maatregels en alara toepassen bij specifieke cases. | | - DC
| DC9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| kan kritisch stralingsbescherming en nucleaire veiligheidsgerelateerde aspecten communiceren | - EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie beschikt over gevorderde toepassingsgerichte deskundigheid in stralingsbescherming en stralingshygiëne. | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| kan praktische stralingsbescherming en de hiermee verbonden regelgeving beschrijven voor verschillende industriële sectoren. | | | - BC
| kan het systeem van inwendige en externe dosimetrie beschrijven. | | - DC
| DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| kan de achterliggende factoren van stralingsbeschermingsgerelateerde problemen in verschillende sectoren verklaren. | | | - BC
| kan de basis van nationale en internationale wetgeving rond stralingsbescherming duiden. | | | - BC
| kan de basis en gehanteerde methoden voor inwendige en externe dosimetrie duiden. | | - DC
| DC3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| kan stralingsbeschermingsgerelateerde problemen herkennen en een aanpak voorstellen voor cases uit verschillende sectoren. | | - DC
| DC4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| kan informatie opzoeken voor uitwerken en presenteren van case rond stralingsbescherming en nucleaire veiligheid | | - DC
| DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| moet stralingsbescherming en dosimetrie gerelateerd problemen voor een specifieke industriële case correct kunnen analyseren en interpreteren. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| moet zelfstandig een oplossing vanuit stralingsbeschermings- en nucleaire veiligheidsperspectief, rekening houden met wettelijke vereisten, kunnen voorstellen en ontwerpen voor een specifiek specifieke industriële situaties binnen een theoretisch vraagstuk. | | - DC
| DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| kan de systematische methoden voor dosimetrie en stralingsbescherming gebruiken om een industrieel bruikbare oplossing te implementeren. | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| kan, aan de hand van concrete industriële cases, kritisch reflecteren over stralingsgerelateerde problemen in verschillende industriële sectoren rekening houdend met de wettelijke vereisten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de basisprincipes van rabiobiologie en stralingsbescherming.
|
|
|
De cursus Stralingsbescherming en dosimetrie geeft naast de wetenschappelijke basisvakken en de meer technische specialisatievakken, een noodzakelijke basis voor ieder die zich 'stralingsdeskundig' wil noemen, met een speciale aandacht voor de bescherming van werknemers, bevolking en milieu. Ethische en economische aspecten worden niet uit de weg gegaan. De cursus richt zich in belangrijke mate op stralingsbescherming en dosimetrie gerelateerde problemen binnen de industrie.
De wettelijke basis om als erkend deskundige in de stralingsbescherming (klasse 2) te kunnen handelen in verschillende sectoren wordt door deze cursus behandeld. Er wordt aandacht besteed aan het conceptueel kader van de stralingbescherming en de praktische toepassing ervan, de Belgische regelgeving en internationale regels en normen inzake stralingsbescherming. De specifieke aspecten van transportregelgeving en het werken met weesbronen komen ook aan bod. Er is de nodige aandacht voor risicoanalyse en preventiebeleid inzake nucleaire veiligheid en de hiermee verbonden veiligheidscultuur. De cursus behandelt het risico op kanker en de notie ALARA, zowel bij beroepsmatige blootstelling, medische blootstelling als publieke blootstelling. Bij de studie van het wettelijk kader wordt Hierbij in de eerste plaats gekeken naar het impact van deze regelgeving op verschillende industrieële sectoren en naar good practises om ALARA toe te passen binnen de industrieële praktijk van verschillende sectoren. Het opleidingsonderdeel behandelt daarnaast zowel externe als inwendige dosimetrie.
Structuur:
- Basisprincipes van de stralingsbescherming
- Inwendige en externe dosimetrie
- Internationale regels en normen voor stralingsbescherming en nucleaire veiligheid
- Belgische regelgeving (incl. transportregelgeving) voor stralingsbescherming en nucleaire veiligheid
- Praktische stralingsbescherming en implementatie nucleaire veiligheid in verschillende industriële sectoren
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de presentatie blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid voor de presentatie van het project. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid voor de presentatie van het project dient de student de docent binnen de 48 uur te contacteren voor een mogelijke vervangopdracht.
Bij ongewettigde afwezigheid tijdens de presentatie van het project krijgt de student als eindresultaat een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd) voor het volledige opleidingsonderdeel. Dit betekent dat dit opleidingsonderdeel volgend academiejaar moet hernomen worden. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de permanente evaluatie (presentatie project) is er geen tweede examenkans. De behaalde punten van de eerste examenkans blijven behouden.
Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch de permanente evaluatie te hernemen, maar hij moet dit expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste ontmoeting.
Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen de permanente evaluatie volledig opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste ontmoeting met de docent navraag te doen naar het behaalde punt van het vorig academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Physics for Radiation Protection: A Handbook,James Martin,3e editie,Wiley,9783527411764,aankoopbaar in pdf |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Euratom Basic Safety Standards, RICHTLIJN 2013/59/EURATOM (5 december 2013) |
|
ICRP, 2007. The 2007 Recommendations of the International Commission on Radiological Protection. ICRP Publication 103. Ann. ICRP 37 (2-4). |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met het onderzoek: Geen enkel onderzoek in de radiologische en de nucleaire technologie mag uitgevoerd worden zonder de noodzakelijke basiskennis van de radiobiologie en de stralingsbescherming (labo, stage, werkzitting, masterproef, ...).
Relatie met het werkveld: Voor een gediplomeerde nucleair ingenieur is de kennis van de stralingsbescherming een cruciale wetenschappelijke en toegepaste basis voor de nucleaire en de radiologische praktijk. Hij/zij moet de functie van 'stralingsdeskundige' (RPE/RPO) op zich/haar kunnen nemen. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 5.2. De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks en/of innovatiecomponent. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor de specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de basisprincipes van rabiobiologie en stralingsbescherming.
|
|
|
De cursus Stralingsbescherming en dosimetrie geeft naast de wetenschappelijke basisvakken en de meer technische specialisatievakken, een noodzakelijke basis voor ieder die zich 'stralingsdeskundig' wil noemen, met een speciale aandacht voor de bescherming van werknemers, bevolking en milieu. Ethische en economische aspecten worden niet uit de weg gegaan. De cursus richt zich in belangrijke mate op stralingsbescherming en dosimetrie gerelateerde problemen binnen de industrie.
De wettelijke basis om als erkend deskundige in de stralingsbescherming (klasse 2) te kunnen handelen in verschillende sectoren wordt door deze cursus behandeld. Er wordt aandacht besteed aan het conceptueel kader van de stralingbescherming en de praktische toepassing ervan, de Belgische regelgeving en internationale regels en normen inzake stralingsbescherming. De specifieke aspecten van transportregelgeving en het werken met weesbronen komen ook aan bod. Er is de nodige aandacht voor risicoanalyse en preventiebeleid inzake nucleaire veiligheid en de hiermee verbonden veiligheidscultuur. De cursus behandelt het risico op kanker en de notie ALARA, zowel bij beroepsmatige blootstelling, medische blootstelling als publieke blootstelling. Bij de studie van het wettelijk kader wordt Hierbij in de eerste plaats gekeken naar het impact van deze regelgeving op verschillende industrieële sectoren en naar good practises om ALARA toe te passen binnen de industrieële praktijk van verschillende sectoren. Het opleidingsonderdeel behandelt daarnaast zowel externe als inwendige dosimetrie.
Structuur:
- Basisprincipes van de stralingsbescherming
- Inwendige en externe dosimetrie
- Internationale regels en normen voor stralingsbescherming en nucleaire veiligheid
- Belgische regelgeving (incl. transportregelgeving) voor stralingsbescherming en nucleaire veiligheid
- Praktische stralingsbescherming en implementatie nucleaire veiligheid in verschillende industriële sectoren
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de presentatie blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid voor de presentatie van het project. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid voor de presentatie van het project dient de student de docent binnen de 48 uur te contacteren voor een mogelijke vervangopdracht.
Bij ongewettigde afwezigheid tijdens de presentatie van het project krijgt de student als eindresultaat een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd) voor het volledige opleidingsonderdeel. Dit betekent dat dit opleidingsonderdeel volgend academiejaar moet hernomen worden. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de permanente evaluatie (presentatie project) is er geen tweede examenkans. De behaalde punten van de eerste examenkans blijven behouden.
Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch de permanente evaluatie te hernemen, maar hij moet dit expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste ontmoeting.
Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen de permanente evaluatie volledig opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste ontmoeting met de docent navraag te doen naar het behaalde punt van het vorig academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Physics for Radiation Protection: A Handbook,James Martin,3e editie,Wiley,9783527411764,aankoopbaar in pdf |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Euratom Basic Safety Standards, RICHTLIJN 2013/59/EURATOM (5 december 2013) |
|
ICRP, 2007. The 2007 Recommendations of the International Commission on Radiological Protection. ICRP Publication 103. Ann. ICRP 37 (2-4). |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met het onderzoek: Geen enkel onderzoek in de radiologische en de nucleaire technologie mag uitgevoerd worden zonder de noodzakelijke basiskennis van de radiobiologie en de stralingsbescherming (labo, stage, werkzitting, masterproef, ...).
Relatie met het werkveld: Voor een gediplomeerde nucleair ingenieur is de kennis van de stralingsbescherming een cruciale wetenschappelijke en toegepaste basis voor de nucleaire en de radiologische praktijk. Hij/zij moet de functie van 'stralingsdeskundige' (RPE/RPO) op zich/haar kunnen nemen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|