Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Elektromechanica optie automatisering - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Elektromechanica optie ontwerp en productie - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Elektronica-ICT - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Energie - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW informatica - deel 2 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie - gemeenschappelijk - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student is vertrouwd met de belangrijkste concepten uit de beschrijvende statistiek.
|
|
|
● Algemene begrippen uit kansrekenen (kans en kansregels, discrete en continue toevalsveranderlijken, kansfunctie en kansdichtheid, karakteristieke getallen bij een kansverdeling, bijzondere discrete en continue kansverdelingen, de centrale limietstelling, de kansverdeling van een steekproefgrootheid)
● Opstellen van betrouwbaarheidsintervallen (het begrip betrouwbaarheidsinterval en betrouwbaarheidsniveau, betrouwbaarheidsintervallen van populatieparameters bij gebruik van grote en kleine steekproeven, bepalen van de steekproefomvang)
● Testen van hypothesen (basisprincipes van het testen van een hypothese, statistische testen over een populatieparameter bij gebruik van grote en kleine steekproeven, statistische testen voor vergelijken van twee populatieparameters bij het gebruik van niet‑gepaarde en gepaarde steekproeven, testen van kanstheoretische modellen)
● Lineaire en niet‑lineaire regressietechnieken (zuiver lineair model, lineariseerbare modellen en veeltermmodellen met inbegrip van residu‑analyse en opstellen van voorspellingsintervallen).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de 1ste examenkans blijven behouden (20%), tenzij de student beslist (op de dag van de 2de examenkans) om deel te nemen aan de herkansingscomputertest (met formularium & zonder rekentoestel). Dan komen de nieuwe punten in de plaats te staan. |
|
|
|
|
|
Andere: | Computertest Excel |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Bij de computertest Excel wordt een formularium ter beschikking gesteld door de docent. Bij de computertest Excel is geen meertijd toegelaten.
Bij het schriftelijk examen mag de student gebruik maken van het TI-Nspire CX CAS rekentoestel op voorwaarde dat het permanent geheugen EN het werkgeheugen leeg zijn voor de start van het examen en wordt een formularium ter beschikking gesteld door de docent. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet aanwezig zijn bij zowel de permanente evaluatie als het schriftelijk examen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student voor de permanente evaluatie of het schriftelijk examen ongewettigd afwezig is, krijgt hij/zij de code N (evaluatie niet volledig afgelegd) als eindresultaat voor het volledige OO. Indien de student voor beide onderdelen ongewettigd afwezig is, krijgt hij/zij de code A als eindresultaat. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de computertest Excel van de eerste examenkans blijven behouden, tenzij de student beslist (op de dag van de tweede examenkans) om deel te nemen aan de herkansingstest (met formularium & zonder rekentoestel). Dan komen de nieuwe punten van de computertest in de plaats te staan van de oude. Sowieso is bij het opnemen van een tweede examenkans, deelname aan het schriftelijk examen verplicht (dus enkel de computertest herkansen is niet mogelijk). Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar is niet mogelijk. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Oefeningenbundel Statistiek,Te koop in de Campusboekhandel |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Elektronische leeromgeving - TI-Nspire CAS rekentoestel (sterk aanbevolen) - Computersoftware (Excel) - Aanvullend naslagmateriaal: Statistiek in de praktijk, David S. Moore en George P. McCabe, Academic Service, ISBN 90 395 1421 6 Statistiek voor technici met behulp van Excel en TI 83, Theo van Pelt, Marjo Stevens, Academic Service, ISBN 90 395 0582 9 Statistiek en wetenschap, J. Beirlant, G. Dierckx, M. Hubert, Acco, ISBN 90 334 5878 0 Statistiek: Een inleiding voor het hoger onderwijs, James T. McClave, P.George Benson en Terry Sincich, Pearson, I SBN90 430 0501 0 http://www.wynneconsult.com/ http://lstat.kuleuven.be/java/index.htm |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen het curriculum/leerlijn: Is basis voor: het oplossen van problemen en de verwerking van de resultaten van project- of labo-opdrachten binnen het kader van de masterproef of diverse ingenieursdisciplines van de opleiding.
Relatie met onderzoek: De student(e) verwerft voldoende inzicht en vaardigheid om de belangrijkste statistische begrippen zelfstandig toe te passen, nieuwe informatie te verwerven en te structureren. Een kritische ingesteldheid ten opzichte van het eigen denken en de discipline en het vermogen om probleemoplossend te werken, worden aangeleerd in de oefeningen. De student verwerft een wetenschappelijke basisvorming die nodig is om te komen tot een beredeneerde kennis. De fundamenten voor de ontwikkeling van een kritische onderzoeksattitude worden in de wetenschapsvakken gelegd waarbij wiskunde en statistiek een voortrekkersrol vervullen.
Relatie met werkveld: Elke toekomstige ingenieur zal op de een of andere manier gebruik maken van de mogelijkheden die hem geboden worden door de computer. Op statistisch vlak is het vaak de ingenieur die de steekproefmetingen van de medewerkers op de vloer visualiseert, veralgemeent en eventuele voorspellingen maakt voor de hele partij. De kans dat een industrieel ingenieur te werk wordt gesteld in de kwaliteitsdienst van een bedrijf is zeker niet ondenkbaar. Gezien het analyseren van deze kwaliteit en het treffen van beslissingen op alle vlakken voor een groot deel gebeuren met behulp van statistische technieken is het noodzakelijk dat de ingenieur de basisregels van statistiek onder de knie heeft. |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen bouwkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
● Algemene begrippen uit kansrekenen (kans en kansregels, discrete en continue toevalsveranderlijken, kansfunctie en kansdichtheid, karakteristieke getallen bij een kansverdeling, bijzondere discrete en continue kansverdelingen, de centrale limietstelling, de kansverdeling van een steekproefgrootheid)
● Opstellen van betrouwbaarheidsintervallen (het begrip betrouwbaarheidsinterval en betrouwbaarheidsniveau, betrouwbaarheidsintervallen van populatieparameters bij gebruik van grote en kleine steekproeven, bepalen van de steekproefomvang)
● Testen van hypothesen (basisprincipes van het testen van een hypothese, statistische testen over een populatieparameter bij gebruik van grote en kleine steekproeven, statistische testen voor vergelijken van twee populatieparameters bij het gebruik van niet‑gepaarde en gepaarde steekproeven, testen van kanstheoretische modellen)
● Lineaire en niet‑lineaire regressietechnieken (zuiver lineair model, lineariseerbare modellen en veeltermmodellen met inbegrip van residu‑analyse en opstellen van voorspellingsintervallen).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de 1ste examenkans blijven behouden (20%), tenzij de student beslist (op de dag van de 2de examenkans) om deel te nemen aan de herkansingscomputertest (met formularium & zonder rekentoestel). Dan komen de nieuwe punten in de plaats te staan. |
|
|
|
|
|
Andere: | Computertest Excel |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Bij de computertest Excel wordt een formularium ter beschikking gesteld door de docent. Bij de computertest Excel is geen meertijd toegelaten.
Bij het schriftelijk examen mag de student gebruik maken van het TI-Nspire CX CAS rekentoestel op voorwaarde dat het permanent geheugen EN het werkgeheugen leeg zijn voor de start van het examen en wordt een formularium ter beschikking gesteld door de docent. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet aanwezig zijn bij zowel de permanente evaluatie als het schriftelijk examen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student voor de permanente evaluatie of het schriftelijk examen ongewettigd afwezig is, krijgt hij/zij de code N (evaluatie niet volledig afgelegd) als eindresultaat voor het volledige OO. Indien de student voor beide onderdelen ongewettigd afwezig is, krijgt hij/zij de code A als eindresultaat. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de computertest Excel van de eerste examenkans blijven behouden, tenzij de student beslist (op de dag van de tweede examenkans) om deel te nemen aan de herkansingstest (met formularium & zonder rekentoestel). Dan komen de nieuwe punten van de computertest in de plaats te staan van de oude. Sowieso is bij het opnemen van een tweede examenkans, deelname aan het schriftelijk examen verplicht (dus enkel de computertest herkansen is niet mogelijk). Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar is niet mogelijk. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Oefeningenbundel Statistiek,Te koop in de Campusboekhandel |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Elektronische leeromgeving - TI-Nspire CAS rekentoestel (sterk aanbevolen) - Computersoftware (Excel) - Aanvullend naslagmateriaal: Statistiek in de praktijk, David S. Moore en George P. McCabe, Academic Service, ISBN 90 395 1421 6 Statistiek voor technici met behulp van Excel en TI 83, Theo van Pelt, Marjo Stevens, Academic Service, ISBN 90 395 0582 9 Statistiek en wetenschap, J. Beirlant, G. Dierckx, M. Hubert, Acco, ISBN 90 334 5878 0 Statistiek: Een inleiding voor het hoger onderwijs, James T. McClave, P.George Benson en Terry Sincich, Pearson, I SBN90 430 0501 0 http://www.wynneconsult.com/ http://lstat.kuleuven.be/java/index.htm |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen het curriculum/leerlijn: Is basis voor: het oplossen van problemen en de verwerking van de resultaten van project- of labo-opdrachten binnen het kader van de masterproef of diverse ingenieursdisciplines van de opleiding.
Relatie met onderzoek: De student(e) verwerft voldoende inzicht en vaardigheid om de belangrijkste statistische begrippen zelfstandig toe te passen, nieuwe informatie te verwerven en te structureren. Een kritische ingesteldheid ten opzichte van het eigen denken en de discipline en het vermogen om probleemoplossend te werken, worden aangeleerd in de oefeningen. De student verwerft een wetenschappelijke basisvorming die nodig is om te komen tot een beredeneerde kennis. De fundamenten voor de ontwikkeling van een kritische onderzoeksattitude worden in de wetenschapsvakken gelegd waarbij wiskunde en statistiek een voortrekkersrol vervullen.
Relatie met werkveld: Elke toekomstige ingenieur zal op de een of andere manier gebruik maken van de mogelijkheden die hem geboden worden door de computer. Op statistisch vlak is het vaak de ingenieur die de steekproefmetingen van de medewerkers op de vloer visualiseert, veralgemeent en eventuele voorspellingen maakt voor de hele partij. De kans dat een industrieel ingenieur te werk wordt gesteld in de kwaliteitsdienst van een bedrijf is zeker niet ondenkbaar. Gezien het analyseren van deze kwaliteit en het treffen van beslissingen op alle vlakken voor een groot deel gebeuren met behulp van statistische technieken is het noodzakelijk dat de ingenieur de basisregels van statistiek onder de knie heeft. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|