View the form in English. |
|
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Structuurmechanica 2 (4389)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: bouwkunde | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan complexe gebouwen, civieltechnische constructies en infrastructuurwerken, inclusief hun fundering, geïntegreerd ontwerpen, technisch uitwerken en berekenen met behulp van innovatieve methoden. | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student moet a.d.h.v. een PE-opdracht aantonen dat hij de basiscomponenten van een niet-lineaire eindige-elementenanalyse kent (oplossingsalgoritme, niet-lineair materiaalmodel, ...). | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan de opgedane kennis van de theoriesessies (zoals de opbouw van een niet-lineair oplossingsalgoritme) herformuleren met het oog op de implementatie in zelfgeschreven programmeercode (bv. MATLAB). | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student moet tijdens een PE-opdracht a.d.h.v. wetenschappelijke literatuur een niet-lineair eindige-elementenmodel implementeren en de resultaten hiervan vergelijken met de in de literatuur gevonden waarden. | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| Met het oog op een volledige niet-lineaire modellering van het faalgedrag van een constructie(-component), zal de student tijdens een PE-opdracht de verschillende (deel-)facetten van een niet-lineair eindige-elementenmodel moeten analyseren en implementeren, deze vervolgens integreren en combineren om alzo te komen tot een werkend numeriek model. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student zal in een PE-opdracht het volledige faalgedrag van een constructie(-onderdeel) simuleren via zelfgeschreven niet-lineaire eindige-elementencode. | | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student zal in een PE-opdracht een niet-lineair eindige-elementenmodel moeten implementeren om het faalgedrag van een constructie(-component) (d.i. het kracht-verplaatsingsdiagram en de faalmode) te onderzoeken. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student zal via een PE-opdracht de resulterende data van een zelf geprogrammeerd niet-lineair eindige-elementenmodel kritisch moeten interpreteren en vergelijken met experimentele resultaten en/of bestaande numerieke resultaten uit de literatuur. | - EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde beoordeelt en maakt een verantwoorde selectie van kwalitatieve ontwerp en -uitvoeringsmethoden rekening houdend met budget, duurzaamheid, veiligheid, ergonomische aspecten en innovatieve technologieën. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student moet in een PE-opdracht gebruik maken van state-of-the-art robuuste en efficiënte ontwerpmethoden om het volledige faalgedrag van een constructie(-onderdeel) te simuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Het opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op Structuurmechanica 1 en Structuurmechanica 2.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel komen geavanceerde structurele analysemethoden aan bod, zoals het gebruik van 3D eindige-elementenmodellen, het analyseren van niet-lineair materiaal- en structuurgedrag, ... Hiervoor wordt bijzondere aandacht besteed aan de ontwikkeling en het gebruik van voorspellende computermodellen.
Het opleidingsonderdeel sluit nauw aan bij het gevoerde academische onderzoek binnen Construction Engineering Research Group (CERG), waarin numerieke modellen worden ontwikkeld voor modellering van schade aan constructies uit beton, metselwerk, hout, ... . Na het volgen van dit opleidingsonderdeel moet de student in staat zijn om een eenvoudig niet-lineair eindige-elementenprogramma te implementeren en de gemaakte keuzes bij het opstellen van het model te argumenteren. De student zal de numerieke resultaten aftoetsen met deze verkregen uit experimentele data (al dan niet uit literatuur) of benaderende analytische resultaten. Er wordt uitvoerig gebruik gemaakt van Engelstalige referentiewerken (zie aanbevolen literatuur) en wetenschappelijke papers om deze doelstellingen te bereiken. De doelstellingen worden afgetoetst d.m.v. een verslag in het kader van een PE-opdracht.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Groepspresentatie ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie. Concreet betekent dit dat: - het verslag ingeleverd moet worden op de gecommuniceerde datum; - de presentatie moet gegeven worden op het afgesproken tijdstip. |
|
|
|
Voorwaarden (Engels) | The student should participate at least at all parts of the evaluation. This implies that: - the report should be turned in at the communicated deadline; - the presentation should be given at the communicated date. |
|
|
|
Gevolg | Bij het laattijdig inleveren van het verslag behaalt de student een 0 voor het gehele opleidingsonderdeel. Bij niet inleveren van het verslag of een ongewettigde afwezigheid bij de presentatie, behaalt de student een N (ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie) voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg (Engels) | When the report is turned in too late, the student will get a 0 for the entire course. When the report is not turned in or when the student is illegally absent during the presentation, he will get an 'N' (illegally absent for (parts of the) evaluation) for the course. |
|
|
|
Extra info | Voor alle deelevaluaties is het kunnen afronden van de opdrachten in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de bovenstaande deelevaluaties. |
|
Extra info (Engels) | For all partial evaluations, finishing the assignment within the allocated timeframe is part of the evaluation. Student in special circumstances who got the facility 'relative extra time', cannot invoke this facility for the abovementioned partial evaluations. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Herwerkt verslag en presentatie van een opdracht in het kader van de permanente evaluatie. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | Updated report and presentation in the framework of a PE assignment. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- slides met cursusmateriaal op elektronisch leerplatform
- voorbeeldprogrammeercodes op elektronisch leerplatform
- programmeersoftware (bv. MATLAB) en/of commerciële analysesoftware (Buildsoft Diamonds, SCIA Engineer, ...)
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met het onderzoek
Een van de onderzoekstopics binnen de Construction Engineering Research Group (CERG) is de numerieke analyse van het faalgedrag van structuren. Het opleidingsonderdeel Structuurmechanica 3 is dan ook nauw verweven met het onderzoek. In de les worden o.a. state-of-the-art toepassingen van de eindige-elementenmethode, ontwikkeld binnen de onderzoeksgroep, gedemonstreerd.
Duurzaamheidsaspecten
Binnen het domein van de structuurmechanica leert de student constructies op een efficiënte manier ontwerpen. D.w.z. dat er met zo weinig mogelijk materiaal nog steeds voldaan kan worden aan de gestelde eisen op vlak van sterkte, stabiliteit en stijfheid. Vanuit die optiek wordt bijgedragen aan een materiaalefficiëntere en dus duurzamere constructie.
|
|
|
|
|
|
| exchange industriële wetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Het opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op Structuurmechanica 1 en Structuurmechanica 2.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel komen geavanceerde structurele analysemethoden aan bod, zoals het gebruik van 3D eindige-elementenmodellen, het analyseren van niet-lineair materiaal- en structuurgedrag, ... Hiervoor wordt bijzondere aandacht besteed aan de ontwikkeling en het gebruik van voorspellende computermodellen.
Het opleidingsonderdeel sluit nauw aan bij het gevoerde academische onderzoek binnen Construction Engineering Research Group (CERG), waarin numerieke modellen worden ontwikkeld voor modellering van schade aan constructies uit beton, metselwerk, hout, ... . Na het volgen van dit opleidingsonderdeel moet de student in staat zijn om een eenvoudig niet-lineair eindige-elementenprogramma te implementeren en de gemaakte keuzes bij het opstellen van het model te argumenteren. De student zal de numerieke resultaten aftoetsen met deze verkregen uit experimentele data (al dan niet uit literatuur) of benaderende analytische resultaten. Er wordt uitvoerig gebruik gemaakt van Engelstalige referentiewerken (zie aanbevolen literatuur) en wetenschappelijke papers om deze doelstellingen te bereiken. De doelstellingen worden afgetoetst d.m.v. een verslag in het kader van een PE-opdracht.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Groepspresentatie ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie. Concreet betekent dit dat: - het verslag ingeleverd moet worden op de gecommuniceerde datum; - de presentatie moet gegeven worden op het afgesproken tijdstip. |
|
|
|
Voorwaarden (Engels) | The student should participate at least at all parts of the evaluation. This implies that: - the report should be turned in at the communicated deadline; - the presentation should be given at the communicated date. |
|
|
|
Gevolg | Bij het laattijdig inleveren van het verslag behaalt de student een 0 voor het gehele opleidingsonderdeel. Bij niet inleveren van het verslag of een ongewettigde afwezigheid bij de presentatie, behaalt de student een N (ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie) voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg (Engels) | When the report is turned in too late, the student will get a 0 for the entire course. When the report is not turned in or when the student is illegally absent during the presentation, he will get an 'N' (illegally absent for (parts of the) evaluation) for the course. |
|
|
|
Extra info | Voor alle deelevaluaties is het kunnen afronden van de opdrachten in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de bovenstaande deelevaluaties. |
|
Extra info (Engels) | For all partial evaluations, finishing the assignment within the allocated timeframe is part of the evaluation. Student in special circumstances who got the facility 'relative extra time', cannot invoke this facility for the abovementioned partial evaluations. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Herwerkt verslag en presentatie van een opdracht in het kader van de permanente evaluatie. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | Updated report and presentation in the framework of a PE assignment. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- slides met cursusmateriaal op elektronisch leerplatform
- voorbeeldprogrammeercodes op elektronisch leerplatform
- programmeersoftware (bv. MATLAB) en/of commerciële analysesoftware (Buildsoft Diamonds, SCIA Engineer, ...)
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met het onderzoek
Een van de onderzoekstopics binnen de Construction Engineering Research Group (CERG) is de numerieke analyse van het faalgedrag van structuren. Het opleidingsonderdeel Structuurmechanica 3 is dan ook nauw verweven met het onderzoek. In de les worden o.a. state-of-the-art toepassingen van de eindige-elementenmethode, ontwikkeld binnen de onderzoeksgroep, gedemonstreerd.
Duurzaamheidsaspecten
Binnen het domein van de structuurmechanica leert de student constructies op een efficiënte manier ontwerpen. D.w.z. dat er met zo weinig mogelijk materiaal nog steeds voldaan kan worden aan de gestelde eisen op vlak van sterkte, stabiliteit en stijfheid. Vanuit die optiek wordt bijgedragen aan een materiaalefficiëntere en dus duurzamere constructie.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|