Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de biologie | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De bachelor Biologie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevante wetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | - EC
| EC 4: De bachelor Biologie kan mathematische en/of statistische begrippen en modellen correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van eenvoudige biologische problemen en gegevensverzamelingen om tot een gefundeerde conclusie te komen. | - EC
| EC 6: De bachelor Biologie kan onder begeleiding een beperkt onderzoek concipiëren: hij/zij is in staat een biologisch(e) probleem en hypothese te formuleren en een onderzoeksplan op te stellen en uit te voeren. Hiertoe kan hij/zij wetenschappelijke bronnen, inclusief anderstalige, raadplegen en gebruiken. | - EC
| EC 7: De bachelor Biologie kan onder begeleiding onderzoeksmethodes en interpretaties kritisch evalueren en de intrinsieke onzekerheden en beperkingen plaatsen.
| - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management). | - EC
| EC 11: De bachelor Biologie gedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student(e) beheerst technieken van exploratieve data analyse voor univariate en bivariate gegevens. De student(e) kan methoden van dataverwerving en proefopzet beschrijven. De student(e) kent basisconcepten betreffende experimentele fouten en onzekerheid. De student(e) kan de elementaire rekenregels voor kansen en voorwaardelijke kansen hanteren. De student(e) kan werken met verdelingen en dichtheden van stochastische veranderlijken. De student(e) kent de klassieke voorbeelden van discrete en continue kansmodellen. De student(e) kan voor gemiddelden, proporties en varianties betrouwbaarheidsintervallen opstellen en interpreteren. De student(e) kan hypothesen toetsen over één of meerdere gemiddelden, proporties of varianties, en hiervoor een p-waarde berekenen en interpreteren (statistische significantie). De student(e) kent de basisprincipes van niet-parametrische concepten en methodes. De student(e) kent de basisprincipes van het opstellen van een studie en kan de steekproefgrootte berekenen voor een eenvoudige hypothesetoets. De student(e) kan onafhankelijkheid toetsen met behulp van data in een kruistabel. De student(e) kan nagaan of een steekproef uit een bepaalde verdeling komt. De student(e) kan alle hierboven beschreven statistische analyses uitvoeren met een statistisch computerpakket en de resultaten op een correcte manier presenteren.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | opdracht, deels of volledig via software, waarbij resultaten dienen gerapporteerd te worden. |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 90 % |
|
|
Andere: | Examen over theorie en oefeningen |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het deelcijfer voor de opdracht wordt overgenomen naar de tweede zittijd. Dit gedeelte van de evaluatie kan niet hernomen worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
R open source software (meest recente versie) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Opmerking voor masterstudenten in de rechten: Opdat jullie voldoende voorkennis in statistiek zouden hebben om de master Global Health aan te vatten, wordt sterk geadviseerd om dit opleidingsonderdeel op te nemen. |
|
|
|
|
|
| keuze master voor corporate (UH) | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
keuze master voor private (UH) | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master rechten OR | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student(e) beheerst technieken van exploratieve data analyse voor univariate en bivariate gegevens. De student(e) kan methoden van dataverwerving en proefopzet beschrijven. De student(e) kent basisconcepten betreffende experimentele fouten en onzekerheid. De student(e) kan de elementaire rekenregels voor kansen en voorwaardelijke kansen hanteren. De student(e) kan werken met verdelingen en dichtheden van stochastische veranderlijken. De student(e) kent de klassieke voorbeelden van discrete en continue kansmodellen. De student(e) kan voor gemiddelden, proporties en varianties betrouwbaarheidsintervallen opstellen en interpreteren. De student(e) kan hypothesen toetsen over één of meerdere gemiddelden, proporties of varianties, en hiervoor een p-waarde berekenen en interpreteren (statistische significantie). De student(e) kent de basisprincipes van niet-parametrische concepten en methodes. De student(e) kent de basisprincipes van het opstellen van een studie en kan de steekproefgrootte berekenen voor een eenvoudige hypothesetoets. De student(e) kan onafhankelijkheid toetsen met behulp van data in een kruistabel. De student(e) kan nagaan of een steekproef uit een bepaalde verdeling komt. De student(e) kan alle hierboven beschreven statistische analyses uitvoeren met een statistisch computerpakket en de resultaten op een correcte manier presenteren.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | opdracht, deels of volledig via software, waarbij resultaten dienen gerapporteerd te worden. |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 90 % |
|
|
Andere: | Examen over theorie en oefeningen |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het deelcijfer voor de opdracht wordt overgenomen naar de tweede zittijd. Dit gedeelte van de evaluatie kan niet hernomen worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
R open source software (meest recente versie) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Opmerking voor masterstudenten in de rechten: Opdat jullie voldoende voorkennis in statistiek zouden hebben om de master Global Health aan te vatten, wordt sterk geadviseerd om dit opleidingsonderdeel op te nemen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|