Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan gefundeerd redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige basis van de informatica. | | - DC
| De student kan basisbegrippen en -eigenschappen uit de wiskunde reproduceren, verklaren en toepassen. | | - DC
| De student kan basisbegrippen en -eigenschappen uit de wiskunde toepassen bij het construeren van informatica-oplossingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De studenten beschikken over een basiskennis wiskunde.
De studenten beschikken over een basiskennis programmeren.
|
|
|
Voor het deel kansrekening:
1.De student is vertrouwd met basisconcepten in de kansrekening.
2.De student is vertrouwd met kansexperimenten en met het begrip stochastische variabele.
3.De student kent de basisregels van de kansrekening.
4.De student kent de basistechnieken van de combinatieleer.
5.De student kent de belangrijkste discrete en continue verdelingen.
6.De student is vertrouwd met voorwaardelijke verdelingen (discreet en continu).
7.De student is vertrouwd met de verwachtingswaarde, het gemiddelde en de variantie, en de moment genererende functie (van discrete en continue verdelingen).
8.De student kent de wet van de grote aantallen en de centrale limietstelling.
9.De student kent de basisconcepten van simulaties en Monte Carlo methoden.
10.De student kent de basisbegrippen van stochastische processen, telprocessen, Markov processen en Markov ketens.
11.De student kent de basisconcepten van de simulatie van stochastische processen.
12.De student is vertrouwd met wachtlijnen, single- en multi-server systemen.
13.De student kent de basisconcepten van de simulatie van wachtlijn-systemen.
14.De student kan kanstheoretische problemen oplossen en simulaties uitvoeren met een softwarepakket (R)
Voor het deel statistiek
1.De student is vertrouwd met basisconcepten in de beschrijvende statistiek.
2.De student is vertrouwd met de begrippen steekproef en populatie en kent de basis van steekproeftheorie.
3.De student is vertrouwd met de eigenschappen van schatters voor parameters.
4.De student kent de basistechnieken van de statistische inferentie: het construeren van betrouwbaarheidsintervallen en het toetsen van hypothesen.
5.De student kent de basistechnieken van niet-parametrische testen.
6.De student kan data beschrijven, betrouwbaarheidsintervallen opstellen en hypothesen toetsen met behulp van de statistische software R
7.De student kan een niet-parametrische test uitvoeren met het statistisch software pakket R
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Probability and Statistics for Computer Scientists,Michael Baron,Third edition,Chapman & Hall/CRC,9781138044487 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|