Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Calculus 1 (3376)
|
4.0 stptn |
|
|
Calculus 2 (3323)
|
4.0 stptn |
|
|
Computerpractica voor wiskunde (4550)
|
5.0 stptn |
|
|
Lineaire algebra (3983)
|
4.0 stptn |
|
|
Numerieke methoden 1 (1805)
|
4.0 stptn |
|
|
Programmeren en algoritmisch denken (3725)
|
5.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Calculus 1 (4543)
|
4.0 stptn |
|
|
Calculus 2 (3323)
|
4.0 stptn |
|
|
Computerpractica voor wiskunde (4550)
|
5.0 stptn |
|
|
Lineaire algebra (3983)
|
4.0 stptn |
|
|
Numerieke methoden 1 (1805)
|
4.0 stptn |
|
|
Programmeren en algoritmisch denken (3725)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de wiskunde | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 5: De bachelor Wiskunde kan de theorieën en methoden toepassen op relatief eenvoudige wiskundige problemen (zowel theoretische als rekentechnische). Hij/zij kan zelf wiskundige redeneringen maken en opschrijven. | | - DC
| 5.1: De bachelor wiskunde kan rekenkundige methoden (bijvoorbeeld integreren, afleiden van functies, variatie van parameters, hypothese toetsing, … ) toepassen om eenvoudige wiskundige problemen op te lossen | | - DC
| 5.2: De bachelor wiskunde kan wiskundige theorieën toepassen om eenvoudige wiskundige problemen te analyseren | - EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen. | | - DC
| 6.2: De bachelor wiskunde kan in vogelvlucht diverse wiskundige onderwerpen en deelgebieden overzien | | - DC
| 6.3: De bachelor wiskunde begrijpt de samenhang tussen verschillende onderwerpen | | - DC
| 6.4: De bachelor wiskunde kan geleerde beginselen in het ene onderwerp integreren in een ander, nieuw onderwerp | - EC
| EC 8: De bachelor Wiskunde heeft enige vaardigheid in modelleren. | | - DC
| 8.3: A graduate of the Bachelor of Mathematics programme can create a simple model for a natural science phenomenon or technological application | - EC
| EC 9: De bachelor Wiskunde is in staat als lid van een team te functioneren. | | - DC
| 9.1: De bachelor wiskunde kan respectvol omgaan en samenwerken met teamleden | | - DC
| 9.2: De bachelor wiskunde kan in een team een actieve rol op zich nemen | | - DC
| 9.3: De bachelor wiskunde kan zich aan opgelegde deadlines houden | - EC
| EC 12: De bachelor Wiskunde heeft een basiskennis van programmeren en kan courante wiskundige software gebruiken (bv. Maple, Matlab). | | - DC
| 12.3: De bachelor wiskunde kan met wiskundige software als Matlab werken | - EC
| EC 14: De bachelor Wiskunde heeft een kritische ingesteldheid en een onderzoekshouding.
| | - DC
| 14.1: De bachelor wiskunde denkt kritisch na over verworven informatie |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de volgende topics uit Calculus 1, 2, Lineaire Algebra en Numerieke Methoden 1. Items met een * worden kort herhaald.
-- Afgeleiden, middelwaarde- en tussenwaardestelling
-- Lineaire stelsels van vergelijkingen en exacte oplossingen (Gauß-Algorithme, LU), Eigenwaarden en eigenvectoren.
-- Orthogonaliteit en projecties*
-- Convergentiebegrip, kennis van eenvoudige iteratieve methodes, o.a. Newton-methode voor scalaire vergelijkingen
|
|
|
Deze cursus is een voortzetting van de cursus Numerieke methoden 1 (1805) en is onderverdeeld in twee delen. In het eerste deel worden er oplossingsmethodes voor (niet)lineaire stelsels van algebraïsche vergelijkingen bestudeerd. In het bijzonder worden er iteratieve methodes beschouwd, onder andere de conjugate gradient methode. Vervolgens zullen er technieken gepresenteerd worden om oplossingen te vinden voor leastsquares (kleinste kwadraten) optimalisatieproblemen. In het tweede deel worden er numerieke methoden voor gewone differentiaalvergelijkingen besproken. Naast klassieke methoden zoals Runge-Kutta worden ook numerieke methoden voor stijfe differentiaalvergelijkingen gepresenteerd.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 100% mondeling |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Numerical Mathematics (2nd edition), Quarteroni, Sacco, Saleri, Springer 2007 |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Inleiding tot de numerieke wiskunde,Adhemar Bultheel,ACCO Uitgeverij,9789033462535 |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek wiskunde | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de volgende topics uit Calculus 1, 2, Lineaire Algebra en Numerieke Methoden 1. Items met een * worden kort herhaald. -- Afgeleiden, middelwaarde- en tussenwaardestelling -- Lineaire stelsels van vergelijkingen en exacte oplossingen (Gauß-Algorithme, LU), Eigenwaarden en eigenvectoren. -- Orthogonaliteit en projecties* -- Convergentiebegrip, kennis van eenvoudige iteratieve methodes, o.a. Newton-methode voor scalaire vergelijkingen
|
|
|
Deze cursus is een voortzetting van de cursus Numerieke methoden 1 (1805) en is onderverdeeld in twee delen. In het eerste deel worden er oplossingsmethodes voor (niet)lineaire stelsels van algebraïsche vergelijkingen bestudeerd. In het bijzonder worden er iteratieve methodes beschouwd, onder andere de conjugate gradient methode. Vervolgens zullen er technieken gepresenteerd worden om oplossingen te vinden voor leastsquares (kleinste kwadraten) optimalisatieproblemen. In het tweede deel worden er numerieke methoden voor gewone differentiaalvergelijkingen besproken. Naast klassieke methoden zoals Runge-Kutta worden ook numerieke methoden voor stijfe differentiaalvergelijkingen gepresenteerd.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 100% mondeling |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Numerical Mathematics (2nd edition), Quarteroni, Sacco, Saleri, Springer 2007 |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Inleiding tot de numerieke wiskunde,Adhemar Bultheel,ACCO Uitgeverij,9789033462535 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|