Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Postgraduaat Innoverend Ondernemen voor Ingenieurs Advanced | Verplicht | 540 | 20,0 | 540 | 20,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1-PION ONDERNEMENDE VAARDIGHEDEN | | - DC
| DC1-PION Kansen herkennen en benutten | | - DC
| DC2-PION Motivatie en doorzettingsvermogen tonen | | - DC
| DC3-PION Initiatief nemen | | - DC
| DC4-PION Ideeën valoriseren | | - DC
| DC5-PION Planning en beheer optimaliseren | | - DC
| DC6-PION Financieel en economisch inzicht | | - DC
| DC7-PION Holistische visie van project in bedrijf | - EC
| EC2-PION INNOVATIE REALISEREN | | - DC
| DC8-PION Ethisch en duurzaam handelen | | - DC
| DC9-PION Creativiteit bevorderen | | - DC
| DC10-PION Strategisch handelen (toekomstvisie) | | - DC
| DC11-PION Middelen mobiliseren | | - DC
| DC12-PION Innovatie | | - DC
| DC13-PION Systeemdenken | - EC
| EC3-PION PERSOONLIJKE ONTWIKKELING | | - DC
| DC13-PION Zelfbewustzijn en zelfredzaamheid tonen | | - DC
| DC14-PION Inschatten van onzekerheid, ambiguïteit en risico | | - DC
| DC15-PION Door ervaring leren | | - DC
| DC16-PION Levenslang leren | - EC
| EC4-PION COMMUNICEREN EN SAMENWERKEN | | - DC
| DC17-PION Strategisch met anderen werken | | - DC
| DC18-PION Anderen mobiliseren | | - DC
| DC19-PION Efficiënt communiceren | | - DC
| DC20-PION Efficiënt vergaderen en onderhandelen |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
 
|
Inhoud |
|
De student verwerft praktische ervaring en inzicht in het beroep van ingenieur door te werken aan een innovatieproject in een organisatie. Ga naar www.innoverendondernemen.be voor meer informatie over de mogelijkheden.
LEERDOELEN
Je maakt op een unieke en intensieve manier kennis met de arbeidsmarkt via de innovatiestage. Je ontwikkelt naast technische competenties ook innovatieve, ondernemers- en professionele competenties. Je krijgt de kans om alleen of in teamverband echt mee te werken aan de ontwikkeling en implementatie van een innovatie. Je bent beter in staat een beroepskeuze te maken, kunt meteen op een hoger niveau instappen en sneller doorgroeien. |
|
 
|
Werkvorm |
|
De werkvormen verschillen per innovatieproject en organisatie. Ga naar www.innoverendondernemen.be voor meer informatie over de mogelijkheden. |
|
 
|
Evaluatievorm en bijkomende condities |
|
Eerste examenkans 100% permanente evaluatie - evaluatievormen : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
De evaluatie gebeurt op basis van een projectportfolio en een juryverdediging. De evaluatie gebeurt aan de hand van de leerresultaten, beoordelingscriteria en deliverables. Studenten ontvangen een integraal cijfer.
Er zijn vier categorieën leerresultaten gedefinieerd. Deze vier hoofdleerresultaten kunnen ingevuld worden door een aantal subleerresultaten, waarvan de keuze afhankelijk is van het innovatieproject. De mogelijke subleerresultaten kan je hieronder vinden.
1 ONDERNEMENDE VAARDIGHEDEN
- kansen herkennen en benutten
- motivatie en doorzettingsvermogen tonen
- initiatief nemen
- ideeën valoriseren
- planning en beheer optimaliseren
- financieel en economisch inzicht
- hollistische visie van project en bedrijf
2 INNOVATIE REALISEREN
- ethisch en duurzaam handelen
- creativiteit bevorderen
- strategisch handelen (toekomstvisie)
- middelen mobiliseren
- innovatie
- systeemdenken
3 PERSOONLIJKE ONTWIKKELING
- zelfbewustzijn en zelfredzaamheid tonen
- inschatte van onzekerheid, ambiguïteit en risico
- door ervaring leren
- levenslang leren
4 COMMUNICEREN EN SAMENWERKEN
- strategisch met anderen werken
- anderen mobiliseren
- efficiënt communiceren
- efficiënt vergaderen en onderhandelen
De beoordelingsgewichten van de categoriëen zijn afhankelijk van de inhoud van het innovatieproject. Dit wordt vóór de start van het project vastgelegd in overleg met coach, mentor en student.
Aan het eind van het project vindt een evaluatie plaats door een jury (waarvan de coach en/of mentor deel uitmaken). Tijdens de eindevaluatie wordt de student geëvalueerd op basis van een portfolio/eindverslag van (zelf geselecteerde) deliverables en een presentatie.
Tweede examenkans
Een herkansing van (bepaalde onderdelen binnen) het innovatieproject is alleen mogelijk na schriftelijke toestemming van coach en mentor. |
|
 
|
Jury |
|
Dit opleidingsonderdeel maakt gebruik van een jury. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Opmerkingen |
|
De student is verantwoordelijk voor het vinden van een geschikte stageplaats, rekening houdend met de criteria van een innovatieproject, en het advies van de coach en de coördinator van de opleiding.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|