Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
3D-analyse en differentiaalvergelijkingen (3829)
|
6.0 stptn |
|
|
Algemene chemie 1 (3830)
|
6.0 stptn |
|
|
Fysische chemie en transportverschijnselen (4466)
|
6.0 stptn |
|
|
Lineaire algebra en 2D-analyse (3822)
|
5.0 stptn |
|
|
Organische chemie en procestechnologie (4088)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - chemie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| CE 1.3 De student kent de kernbegrippen, werkingsprincipes, denkkaders en berekeningswijzen van eenheidsbewerkingen, courante installaties en procesregelingen in de (bio)chemische industrie. | | | - BC
| De student kan begrippen met betrekking tot kinetica en reactorkunde definiëren en hun onderlinge verband beredeneren: massabalans, reactiesnelheid, evenwicht, fractionele opbrengst, batch, CSTR, PFR, recirculatie, conversie, verblijftijd, volumetrisch debiet, verblijfstijdsspreiding, Michaëlis-Menten en Monod-kinetica, ... | | | - BC
| De student kan de definities, formules, eigenschappen van de verschillende types reactoren: CSTR, PFR en batch reactor geven. | | | - BC
| De student kent het verschil tussen stationaire en transiënte processen, en kan deze toestanden definiëren | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| CE 2.3 De student kan kernbegrippen, denkkaders en berekeningswijzen van diverse eenheidsbewerkingen uit de chemische industrie herkennen en toepassen. | | | - BC
| De student kan het onderling verband tussen begrippen ivm kinetica en reactorkunde beredeneren en op basis hiervan de juiste massabalans opstellen | | - DC
| CE 2.5 De student kan de toepasbaarheid van eenheidsbewerkingen in een (bio)chemisch productieproces inschatten. | | | - BC
| De student begrijpt de definities, formules, eigenschappen van de verschillende types reactoren: CSTR, PFR en batch reactor en kan de juiste reactor selecteren om een bepaalde reactie zo selectief en/of met een zo hoog
mogelijke opbrengst te laten verlopen. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| CE 5.1 De student kan bestaande processen, technieken of reacties uit de (bio)chemie, materiaalkunde of microbiologie doelgericht analyseren | | | - BC
| De student schetst de reactorconfiguratie en analyseert welke gegevens beschikbaar zijn en welke grootheden hij moet
berekenen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| CE 6.1 De student kan onderbouwde keuzes maken inzake productiemethode, analysetechniek, materialen, apparatuur en/of procesparameters. | | | - BC
| De student kan een oplosstrategie uitwerken om een gesteld probleem gestructureerd op te lossen: bepalen van
optimale verblijftijd, reactorvolume, conversie of fractionele omzetting voor een bepaald proces. | | | - BC
| De student kan verschillende reactorconfiguraties vergelijken met betrekking tot praktische implementatie en economische consequenties en een gefundeerde keuze voor meest optimale configuratie maken. | | - DC
| CE 6.2 De student kan IT-tools aanwenden om simulaties te maken en/of oplossingsstrategieën uit te werken. | | | - BC
| De student kan met behulp van excel of python VTS data analyseren en interpreteren en de resultaten gestructureerd weergeven. | | - DC
| CE 6.3 De student kan een (bio)chemisch, materiaalkundig of microbiologische proces, test of analyse ontwerpen of optimaliseren. | | | - BC
| De student kan de gemiddelde verblijftijd, verblijftijdsspreiding en afwijking van ideale processen bepalen uit VTS experimenten. | | | - BC
| De student kan de ideale reactorconfiguratie uitwerken om een chemische reactie op industriële schaal uit te implementeren, rekening houdend met het optreden van verblijftijdsspreiding en/of meervoudige reacties. | | - DC
| CE 6.4 De student kan voor een gegeven probleem modelvergelijkingen opstellen en oplossen. | | | - BC
| De student kan voor een gegeven proces/reactor de juiste massabalans opstellen en oplossen. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| CE 8.1 De student kan kritisch reflecteren over bekomen resultaten, modellen en vergelijkingen. | | | - BC
| De student controleert kritisch elke tussenstap en het eindresultaat op zijn waarheidsgehalte. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Een basiskennis van reactorkunde is onontbeerlijk voor een (bio)chemisch ingenieur. Dit vak behandelt naast de ideale reactoren, verschillende reactorconfiguraties. De studenten leren om rekening houdend met (complexe) kinetica en andere parameters, die ideale reactor voor te stellen en te dimensioneren. Verder wordt er ingegaan op verblijftijdsspreiding in reactoren om niet-ideaal gedrag op te sporen en in rekening te brengen. De toepassing van bovenstaande kennis op bioreactoren vormt het sluitstuk van dit vak.
Cursusinhoud:
- Inleiding tot de chemische reactorkunde
- Ideale reactoren voor enkelvoudige reacties: batch, perfecte menger, propstroomreactor, microreactor
- Speciale reactorconfiguraties voor enkelvoudige reacties: Cascades, recycle
- Reactordesign voor niet-enkelvoudige reacties
- Verblijftijdsspreiding
- Bioreactoren
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Gesloten boek examen. Het grafisch rekentoestel mag gebruikt worden op voorwaarde dat het werkgeheugen en het permanent geheugen volledig gewist werden. Er wordt een beknopt formularium (verblijftijdsspreiding & bioreactoren) ter beschikking gesteld van de student. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
REACTORKUNDE
Situering in het curriculum Het vak reactorkunde behoort tot de leerlijn Proces design en engineering. De omzetting van grondstoffen naar gewenste eindproducten vormt de essentie van de chemische (proces-)industrie. Het zijn precies deze omzettingsprocessen en hun apparaten die het onderwerp vormen van de reactortechnologie. Hierbij worden de concepten aangebracht om de reactorsystemen te ontwerpen en te analyseren. Een goede wiskundige en scheikundige voorkennis is noodzakelijk om dit vak volledig te doorgronden. In deze cursus wordt de werking van homogene, isotherme reactorsystemen behandeld. De student doet een polyvalente, wetenschappelijke en technologische basiskennis op die hij gericht kan toepassen om in een concrete situatie een geschikte reactor voor te stellen en te dimensioneren.
Relatie met onderzoek Deze cursus heeft in eerste instantie tot doel heeft om de basisbeginselen van de reactortechnologie aan te brengen. De opgedane kennis zal toegepast worden op wetenschappelijke literatuur rond reactortechnologie. De studenten komen ook in aanraking met onderzoeksopstellingen van microreactoren. Er wordt ook tijdens het oplossen van oefeningen (al dan niet gebaseerd op onderzoeksresultaten) een kritische houding en een methodologische aanpak verwacht. Relatie met werkveld Zoals reeds gesteld vormt reactorkunde één van de basisdisciplines van de chemische ingenieurstechnieken. Inzicht in de werking van reactoren is onontbeerlijk om later aan de slag te gaan als (chemisch) procesingenieur. In deze cursus wordt de student vertrouwd gemaakt met de meest courant gebruikte reactortypes. De inleidende cursus beperkt zich tot homogene, isotherme reactorsystemen en microreactoren. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Chemie - gemeenschappelijk | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Een basiskennis van reactorkunde is onontbeerlijk voor een (bio)chemisch ingenieur. Dit vak behandelt naast de ideale reactoren, verschillende reactorconfiguraties. De studenten leren om rekening houdend met (complexe) kinetica en andere parameters, die ideale reactor voor te stellen en te dimensioneren. Verder wordt er ingegaan op verblijftijdsspreiding in reactoren om niet-ideaal gedrag op te sporen en in rekening te brengen. De toepassing van bovenstaande kennis op bioreactoren vormt het sluitstuk van dit vak. 1.Ideale reactoren: batch, perfecte menger, propstroomreactor, microreactor 2.Ontwerp en analyse van isotherme homogene reactorsystemen 3.Reactordesign in functie van onderliggende kinetica 4.Verblijftijdsspreiding 5.Bioreactoren
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Gesloten boek examen. Het grafisch rekentoestel mag gebruikt worden op voorwaarde dat het werkgeheugen en het permanent geheugen volledig gewist werden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
REACTORKUNDE
Situering in het curriculum Het vak reactorkunde behoort tot de leerlijn Proces design en engineering. De omzetting van grondstoffen naar gewenste eindproducten vormt de essentie van de chemische (proces-)industrie. Het zijn precies deze omzettingsprocessen en hun apparaten die het onderwerp vormen van de reactortechnologie. Hierbij worden de concepten aangebracht om de reactorsystemen te ontwerpen en te analyseren. Een goede wiskundige en scheikundige voorkennis is noodzakelijk om dit vak volledig te doorgronden. In deze cursus wordt de werking van homogene, isotherme reactorsystemen behandeld. De student doet een polyvalente, wetenschappelijke en technologische basiskennis op die hij gericht kan toepassen om in een concrete situatie een geschikte reactor voor te stellen en te dimensioneren.
Relatie met onderzoek Deze cursus heeft in eerste instantie tot doel heeft om de basisbeginselen van de reactortechnologie aan te brengen. De opgedane kennis zal toegepast worden op wetenschappelijke literatuur rond reactortechnologie. De studenten komen ook in aanraking met onderzoeksopstellingen van microreactoren. Er wordt ook tijdens het oplossen van oefeningen (al dan niet gebaseerd op onderzoeksresultaten) een kritische houding en een methodologische aanpak verwacht. Relatie met werkveld Zoals reeds gesteld vormt reactorkunde één van de basisdisciplines van de chemische ingenieurstechnieken. Inzicht in de werking van reactoren is onontbeerlijk om later aan de slag te gaan als (chemisch) procesingenieur. In deze cursus wordt de student vertrouwd gemaakt met de meest courant gebruikte reactortypes. De inleidende cursus beperkt zich tot homogene, isotherme reactorsystemen en microreactoren. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|