Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de fysica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. | - EC
| EC 4: De bachelor Fysica kan de belangrijke experimentele technieken op een adequate wijze uitvoeren en hier kritisch over reflecteren. | - EC
| EC 6: De bachelor Fysica kan, onder begeleiding, de aangeleerde kennis en inzichten aanwenden om wetenschappelijke onderzoek uit te voeren. | - EC
| EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden. | - EC
| EC 12: De bachelor Fysica kan correct en gepast communiceren, rapporteren en presenteren aan vakgenoten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student kan imperatief programmeren met behulp van de programmeertaal C++.
- De student heeft vaardigheden ontwikkeld met betrekking tot het oplossen van problemen en deze coderen in een programmeertaal.
- De student kan relatief complexe problemen op een gestructureerde manier aanpakken, en hiervoor een modulaire oplossing in C++ voorstellen.
- De student kent de gegevenstypes van C++ en kan complexe gegevensstructuren gebruiken in C++. De student beheerst de mogelijkheden in C++ om te werken dynamische gegevensstructuren en parameterbinding.
- De student kan recursieve functies gebruiken.
- De student begrijpt het belang van precieze syntaxis en semantiek bij het programmeren. Zij/hij kent het onderscheid tussen beide.
- De student kan gebruik maken van debug-technieken, met ondersteuning van een debugging tool.
- Dankzij het referentiekader, uitgewerkt in dit opleidingsonderdeel, kan de student snel nieuwe programmeertalen leren.
- De student is in staat een probleem uit de fysica te vertalen in een model, en dit model vervolgens te implementeren in een programmeertaal, specifiek C++.
- De student kan relatief complexe problemen op een gestructureerde manier benaderen en hiervoor een modulaire oplossing in C++ voorstellen.
- De student kan numerieke algoritmes implementeren.
- De student leert omgaan met een bibliotheek van numerieke algoritmen.
- De student kan fysische systemen simuleren.
- De student kan een aantal zinvolle numerieke benaderingen opstellen voor problemen die niet exact analytische oplosbaar zijn.
- De student kan een model gradueel verfijnen zodat het meer en meer realistisch wordt.
- De student is in staat de resultaten van computerexperimenten te visualiseren en te interpreteren aan de hand van bekende theoretische resultaten. Hij kan bovendien de betrouwbaarheid van de bekomen resultaten inschatten.
- De student maakt kennis met HPC-infrastructuur en maakt kennis met eenvoudige technieken voor parallel programmeren, zonder dat dit echter als vaardigheid verwacht wordt.
- De student verwerft inzicht in de ondersteunende rol die de computer kan spelen in onderzoek, maar leert ook de beperkingen ervan onderkennen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
A tour of C++,Bjarne Stroustrup,2,Addison-Wesley Professional,9780134997834 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|