Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master TEW-BM | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids-en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Voorkennis van de bouwstenen voor micro-economische analyse zijn vereist:
- De student is bekend met vraag- en aanbodcurves.
- De student kent de kenmerken van marktwerking en kan deze toepassen op verschillende marktvormen.
- De student kent de verschillende vormen van marktfalen en weet hoe overheden kunnen ingrijpen in een markt.
- De student kan de overheid, een organisatie en de consument in de micro-economische context plaatsen.
- De student is vertrouwd met basisbegrippen zoals nutsmaximalisatie, opportuniteitskosten, consumenten- en producentensurplus, deadweight loss, pareto efficiëntie en kan dergelijke begrippen toepassen in opdrachten.
De student is vertrouwd met beschrijvende statistiek en begrijpt regressieanalyse.
|
|
|
In het vak Beleidsevaluatie wordt een algemeen beeld gegeven van hoe de overheid omgaat met allerlei maatschappelijke problemen (vergrijzing, milieuvervuiling, toenemend verkeer,...). Hoe kiest zij haar beleid en hoe geeft ze dat concreet vorm? Beleidsevaluatie vertrekt van een micro-economische kennis over marktwerking (i.h.b. marktfaling).
In dit opleidingsonderdeel wordt een algemeen beeld gegeven van de belangrijkste topics uit het Beleidsmanagement. Zo komen de overheidsfalingen en de public choice theorie aan bod die stoelen op een micro-economische analyse van het overheidsbeleid. Vervolgens wordt gekeken naar hoe het overheidsbeleid totstandkomt en in welke mate dit overheidsbeleid zorgt voor een toename van het welvaartsniveau. Daarnaast worden de soorten regulering en beleidsinstrumenten die er bestaan uitgediept. De transactiekosten literatuur wordt vervolgens gelinkt aan het reguleringsmanagement om zo tot efficiënte wetgeving te komen. Vervolgens leert de student nadenken over de opties die een overheid heeft om haar beleid vorm te geven. Om het kiezen tussen die opties te structureren worden bepaalde technieken toegelicht, zoals de kostenbatenanalyse en de reguleringsimpactanalyse.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Examen verloopt in NL |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Reader met duidende teksten wordt op blackboard geplaatst.
Nabeschouwende en verdiepende artikelen en powerpoint presentaties worden ter beschikking gesteld van de studenten |
|
|
|
|
|
| master TEW - minor beleidsmanagement | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids-en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Voorkennis van de bouwstenen voor micro-economische analyse zijn vereist:
- De student is bekend met vraag- en aanbodcurves.
- De student kent de kenmerken van marktwerking en kan deze toepassen op verschillende marktvormen.
- De student kent de verschillende vormen van marktfalen en weet hoe overheden kunnen ingrijpen in een markt.
- De student kan de overheid, een organisatie en de consument in de micro-economische context plaatsen.
- De student is vertrouwd met basisbegrippen zoals nutsmaximalisatie, opportuniteitskosten, consumenten- en producentensurplus, deadweight loss, pareto efficiëntie en kan dergelijke begrippen toepassen in opdrachten.
De student is vertrouwd met beschrijvende statistiek en begrijpt regressieanalyse.
|
|
|
In het vak Beleidsevaluatie wordt een algemeen beeld gegeven van hoe de overheid omgaat met allerlei maatschappelijke problemen (vergrijzing, milieuvervuiling, toenemend verkeer,...). Hoe kiest zij haar beleid en hoe geeft ze dat concreet vorm? Beleidsevaluatie vertrekt van een micro-economische kennis over marktwerking (i.h.b. marktfaling).
In dit opleidingsonderdeel wordt een algemeen beeld gegeven van de belangrijkste topics uit het Beleidsmanagement. Zo komen de overheidsfalingen en de public choice theorie aan bod die stoelen op een micro-economische analyse van het overheidsbeleid. Vervolgens wordt gekeken naar hoe het overheidsbeleid totstandkomt en in welke mate dit overheidsbeleid zorgt voor een toename van het welvaartsniveau. Daarnaast worden de soorten regulering en beleidsinstrumenten die er bestaan uitgediept. De transactiekosten literatuur wordt vervolgens gelinkt aan het reguleringsmanagement om zo tot efficiënte wetgeving te komen. Vervolgens leert de student nadenken over de opties die een overheid heeft om haar beleid vorm te geven. Om het kiezen tussen die opties te structureren worden bepaalde technieken toegelicht, zoals de kostenbatenanalyse en de reguleringsimpactanalyse.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Examen verloopt in NL |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Reader met duidende teksten wordt op blackboard geplaatst.
Nabeschouwende en verdiepende artikelen en powerpoint presentaties worden ter beschikking gesteld van de studenten |
|
|
|
|
|
| 3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. | - EC
| EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken. | - EC
| EC8: De afgestudeerde handelt en reflecteert op een ethische en duurzame manier. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Voorkennis van de bouwstenen voor micro-economische analyse zijn vereist:
- De student is bekend met vraag- en aanbodcurves.
- De student kent de kenmerken van marktwerking en kan deze toepassen op verschillende marktvormen.
- De student kent de verschillende vormen van marktfalen en weet hoe overheden kunnen ingrijpen in een markt.
- De student kan de overheid, een organisatie en de consument in de micro-economische context plaatsen.
- De student is vertrouwd met basisbegrippen zoals nutsmaximalisatie, opportuniteitskosten, consumenten- en producentensurplus, deadweight loss, pareto efficiëntie en kan dergelijke begrippen toepassen in opdrachten.
De student is vertrouwd met beschrijvende statistiek en begrijpt regressieanalyse.
|
|
|
In het vak Beleidsevaluatie wordt een algemeen beeld gegeven van hoe de overheid omgaat met allerlei maatschappelijke problemen (vergrijzing, milieuvervuiling, toenemend verkeer,...). Hoe kiest zij haar beleid en hoe geeft ze dat concreet vorm? Beleidsevaluatie vertrekt van een micro-economische kennis over marktwerking (i.h.b. marktfaling).
In dit opleidingsonderdeel wordt een algemeen beeld gegeven van de belangrijkste topics uit het Beleidsmanagement. Zo komen de overheidsfalingen en de public choice theorie aan bod die stoelen op een micro-economische analyse van het overheidsbeleid. Vervolgens wordt gekeken naar hoe het overheidsbeleid totstandkomt en in welke mate dit overheidsbeleid zorgt voor een toename van het welvaartsniveau. Daarnaast worden de soorten regulering en beleidsinstrumenten die er bestaan uitgediept. De transactiekosten literatuur wordt vervolgens gelinkt aan het reguleringsmanagement om zo tot efficiënte wetgeving te komen. Vervolgens leert de student nadenken over de opties die een overheid heeft om haar beleid vorm te geven. Om het kiezen tussen die opties te structureren worden bepaalde technieken toegelicht, zoals de kostenbatenanalyse en de reguleringsimpactanalyse.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Examen verloopt in NL |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Reader met duidende teksten wordt op blackboard geplaatst.
Nabeschouwende en verdiepende artikelen en powerpoint presentaties worden ter beschikking gesteld van de studenten |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|