Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 112 | 4,0 | 112 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 7. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student kent de technieken van exploratieve data-analyse voor univariate en bivariate gegevens en kan deze m.b.v. de software R in de juiste situaties toepassen.
- De student kan de elementaire rekenregels voor kansen en voorwaardelijke kansen hanteren en toepassen binnen de diagnostiek.
- De student kan kansen berekenen met verdelingen en dichtheden van stochastische veranderlijken.
- De student kan voor gemiddelden en proporties betrouwbaarheidsintervallen opstellen (via R en met de hand) en interpreteren.
- De student kan hypothesen toetsen over één of meerdere gemiddelden en proporties, en hiervoor een p-waarde berekenen en interpreteren (statistische significantie) (via R en met de hand).
- De student kan onafhankelijkheid toetsen met behulp van data in een kruistabel (via R en met de hand).
- De student kan nagaan of een steekproef uit een multinomiale (met de hand) of normale verdeling komt (via R).
- De student kan de niet-parametrische testen voor het toetsen van locaties uitvoeren (via R en met de hand).
- De student kan in elke situatie waarin 1 of 2 groepen beschouwd worden, beslissen of een parametrische test of een niet-parametrische test nodig is.
- De student kan de correlatiecoëfficiënt tussen variabelen berekenen en interpreteren.
- De student kan een enkelvoudige en meervoudige lineaire regressie uitvoeren, met continue en/of categorische verklarende variabelen.
- De student kan via modelbouw een gepast model selecteren om een onderzoeksvraag te beantwoorden.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Examenvorm te kiezen in overleg met de student | 0 % |
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Formularium, eenvoudig rekentoestel (geen grafisch) |
|
|
|
Extra info | De student kan op het schriftelijk examen tijdens de examenperiode kiezen voor een alternatieve vraag ter vervanging van de score van de tussentijdse evaluatie.
Indien studenten verplichte remediëring moeten volgen, dienen zij deel te nemen aan alle remediëringslessen.
Indien de student heeft deelgenomen aan alle remediëringslessen, is de student geslaagd op het remediëringspakket en kan de student een tolerantie inzetten voor dit opleidingsonderdeel.
Indien een student niet heeft deelgenomen aan alle remediëringslessen, kan die student voor dit opleidingsonderdeel geen tolerantie inzetten. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De student kan op het schriftelijk examen tijdens de examenperiode kiezen voor een alternatieve vraag ter vervanging van de score van de tussentijdse evaluatie. Er wordt geen nieuwe tussentijdse evaluatie ingericht. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Studieleidraad
- Cursustekst
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Statistisch softwarepakket R |
|
Blackboard met updates gedurende de cursus. |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master biomedische wetenschappen | Verplicht | 112 | 4,0 | 112 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
- De student kent de technieken van exploratieve data-analyse voor univariate en bivariate gegevens en kan deze m.b.v. de software R in de juiste situaties toepassen.
- De student kan de elementaire rekenregels voor kansen en voorwaardelijke kansen hanteren en toepassen binnen de diagnostiek.
- De student kan kansen berekenen met verdelingen en dichtheden van stochastische veranderlijken.
- De student kan voor gemiddelden en proporties betrouwbaarheidsintervallen opstellen (via R en met de hand) en interpreteren.
- De student kan hypothesen toetsen over één of meerdere gemiddelden en proporties, en hiervoor een p-waarde berekenen en interpreteren (statistische significantie) (via R en met de hand).
- De student kan onafhankelijkheid toetsen met behulp van data in een kruistabel (via R en met de hand).
- De student kan nagaan of een steekproef uit een multinomiale (met de hand) of normale verdeling komt (via R).
- De student kan de niet-parametrische testen voor het toetsen van locaties uitvoeren (via R en met de hand).
- De student kan in elke situatie waarin 1 of 2 groepen beschouwd worden, beslissen of een parametrische test of een niet-parametrische test nodig is.
- De student kan de correlatiecoëfficiënt tussen variabelen berekenen en interpreteren.
- De student kan een enkelvoudige en meervoudige lineaire regressie uitvoeren, met continue en/of categorische verklarende variabelen.
- De student kan via modelbouw een gepast model selecteren om een onderzoeksvraag te beantwoorden.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Examenvorm te kiezen in overleg met de student | 0 % |
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Formularium, eenvoudig rekentoestel (geen grafisch) |
|
|
|
Extra info | De student kan op het schriftelijk examen tijdens de examenperiode kiezen voor een alternatieve vraag ter vervanging van de score van de tussentijdse evaluatie. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De student kan op het schriftelijk examen tijdens de examenperiode kiezen voor een alternatieve vraag ter vervanging van de score van de tussentijdse evaluatie. Er wordt geen nieuwe tussentijdse evaluatie ingericht. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Studieleidraad
- Cursustekst
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Statistisch softwarepakket R |
|
Blackboard met updates gedurende de cursus. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|