Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Computernetwerken (4379)
|
7.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Netwerken (4490)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica profiel Networking and Security | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | - EC
| EC 10: De afgestudeerde functioneert goed in teamverband; zij/hij is in staat, door overleg in kleine en grote groepen, werkzaamheden te verdelen en op elkaar af te stemmen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft diepgaand inzicht in de verschillende lagen van het TCP/IP netwerkmodel. De student kan een genetwerkt programma implementeren. De student kan een analyse uitvoeren van een netwerktrace m.b.v. software zoals Wireshark.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel brengt een reeks concepten uit het opleidingsonderdeel Computernetwerken (3e bachelor) in de praktijk en diept ze verder uit. Onderwerpen die onder meer aan bod komen en in concrete scenario's zullen uitgewerkt worden omvatten o.a. routering en loop prevention. Daarnaast wordt een reeks nieuwe topics behandeld die nodig zijn als voorkennis voor andere vakken binnen het profiel Networking and Security.
In labo-setups worden telkens scenario's gebouwd en geconfigureerd zodat de studenten ervaring opdoen met de benodigde hardware, software en tools. Een belangrijk element dat aangebracht wordt het is correct analyseren en evalueren van de werking van netwerkprotocollen, -designs en -applicaties.
Een indicatief overzicht van de behandelde topics:
- Measurement and analysis
- Static and Dynamic Routing in practice
- Spanning Tree Protocol & loop prevention
- Virtual LANs
- Tunneling
- IP version 6
- Wireless hardware and protocols
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Realisatie labo-opdrachten met schriftelijke rapportering en mondelinge verantwoording |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel de opdrachten waarvoor een voldoende cijfer behaald werden komen voor overdracht van score in aanmerking |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij herkansing wordt individueel verder gewerkt aan de praktische opgave(n). |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Videolessen worden ter beschikking gesteld van de studenten. |
|
|
|
|
|
| master informatica volledig keuzepakket | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | - EC
| EC 10: De afgestudeerde functioneert goed in teamverband; zij/hij is in staat, door overleg in kleine en grote groepen, werkzaamheden te verdelen en op elkaar af te stemmen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft diepgaand inzicht in de verschillende lagen van het TCP/IP netwerkmodel. De student kan een genetwerkt programma implementeren. De student kan een analyse uitvoeren van een netwerktrace m.b.v. software zoals Wireshark.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel brengt een reeks concepten uit het opleidingsonderdeel Computernetwerken (3e bachelor) in de praktijk en diept ze verder uit. Onderwerpen die onder meer aan bod komen en in concrete scenario's zullen uitgewerkt worden omvatten o.a. routering en loop prevention. Daarnaast wordt een reeks nieuwe topics behandeld die nodig zijn als voorkennis voor andere vakken binnen het profiel Networking and Security.
In labo-setups worden telkens scenario's gebouwd en geconfigureerd zodat de studenten ervaring opdoen met de benodigde hardware, software en tools. Een belangrijk element dat aangebracht wordt het is correct analyseren en evalueren van de werking van netwerkprotocollen, -designs en -applicaties.
Een indicatief overzicht van de behandelde topics:
- Measurement and analysis
- Static and Dynamic Routing in practice
- Spanning Tree Protocol & loop prevention
- Virtual LANs
- Tunneling
- IP version 6
- Wireless hardware and protocols
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Realisatie labo-opdrachten met schriftelijke rapportering en mondelinge verantwoording |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel de opdrachten waarvoor een voldoende cijfer behaald werden komen voor overdracht van score in aanmerking |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij herkansing wordt enkel individueel verder gewerkt aan de praktische opgave(n). |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Videolessen worden ter beschikking gesteld van de studenten. |
|
|
|
|
|
| master in de industriële wetenschappen: informatica: specialisatie | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De master in de industriële wetenschappen informatica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. [people, data literacy and essential software skills] | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| Kan op basis van feedback van het onderwijsteam en/of resultaten van experimenten tot een (betere) oplossing komen voor het gegeven probleem. | | - DC
| DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| Kan een rapport produceren over bevindingen en dit mondeling toelichten aan het onderwijsteam | | - DC
| DC-M10 - kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| Kan in groep van 2 personen intensief samenwerken om opdrachten tot een goed einde te brengen. | | - DC
| DC-M12 - geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| Werkt iteratief en met focus op het eindresultaat (werkende oplossing of geïdentificeerd probleem) | - EC
| EC4 - De master in de industriële wetenschappen informatica heeft gevorderde kennis en inzicht in principes en toepassingen van hedendaagse draadloze en mobiele communicatienetwerken, en kan hierin autonoom initiëren, plannen, kritisch analyseren en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van simulatietechnieken of geavanceerde tools. [connected] | | - DC
| DC-M3 - kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| Kan, gegeven een probleemstelling, meerdere mogelijke oplossingsmethodes voorstellen. | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)
| | | - BC
| Kan on-line materiaal opzoeken over oplossingsmethoden en deze ook correct aangeven in rapportering. | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)
| | | - BC
| Kan een complexe probleemsituatie opdelen in deelproblemen en systematisch foutanalyse toepassen. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)
| | | - BC
| Kan bepalen welke elementen nodig zijn om het gegeven probleem op te lossen en deze op efficiënte wijze inzetten. | | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)
| | | - BC
| Zet de gevonden oplossingsmethode om in een concrete aanpak. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| Kan op basis van feedback van het onderwijsteam of resultaat van experimenten bijleren en extrapoleren naar nieuwe situaties. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft diepgaand inzicht in de verschillende lagen van het TCP/IP netwerkmodel. De student kan een genetwerkt programma implementeren. De student kan een analyse uitvoeren van een netwerktrace m.b.v. software zoals Wireshark.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel brengt een reeks concepten uit het opleidingsonderdeel Computernetwerken (3e bachelor) in de praktijk en diept ze verder uit. Onderwerpen die onder meer aan bod komen en in concrete scenario's zullen uitgewerkt worden omvatten o.a. routering en loop prevention. Daarnaast wordt een reeks nieuwe topics behandeld die nodig zijn als voorkennis voor andere vakken rond Networking en Security.
In labo-setups worden telkens scenario's gebouwd en geconfigureerd zodat de studenten ervaring opdoen met de benodigde hardware, software en tools. Een belangrijk element dat aangebracht wordt het is correct analyseren en evalueren van de werking van netwerkprotocollen, -designs en -applicaties.
Een indicatief overzicht van de topics:
- Measurement and analysis
- Static and Dynamic Routing in practice
- Spanning Tree Protocol & loop prevention
- Virtual LANs
- Tunneling
- IP version 6
- Wireless hardware and protocols
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Realisatie labo-opdrachten met schriftelijke rapportering en mondelinge verantwoording |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel de opdrachten waarvoor een voldoende cijfer behaald werden komen voor overdracht van score in aanmerking |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij herkansing wordt individueel verder gewerkt aan de praktische opgave(n). |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Videolessen worden ter beschikking gesteld van de studenten. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|