Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | | - DC
| DC3: De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | | - DC
| DC1: De student kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur opzoeken, beoordelen en samenvatten i.f.v. de kennis die nodig is. | | - DC
| DC5: De student kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren en interpreteren, al dan niet met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | | - DC
| DC4: De student formuleert een duurzame oplossing waarin hij/zij de relevante kennis en inzichten samenbrengt. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren. | | - DC
| DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren. | - EC
| EC8: De afgestudeerde handelt en reflecteert op een ethische en duurzame manier. | | - DC
| DC2: De student handelt volgens de deontologische codes van onderzoek. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er zijn geen begincompetenties vereist voor dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
Studenten maken kennis met verschillende methoden van onderzoek (bijv. survey), basisbegrippen van onderzoek (bijv. variabele, betrouwbaarheid) en de basis voor het opzetten van een empirisch onderzoek (i.e.,probleemstelling, onderzoeksvragen, keuze van onderzoeksmethode, literatuurstudie). Zowel kwantitatief onderzoek als kwalitatief onderzoek komen hierbij aan bod. Telkens wordt de brug gemaakt naar verkeerskundig onderzoek en komen er toepassingen aan bod die rechtstreeks afkomstig zijn uit bestaand verkeerskundig onderzoek. Daarnaast gaan studenten in de opdracht zelf actief aan de slag met literatuur- en surveyonderzoek. In de rapportering en presentatie van deze opdracht wordt aandacht besteed aan wetenschappelijk rapporteren en presenteren.
Als hoofddoel geldt de student te leren hoe een goed onderzoek op te zetten en erover te rapporteren, zowel mondeling als schriftelijk. De doelstellingen van dit vak zijn: (1) het verwerven van kennis over het opzetten van een onderzoek, (2) ervaring op doen met het opzetten en uitvoeren van literatuur- en surveyonderzoek, en (3) praktische ervaring en oefening krijgen in de vaardigheden van rapporteren en communiceren in de academische context.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de paper blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de paper een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de presentatie blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de presentatie een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het schriftelijk examen blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor het examen een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren en presenteren van de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd en/of gepresenteerd is, zal dit leiden tot een N als eindresultaat op het OPO. |
|
|
|
Extra info | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Methodologie van de sociale wetenschappen: een inleiding,Henk Roose & Bart Meuleman,2021,Skribis,9789463969710 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het volgende studiemateriaal maakt ook deel uit van de examenstof:
- Slides behandeld tijdens de hoorcolleges
- Leerstof behandeld tijdens de werkzittingen
- Overig materiaal dat in het kader van het vak ter beschikking gesteld wordt via Blackboard.
Software: Qualtrics, Excel |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
How to write and publish a scientific paper,Robert Day & Barbara Gastel,7th revised edition,Cambridge University Press,1107670748 |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | | - DC
| DC3: De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | | - DC
| DC1: De student kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur opzoeken, beoordelen en samenvatten i.f.v. de kennis die nodig is. | | - DC
| DC5: De student kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren en interpreteren, al dan niet met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | | - DC
| DC4: De student formuleert een duurzame oplossing waarin hij/zij de relevante kennis en inzichten samenbrengt. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren. | | - DC
| DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren. | - EC
| EC8: De afgestudeerde handelt en reflecteert op een ethische en duurzame manier. | | - DC
| DC2: De student handelt volgens de deontologische codes van onderzoek. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er zijn geen begincompetenties vereist voor dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
Studenten maken kennis met verschillende methoden van onderzoek (bijv. survey), basisbegrippen van onderzoek (bijv. variabele, betrouwbaarheid) en de basis voor het opzetten van een empirisch onderzoek (i.e.,probleemstelling, onderzoeksvragen, keuze van onderzoeksmethode, literatuurstudie). Zowel kwantitatief onderzoek als kwalitatief onderzoek komen hierbij aan bod. Telkens wordt de brug gemaakt naar verkeerskundig onderzoek en komen er toepassingen aan bod die rechtstreeks afkomstig zijn uit bestaand verkeerskundig onderzoek. Daarnaast gaan studenten in de opdracht zelf actief aan de slag met literatuur- en surveyonderzoek. In de rapportering en presentatie van deze opdracht wordt aandacht besteed aan wetenschappelijk rapporteren en presenteren.
Als hoofddoel geldt de student te leren hoe een goed onderzoek op te zetten en erover te rapporteren, zowel mondeling als schriftelijk. De doelstellingen van dit vak zijn: (1) het verwerven van kennis over het opzetten van een onderzoek, (2) ervaring op doen met het opzetten en uitvoeren van literatuur- en surveyonderzoek, en (3) praktische ervaring en oefening krijgen in de vaardigheden van rapporteren en communiceren in de academische context.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de paper blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de paper een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
Andere: | De punten van de presentatie blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de presentatie een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het schriftelijk examen blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor het examen een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren en presenteren van de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd en/of gepresenteerd is, zal dit leiden tot een N als eindresultaat op het OPO. |
|
|
|
Extra info | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent over welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Methodologie van de sociale wetenschappen: een inleiding,Henk Roose & Bart Meuleman,2021,Skribis,9789463969710 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het volgende studiemateriaal maakt ook deel uit van de examenstof:
- Slides behandeld tijdens de hoorcolleges
- Leerstof behandeld tijdens de werkzittingen
- Overig materiaal dat in het kader van het vak ter beschikking gesteld wordt via Blackboard.
Software: Qualtrics, Excel |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
How to write and publish a scientific paper,Robert Day & Barbara Gastel,7th revised edition,Cambridge University Press,1107670748 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|