Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI analyseert, verbetert en monitort technologische en bedrijfsprocessen met behulp van data en IT om een positieve bijdrage te leveren aan de werking van een organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst de basisconcepten van wachtrijtheorie, procesmodellering, data-analyse en process mining
|
De student heeft een goed begrip van de basisconcepten in de statistiek en statistische verdelingen
|
De student moet in staat zijn een dataset uit een waarheidsgetrouwe organisatiecontext te analyseren
|
De student moet in staat zijn te programmeren
|
|
|
Business process simulation verwijst naar het nabootsen van het gedrag van een bedrijfsproces met behulp van een simulatiemodel. Door het uitvoeren van een simulatiestudie kan een bedrijf de impact van verschillende beleidsopties evalueren alvorens deze te implementeren. In dit opleidingsonderdeel zal een student kennis maken met de verschillende stappen in een simulatiestudie. Studenten zullen inzicht verwerven in de componenten van een simulatiemodel en de hieraan verbonden modelleringstaken. Dit maakt het mogelijk bedrijfsproblemen te analyseren met behulp van een simulatiestudie en te rapporteren over de bekomen resultaten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel indien de student geslaagd is voor het projectwerk (hetgeen de schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode en de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode omvat), kan dit deelcijfer behouden blijven in het academiejaar. In dat geval zal het deelcijfer automatisch behouden blijven, tenzij de student hier schriftelijk afstand van doet bij de coördinerend verantwoordelijke binnen de 7 kalenderdagen na de bekendmaking van de examenresultaten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel indien de student geslaagd is voor het projectwerk (hetgeen de schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode en de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode omvat), kan dit deelcijfer behouden blijven in het academiejaar. In dat geval zal het deelcijfer automatisch behouden blijven, tenzij de student hier schriftelijk afstand van doet bij de coördinerend verantwoordelijke binnen de 7 kalenderdagen na de bekendmaking van de examenresultaten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Dit opleidingsonderdeel maakt gebruik van peer evaluatie om inzicht te verwerven in de groepswerking tijdens het projectwerk (verplichte deelname). De resultaten van de peer evaluatie kunnen aanleiding geven tot een differentiatie in de score van individuele teamleden in functie van de geleverde bijdrage. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | In de tweede examenkans heeft een projectwerk een gewicht van 30% in de totaalscore. Indien de score van het projectwerk uit de eerste examenkans werd behouden, wordt deze score (gebaseerd op de schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode en de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode) overgedragen en dient geen nieuw projectwerk uitgewerkt te worden. Indien de score van het projectwerk uit de eerste examenkans niet werd behouden, wordt een nieuw projectwerk gedefinieerd.
Een schriftelijk examen (gesloten boek) heeft een gewicht van 70% in de totaalscore van de tweede examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Simulation: the practice of model development and use,Robinson, S.,Red Globe Press,9781137328021 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Simulation with Arena,Kelton, D.W., Zupick, N., Ivey, N.,McGraw Hill,9781264162444
- Simulation modeling and analysis,Law, A.M.,McGraw Hill,9781264268245
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|