Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Genetica en genomica (3410)
|
10.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 84 | 3,0 | 84 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 2. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen) | - EC
| EC 3. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg. Leerlijn 3: Interactie gezondheid/omgeving | - EC
| EC 4. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen | - EC
| EC 7. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. Leerlijn 10: Internationale dimensie | - EC
| EC 14: De bachelor biomedische wetenschappen heeft inzicht in de werkingsprincipes van verschillende (innovatieve) technologieën binnen diagnose en therapie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het opleidingsonderdeel ‘Genetica en Genomica’ biedt een theoretische basis voor ‘Moleculaire genetica en epigenetica’. Volgende basiskennis wordt verondersteld begrepen te zijn:
-
De student kan in eigen woorden uitleggen hoe replicatie, transcriptie en translatie werken;
-
De student kan de verschillende vormen van RNA in de cel en hun functie beschrijven en toelichten;
-
De student weet en kan de regulatie van genexpressie toelichten;
-
De student kan de verschillende types mutaties toelichten en mogelijke herstelmechanismen beschrijven;
-
De student kan het werkingsmechanisme van volgende technieken toelichten: DNA-klonering, gel-elektroforese, Southern blot, Northern blot, PCR, micro-array, SANGER.
De student kan de volgende termen verklaren:
-
DNA, RNA, cDNA, eiwit, genoom, chromosoom, centromeer, chromatine, nucleosoom, histon, gen, helix, sequentie, basepaar, nucleotide, ribonucleotide, codon, aminozuur, intron, exon, ORF, coderende sequentie, leesraam, replicatie, transcriptie, translatie, DNA-polymerase, RNA-polymerase, enhancer, telomerase, top-isomerase, ‘origin of replication’, transcriptiefactoren, template-streng, elongatie, promotor, 5’UTR, 3’UTR, splicing (anti)codon, stopcodon, snRNA, mRNA, tRNA, rRNA, inducer, repressor, TATA-box, RFLP, SNP, STR, VNTR, additie, deletie, aneuploïdie, duplicatie, translocatie, recombinatie, DNA-polymorfismen, DNA-klonering, gelelektroforese, Southern blot, Northern blot, PCR, micro-array, Sanger sequencing, expressievectoren, hybridisatie, probe, restrictie enzyme.
|
|
|
Korte inhoud en doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel verwerft de student kennis en inzicht in de concepten en technieken van de moleculaire genetica en epigenetica. Dit opleidingsonderdeel bouwt hiermee verder op de kennis vanuit het opleidingsonderdeel Genetica en genomica (1 bachelor BMW) en geeft inzicht in de workflow van onderzoek naar genetische ziekten.
Leerdoelen
Na dit opleidingsonderdeel
- Weet de student wat genomische/chromosoom/cDNA bibliotheken zijn en kan men uitleggen hoe deze worden aangemaakt, waarvoor ze gebruikt worden en hoe ze gescreend worden.
- Kan de student Next-generation sequencing (NGS) principes en sequentieanalyse uitleggen in eigen woorden en enkele verschillende principes met elkaar vergelijken.
- Kent de student enkele relevante biomedische databanken, weet voor welke info welke databank kan gebruikt worden en kan de databanken ook zelf gebruiken (NCBI, Pubmed, BLAST, Genbank, Ensembl)
- Kan de student enkele biomedische toepassingen van NGS en de achterliggende methoden toelichten in eigen woorden en op basis van een casus beslissen welke toepassing het meest geschikt is.
- Kan de student in eigen woorden de moleculaire mechanismen van genregulatie, epigenetica en RNAi uitleggen en hier enkele voorbeelden van geven.
- Kan de student in eigen woorden het werkingsprincipe van genetische modificatie d.m.v. CRISPR-Cas9 en virale vectoren toelichten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer kan overgedragen worden naar tweede examenkans indien geslaagd |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer kan overgedragen worden naar tweede examenkans indien geslaagd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel van de evaluatie (examenopdracht dag 7 en schriftelijk examen) een tolereerbaar examenresultaat (minstens 8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 'F - fail'. Dit is niet tolereerbaar. Een student die voor alle onderdelen van de evaluatie minstens een 8/20 scoort, krijgt als eindresultaat het gewogen gemiddelde van de punten. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bvb. 8/20 + 16/20 = 12/20 (geslaagd). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- IGenetics,Russell,3rd
- Molecular Biology of the Cell,Alberts,6th
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studieleidraad (pdf-formaat op Blackboard)
Extra studiemateriaal wordt eveneens ter beschikking gesteld op Blackboard |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|