Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Functionele histologie (3608)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 112 | 4,0 | 112 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen) | - EC
| EC 3. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg. Leerlijn 3: Interactie gezondheid/omgeving | - EC
| EC 4. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen | - EC
| EC 5. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 6. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft kennis van veelgebruikte experimentele modellen gangbaar in het biomedisch onderzoek en kan een aantal daarvan onder begeleiding toepassen. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 9. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan biomedische ethische kwesties benoemen, kent de problemen in verband met (on)ethisch onderzoeksgedrag en heeft aandacht voor plagiaat in het eigen handelen. Leerlijn 6: Ethisch denken en integer handelen | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. Leerlijn 10: Internationale dimensie |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het opleidingsonderdeel ‘Functionele histologie’ biedt een theoretische basis voor ‘Moleculaire ontwikkelingsbiologie’. Volgende basiskennis wordt verondersteld begrepen te zijn:
De student kan de belangrijkste basisprincipes van de vroege ontwikkeling ( vorming van de blastocyste, verandering van de 2-bladige kiemschijf tot 3-bladige kiemschijf, gastrulatie en neurulatie) onderscheiden om verbanden en relaties te herkennen.
-
De student kan op een schets belangrijke structuren, gevormd in de eerste 8 weken van de embryonale ontwikkeling, benoemen en beschrijven;
-
De student kan verbanden en ontwikkelingen toelichten over alle structuren en welke organen ze zullen vormen in de eerste 8 weken van de embryonale ontwikkeling.
|
|
|
De applicatie van de nieuwste moderne moleculair biologische technieken heeft ervoor gezorgd dat we de mechanismen onderliggend aan zowel normale als abnormale embryonale ontwikkeling hebben leren begrijpen. Om een inzicht te krijgen in hoe nu een organisme ontwikkeld is een geïntegreerde, fundamentele kennis nodig van zowel de moleculaire als morfologische aspecten van de embryologie. In dit blok bekijken we welke genen en transcriptiefactoren nodig zijn voor de vorming van het axiaal skelet, het ruggenmerg, het centraal zenuwstelsel en de vorming van de ledematen. Daarnaast bespreken we ook welke cellulaire mechanismen bijdragen tot de veroudering. Kennis van deze moleculaire aspecten is niet alleen cruciaal om inzicht te krijgen in de oorzaak van talrijke ontwikkelingsstoornissen, maar stoornissen van bepaalde transductiecascaden liggen ook aan de basis van de ontwikkeling van bepaalde vormen van kanker. Verder vormen embryonale stamcellen en adulte stamcellen ook in de verre toekomst een mogelijk nieuwe behandeling voor talrijke aandoeningen zoals herseninfacten, hartstoornissen en trauma's van het ruggenmerg.
Doelstellingen van dit vak:
- Herkenning van de belangrijkste cel-en weefselstructuren in een beginnend embryo en de placenta.
- Inzicht in de embryonale ontwikkeling, in de ontwikkelingsbiologie en de (embryonale) stamcelbiologie.
- Begrip over hoe de genetische informatie en signaaltransductiecascades worden vertaalt tot het algemene bouwplan van een embryo, de differentiatie van weefsels en organen, en dus de uitgroei van het embryo tot een volwassen individu (HOX genen/SOX genen/TGF-beta en andere ).
- Inzicht in de mechanismen van de veroudering van dit individu.
- Inzicht hoe verstoringen in de genetische informatie en moleculaire processen kunnen leiden tot bepaalde ontwikkelingsstoornissen.
- Noties van nieuwe technieken en modelorganismen (drosophila, C. elegans) in de embryologie en stamcelbiologie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
|
|
|
Andere: | beeldherkenningsvragen |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve participatie en aanwezigheid tijdens ALLE practica en tijdens de werkzitting 'Ethiek' is verplicht. Bij sommige practica en zelfstudieopdrachten hoort een verplichte voorkennistest op Blackboard, slagen op deze voorkennistest tegen de vooropgestelde deadline is noodzakelijk om deel te mogen nemen aan de practica. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica en/of de werkzitting 'Ethiek', krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum / werkzitting het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. Het practicumverslag en de opdracht 'Ethiek' maken deel uit van het eindresultaat. Men krijgt een 0 indien het verslag/opdracht 'Ethiek' onvoldoende wordt bevonden en het volledige punt indien het verslag/opdracht 'Ethiek' voldoende wordt bevonden. De student stuurt het verslag/opdracht 'Ethiek' eenmalig in voor feedback. Indien het verslag/opdracht onmiddellijk voldoende bevonden wordt, krijgt de student het punt en dient niet opnieuw in te leveren. Indien het verslag/opdracht onvoldoende bevonden wordt, kan de student aan de hand van de feedback herwerken alvorens voor de gestelde deadline definitief in te dienen.
Het niet slagen op de verplichte zelftest op Blackboard, zal leiden tot het niet mogen deelnemen aan een bepaald practicum, hetgeen resulteert in een onwettige aanwezigheid en de hierboven vermelde procedure. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Human Embryology & Developmental Biology,Bruce M. Carlson,7th edition,Elsevier Saunders,9780323881685 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Human Histology,A. Stevens, J. Lowe,5th edition,Elsevier
- Molecular Biology of the Cell,B. Alberts e.a.,7th, 2022,Taylor & Francis
|
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master biomedische wetenschappen | Verplicht | 112 | 4,0 | 112 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De applicatie van de nieuwste moderne moleculair biologische technieken heeft ervoor gezorgd dat we de mechanismen onderliggend aan zowel normale als abnormale embryonale ontwikkeling hebben leren begrijpen. Om een inzicht te krijgen in hoe nu een organisme ontwikkeld is een geïntegreerde, fundamentele kennis nodig van zowel de moleculaire als morfologische aspecten van de embryologie. In dit blok bekijken we welke genen en transcriptiefactoren nodig zijn voor de vorming van het axiaal skelet, het ruggenmerg, het centraal zenuwstelsel en de vorming van de ledematen. Daarnaast bespreken we ook welke cellulaire mechanismen bijdragen tot de veroudering. Kennis van deze moleculaire aspecten is niet alleen cruciaal om inzicht te krijgen in de oorzaak van talrijke ontwikkelingsstoornissen, maar stoornissen van bepaalde transductiecascaden liggen ook aan de basis van de ontwikkeling van bepaalde vormen van kanker. Verder vormen embryonale stamcellen en adulte stamcellen ook in de verre toekomst een mogelijk nieuwe behandeling voor talrijke aandoeningen zoals herseninfacten, hartstoornissen en trauma's van het ruggenmerg.
Doelstellingen van dit vak:
- Herkenning van de belangrijkste cel-en weefselstructuren in een beginnend embryo en de placenta.
- Inzicht in de embryonale ontwikkeling, in de ontwikkelingsbiologie en de (embryonale) stamcelbiologie.
- Begrip over hoe de genetische informatie en signaaltransductiecascades worden vertaalt tot het algemene bouwplan van een embryo, de differentiatie van weefsels en organen, en dus de uitgroei van het embryo tot een volwassen individu (HOX genen/SOX genen/TGF-beta en andere ).
- Inzicht in de mechanismen van de veroudering van dit individu.
- Inzicht hoe verstoringen in de genetische informatie en moleculaire processen kunnen leiden tot bepaalde ontwikkelingsstoornissen.
- Noties van nieuwe technieken en modelorganismen (drosophila, C. elegans) in de embryologie en stamcelbiologie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
|
|
|
Andere: | beeldherkenningsvragen |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve participatie en aanwezigheid tijdens ALLE practica en tijdens de werkzitting 'Ethiek' is verplicht. Bij sommige practica hoort een verplichte voorkennistest op Blackboard, slagen op deze voorkennistest tegen de vooropgestelde deadline is noodzakelijk om deel te mogen nemen aan de practica. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica en/of de werkzitting 'Ethiek', krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum / werkzitting het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. Het practicumverslag en de opdracht 'Ethiek' zijn verplicht. Men krijgt een A-ongewettigd afwezig indien het verslag/opdracht 'Ethiek' onvoldoende wordt bevonden. De student stuurt het verslag/opdracht 'Ethiek' eenmalig in voor feedback. Indien het verslag/opdracht onmiddellijk voldoende bevonden wordt, is de student in orde. Indien het verslag/opdracht onvoldoende bevonden wordt, kan de student aan de hand van de feedback herwerken alvorens voor de gestelde deadline definitief in te dienen.
Het niet slagen op de verplichte zelftest op Blackboard, zal leiden tot het niet mogen deelnemen aan een bepaald practicum, hetgeen resulteert in een onwettige afwezigheid en de hierboven vermelde procedure. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Human Embryology & Developmental Biology,Bruce M. Carlson,7th edition,Elsevier Saunders,9780323881685 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Human Histology,A. Stevens, J. Lowe,5th edition,Elsevier
- Molecular Biology of the Cell,B. Alberts e.a.,7th, 2022,Taylor & Francis
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|