Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Architectuurtekenen 1A (3676)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de architectuur | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan bij het ontwerpen creatief gebruikmaken van inzichten in diverse aspecten van de architectuur met zin voor verbeelding, kunstzinnigheid, intuïtie en emotie en zonder hierbij de bouwtechnische aspecten en het gebruik uit het oog te verliezen. | - EC
| De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata creatief en overtuigend communiceren, gebruikmakend van de gepaste communicatie- en visualisatietechnieken, zowel handmatig als digitaal. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Deel Schetsen (2 SP/ECTS)
Reeks van intensieve schetssessies + aanvullend duidelijk omlijnde schetsopdrachten:
- Sjabloonschetsen van menselijke figuren, bomen, struiken
- Presentatieschetsen met aandacht voor schaduw, texturen, details, verhoudingen
- Notitieschetsen: schetsen vanuit realiteit en vanuit afbeelding
- Ontwerpschetsen verder inoefenen op complexere architectuurvormen (in 2D-schetsen, 3D-schetsen als 1punts- en 2puntsperspectieven)
- Snelschetsen (waarnemend) van objecten en architectuurbeelden (in situ en naar digitaal beeld)
Algemeen: schetsen op losse bladen (A4-A3, te bundelen in map) en in persoonlijk schetsboek / naast begeleide schetssessies ook wekelijkse thuisopdrachten en schetstesten uit te voeren.
Deel Caad (3 SP/ECTS)
- Inleiding in Building Information Modelling
- Opbouwen van het digitaal constructief 3D-model (basiselementen) van een eenvoudig volume en daarna van een eigen ontwerp
- Aanpassen met basisontwerp met handmatige technieken en vervolgens digitaal uitwerken.
- Uit het constructief 3D-model afleiden en 2D tekeningen (grondplannen, snedes, aanzichten) en 3D lijntekeningen, met aandacht voor constructieve opbouw, tekenconventies en (in beperkte mate) beeldende aspecten
Voor de twee delen: de lessen worden georganiseerd in het klaslokaal (lijfelijk aanwezig) maar ook, voor zover aanvullend en gewenst, via blended learning (online)
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. opdrachten (o.a. vaardigheidstoets, huiswerktaken) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is (min. 10/20) op een onderdeel, wordt dit deelpunt overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Aanwezigheid is verplicht, de student dient elke afwezigheid te wettigen volgens de richtlijnen aangegeven op Blackboard. De student bespreekt tijdens elke werkzitting zijn/haar voortgang met de begeleider. - Het indienen van werkstukken gebeurt op afgesproken dag en uur (zie Blackboard). - Deelname aan alle deelevaluaties van elk onderdeel is verplicht. - De student dient op elk van dit opleidingsonderdeel (Schetsen en CAAD) minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | - Bij gewettigde afwezigheid dient de opdracht volledig te worden uitgevoerd. Ongewettigde afwezigheid bij één derde van het aantal zittingen (van die opdracht) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. - Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur (tenzij gewettigd) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. - Bij niet-deelname aan een deelevaluatie van een onderdeel wordt een eindcijfer van 0/20 voor het desbetreffende onderdeel toegekend. - Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | Weging elk onderdeel: - Deel Schetsen 40% - Deel CAAD 60% |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De tweede examenkans bestaat uit thuisopdrachten en een test tijdens de herexamenperiode.
- De student dient op elk van dit opleidingsonderdeel (Schetsen en CAAD) minstens 8/20 te behalen. - Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Deel Caad
- Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard, waarin ook links zijn opgenomen naar (video)tutorials op internet.
- Hardware: De student zorgt zelf op elk ogenblik voor een 'gezonde' laptop. Besturingssysteem naar keuze. De technische specificaties ervan zijn minimaal gelijk aan deze van de in samenaankoop aangeboden laptops door de UHasselt.
- Software: een gratis legale versie van BIM-software voor gebruik tijdens de werkzittingen en daarbuiten kan worden gedownload van de website van de leverancier, volgens de instructies op Blackboard. In deze software zijn ook links ingebouwd naar (video)tutorials.
Deel Schetsen
Een lijst met studie -en werkmateriaal, nodig voor het uitvoeren van de opdrachten, wordt tijdens het academiejaar aan de studenten meegedeeld: divers tekenmateriaal en -materieel
Individuele toegangslogin (betalend) voor de 'Schets Atlas' (www.sketchatlas.org): het digitaal online platform voor handmatig tekenen waar instructievideo's en kennisclips verzameld zijn en dienst doen als ondersteunend lesmateriaal voor zowel de voorbereiding als de werkzittingen en thuisopdrachten voor het opleidingsonderdeel Schetsen. Dit strikt persoonlijk jaarabonnement wordt zelf door de student in orde gebracht, verdere toelichting volgt bij de aanvang van de lessenreeks. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|