Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de architectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 40 | 1,0 | 41 | 2,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Deze cursus behandelt het brede veld van architectuur – gebouwen, interieurs, kunstwerken en stedelijke ruimtes – doorheen de tijd. Het is een inleidende cursus voor de studenten architectuur en interieurarchitectuur. Het opleidingsonderdeel vormt samen met Cultuurwetenschappen 1B twee delen:
- Deel 1 (semester 1) biedt een uitgebreid overzicht van de kunst en architectuur vanaf de klassieke oudheid tot en met de verspreiding van de Renaissance.
- Deel 2 (semester 2) behandelt de geschiedenis van de kunst en architectuur van de Renaissance tot de 19e eeuw en bevat enkele lessen handelend over de opkomst van publieke ruimte en het idee van ‘privacy’, koloniale transities en de scenografie van de stad en architectuur. Tijdens themalessenkomen komen actuele vraagstukken aan bod.
Hoewel de lessen chronologisch zijn opgebouwd en het zwaartepunt ligt bij de West-Europese kunst- en architectuurproductie, benadrukt deze lessenreeks ook de connecties, interacties en uitwisseling op een globale schaal. Tijdens activerende hoorcolleges worden studenten uitgenodigd om te reflecteren over de intellectuele, historische, politieke en sociale context waarin architectuur tot stand komt.
Aan de hand van gedetailleerde analyses van het ontwerp – via grondplannen, doorsnedes, axonometrieën, foto’s en bewegend beeld – staan we stil bij aspecten van ruimtelijkheid en beleving, functie, constructie, gebruik en context. Naast het standpunt van de ontwerper, worden dus ook de eisen van de opdrachtgever en de beleving van de gebruiker in rekening gebracht.
De chronologische opbouw van de cursus staat het refereren naar moderne en hedendaagse voorbeelden niet in de weg. Deze cursus heeft een grote aandacht voor aspecten van doorleving en stimuleert studenten om verbanden te leggen over de verschillende periodes heen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 1,00 Periode 2 Studiepunten 2,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De lessen worden gegeven op basis van powerpointvoorstellingen die op Blackboard ter beschikking gesteld worden. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- A Global History of Architecture,Ching, Jarzombek and Prakash,2,John Wiley and Sons,2010
- Architecture, from Prehistory to Postmodernity,Trachtenberg and Hyman,2,Harry N. Abrams,2002
- Bouwkundige termen verklarend woordenboek van de westerse architectuur en bouwhistorie,E.J. Haslinghuis,Primavera Pers,9789059970335,Het boek is beschikbaar in de bibliotheek en is slechts bedoeld als verklarend woordenboek voor (en ter herinnering van) sommige termen die tijdens de les gebruikt worden.
- Architecture since 1400,Kathleen James-Chakraborty,University of Minnesota Press,2014
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|