Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de architectuur | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Deze cursus bouwt verder op de leerstof gezien in het vak Cultuurwetenschappen 1A. Kennis van die leerstof strekt tot aanbeveling.
|
|
|
Deze cursus behandelt het brede veld van architectuur – gebouwen, interieurs, kunstwerken en stedelijke ruimtes - doorheen de tijd. Het is een inleidende cursus voor de studenten architectuur en interieurarchitectuur. Het opleidingsonderdeel vormt samen met Cultuurwetenschappen 1A twee delen:
- Deel 1 (semester 1) biedt een uitgebreid overzicht van de kunst en architectuur vanaf de klassieke oudheid tot en met de verspreiding van de Renaissance.
- Deel 2 (semester 2) behandelt de geschiedenis van de kunst en architectuur van de Renaissance tot de 19e eeuw en bevat enkele thematische lessen handelend over de opkomst van publieke ruimte en het idee van ‘privacy’, koloniale transities en de scenografie van de stad en architectuur. Tijdens themalessen komen actuele vraagstukken aan bod.
Hoewel de lessen chronologisch zijn opgebouwd en het zwaartepunt ligt bij de West-Europese kunst- en architectuurproductie, benadrukt deze lessenreeks vooral de connecties, interacties en uitwisseling op een globale schaal. Tijdens activerende hoorcolleges worden studenten uitgenodigd om te reflecteren over de intellectuele, historische, politieke en sociale context waarin architectuur tot stand komt en een eigen standpunt in te nemen.
Aan de hand van gedetailleerde analyses van het ontwerp – via grondplannen, doorsnedes, axonometrieën, foto’s en bewegend beeld – staan we stil bij aspecten van ruimtelijkheid en beleving, functie, constructie, gebruik en context. Naast het standpunt van de ontwerper, worden dus ook de eisen van de opdrachtgever en de beleving van de gebruiker in rekening gebracht.
De chronologische opbouw van de cursus staat het refereren naar moderne en hedendaagse voorbeelden niet in de weg. Deze cursus heeft een grote aandacht voor aspecten van doorleving en stimuleert studenten om verbanden te leggen over de verschillende periodes heen.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien geslaagd op het schriftelijk onderdeel mag de student zelf kiezen om dit cijfer te behouden in de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | Schrijfopdracht: recensie |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De schriftelijke taak dient tijdig en volgens de aangegeven richtlijnen op Blackboard ingeleverd te worden. Deelname aan de werkzitting en het collectief feedbackmoment maken deel uit van de evaluatie. De student dient zowel voor de schriftelijke taak als het examen minimum 8/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de schriftelijke taak niet tijdig en volgens de aangegeven richtlijnen wordt ingeleverd, krijgt de student een 0 voor dit onderdeel. Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van dit opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij dit deel sowieso hernemen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De lessen worden gegeven op basis van powerpointvoorstellingen die op Blackboard ter beschikking gesteld worden. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- A Global History of Architecture,Ching, Jarzombek and Prakash,2,John Wiley and Sons,2010
- Architecture, from Prehistory to Postmodernity,Trachtenberg and Hyman,Harry N. Abrams,2002
- Bouwkundige termen verklarend woordenboek van de westerse architectuur en bouwhistorie,E.J. Haslinghuis,Primavera Pers,9789059970335,Het boek is beschikbaar in de bibliotheek en is slechts bedoeld als verklarend woordenboek voor (en ter herinnering van) sommige termen die tijdens de les gebruikt worden.
- Architecture since 1400,Kathleen James-Chakraborty,University of Minnesota Press,2014
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Dit vak overlapt grotendeels met het vak Inleiding tot de Kunst en Architectuurgeschiedenis II. Het verschil in studiepunten wordt opgevangen met een extra taak doorheen het semester. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|